וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזיכרון לעצמאות: ישראל חוגגת 64

פנחס וולף

25.4.2012 / 0:03

אירועי יום הזיכרון ננעלו בטקס בהר הרצל, שנערך השנה במתכונת מצומצמת. בין מדליקי המשואות - הוריה של סגן בצלאלי. ריבלין: "המחלוקות ביננו - שלב הכרחי בדרך לעתיד משותף"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: יח"צ, עריכה: טל רזניק)

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה לשנת תשע"ב ננעלו אמש (רביעי) עם תחילתו של טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, המסמל את פתיחת חגיגות יום העצמאות ה-64 למדינת ישראל. בטקס הממלכתי, הנערך ברחבת קברו של בנימין זאב הרצל, נוכחים כל בכירי המדינה, מערכת המשפט והביטחון, הסגל הדיפלומטי, משפחות שכולות ונציגי ציבור נוספים.

כמו בכל שנה, הנואם המרכזי בטקס היה יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהדליק גם את המשואה המרכזית. ריבלין, שעלה לנאום כשהוא מחבק את סיגלית בצלאלי, שבתה הילה נהרגה באסון בהר הרצל בשבוע שעבר, פתח את נאומו בהתייחסות לאירוע הטראגי: "רק לפני שבוע נטמנה כאן בהר הזה, סגן הילה בצלאלי, קצינה מבטיחה בחיל הרפואה. הילה, בשמחת החיים שלה, באהבתה לזולת ובמנהיגותה, סימלה את כל הטוב והנאצל שבישראליות".

ריבלין הזכיר בנאומו את האירועים המרכזיים שעברו על המדינה מאז הדלקת המשואות ביום העצמאות לפני שנה. לאחר ששיבח את המחאה החברתית, אותה כינה ריבלין "הצצה לחברה אחראית יותר ואכפתית יותר", בה "הסרנו מעצמנו שכבות של ציניות ואדישות", מנה יו"ר הכנסת את "סלעי המחלוקת עליהם התווכחנו השנה", בהם יחסי חרדים-חילונים, הדרת הנשים מהמרחב הציבורי, זכויותיו וחובותיו של המגזרים השונים במדינה ואחרים.

יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין  בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל. עומר מירון
"המחלוקות ביננו מעידות על הרצון והשאיפה של כל חלקי החברה לקחת חלק בעיצוב דמותנו המשותפת". יו"ר הכנסת ריבלין בטקס בשנה שעברה/עומר מירון

"אני מאמין באמונה שלמה שלמרות שהמחלוקות שהתגלו ביננו קשות ומרות, הן לא מסימניה של מחלה ממארת, אלא הן עדות לכך שהחברה הישראלית בשלה וחזקה מספיק להישיר מבט אמיץ לדמותה ולעתידה", אמר ריבלין, "הן מעידות על הרצון והשאיפה של כל חלקי החברה - ערבים ויהודים, חרדים וחילונים, ימין ושמאל - לקחת חלק בעיצוב דמותנו המשותפת. המחלוקות הללו אינם האויב המאיים עלינו אלא שלב הכרחי אשר סולל את הדרך לעתידנו המשותף".

ריבלין התמקד בנאומו בתקיפת ה"קיצונים והקנאים", אשר "מסכנים את עתידנו", לדבריו. "בל נטעה, המאבק באלה ששורפים מסגדים איננו בין אנשי שמאל למתנחלים אלא מאבק בקנאים. המאבק באלה היורקים בילדה בת שמונה איננו מאבק בין חרדים לחילונים, אלא מאבק בקיצונים", ציין ריבלין. "מדינת ישראל עדיין איננה דבר מובן מאליו. לכן, בעת הזאת כאשר לרגלינו מונחות בעיות יסוד, עלינו להיאבק בכל אותם קנאים בכל המחנות".

יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין  בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל. עומר מירון
"הילה, בשמחת החיים שלה, באהבתה לזולת ובמנהיגותה, סימלה את כל הטוב והנאצל שבישראליות". הוריה של בצלאלי מדליקים את המשואה המרכזית יחד עם יו"ר הכנסת/עומר מירון

את המשואה המרכזית הדליק יו"ר הכנסת, יחד עם הוריה של בצלאלי, לכבוד ירושלים "המאוחדת לעד", הכנסת, אנשי המילואים ונשותיהם, חיילות וחיילי צה"ל, תושבי הדרום ומיישבי הארץ - "מקצרין ועד בית אל". ריבלין הקדיש את המשואה גם לג'ונתן פולארד "שהקריב את חירותו למען חירותינו, ואנו מקווים לשובו".

הדלקת המשואות נעשתה השנה בסימן "מים כמקור החיים", ובין האזרחים שזכו לכבוד המיוחד ניתן למצוא את יושב ראש דירקטוריון "מקורות", אלכס ויז'ניצר, ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' ואחרים. רשימת מדליקי המשואות עוררה סערה כשפורסמה, שכן היא לא כללה אף נציג בני מיעוטים.

"צביטה גדולה בלב"

לאחר התאונה בשבוע שעבר, בה נהרגה סגן הילה בצלאלי מקריסת גשר תאורה בעת החזרות בהר הרצל, הוחלט לקיים את הטקס במתכונת מצומצמת ומעט שונה. כאמור, הוריה של בצלאלי התלוו אל ריבלין כשהדליק את המשואה הראשונה, והושבו בסמוך אליו במהלך הטקס. כמו כן, הרכב הדגלנים חסר והם הרכינו את ראשם, ומופע הזיקוקין החגיגי בסוף הטקס יהיה מצומצם יותר מבכל שנה.

סיגלית בצלאלי, אמרה לפני תחילת האירוע כי "מצד אחד זו הרגשה מדהימה. פעם ראשונה שאני רואה את הטקס בלבוש אחר. אבל עצוב לי, מאוד מאוד קשה לי. אבל זו מדינתנו ונהיה פה בגאווה. יש לנו צביתה גדולה בלב. נגמרו לי המילים. חשבתי שאני גיבורה, אבל אני בכלל לא גיבורה". בצלאלי הוסיפה כי "זה כבוד גדול שנותנים לנו ללוות את יו"ר הכנסת. מקווה שיזכרו ושלא ישכחו לעולם. יש כל כך הרבה שאלות". במענה לשאלת וואלה! חדשות כיצד לדעתה הילה היתה מרגישה כעת, השיבה בצלאלי כי "הילה בשלב זה היתה מתרגשת מהחצאית ומהבגדים עם הדרגות. היא היתה רועדת ונרגשת בשלב זה".

עמית פרקש בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012. עומר מירון
עמית פרקש מופיעה בטקס/עומר מירון

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, התייחס לקושי בקיום הטקס. "הטקס עצמו, כל שנה, הוא מעבר כמעט בלתי אפשרי מיום הזכרון, בו מסתכלים בעיניים של משפחות שכולות ומכאן עוברים לחגיגות יום", אמר אדלשטיין בשיחה עם וואלה! חדשות, "השנה יותר קשה, אבל מה שאיפשר זה ההובלה של משפחת ההרוגה, שדחפו אותנו לעשות את הטקס והודות לכך עבדנו סביב השעון. הטקס לא רק יעבור בשלום, אלא יירשם כאחד הטקסים היפים".

המשטרה בהיערכות מיוחדת

עם תום הטקס, ניתן האות לחגיגות העצמאות בכל רחבי הארץ. מלבד אירועים מקומיים ביישובים השונים, ייערך היום בצהריים חידון התנ"ך העולמי לנוער, והנשיא יערוך קבלת פנים לחיילים מצטיינים. בשעות הערב, יתקיים גם טקס הענקת פרס ישראל, אותו יקבלו השנה בין היתר העיתונאי יעקב אחימאיר, הסופר נתן שחם, וגם הרב חיים דרוקמן - שההודעה על הענקת הפרס עבורו זכתה לביקורת מצד חוגי שמאל.

משטרת ישראל נערכת בכוחות מתוגברים לאירועי יום העצמאות. בכל עיר בה מתקיים אירועי המוני תוקם נקודת משטרה מיוחדת לנוחיות הציבור. שוטרים רבים ומתנדבים, סמויים וגלויים, יתפרסו באזורי הבמות והבילויים למניעת פשיעה. כמו כן תתוגבר האכיפה כנגד עסקים אשר מוכרים משקאות משכרים וכנגד מפעילי זיקוקים, שאינם בהתאם לחוק או בניגוד לנוהלי הבטיחות.

הילה בצלאלי. דובר צה"ל
"היתה רועדת ונרגשת מהטקס". בצלאלי/דובר צה"ל

היום, יום העצמאות, הערכות המשטרה תתמקד בפארקים, בגנים הלאומים, בחופי הים, באתרי הטבע והנופש השונים. במקומות מרכזיים יוקמו נקודות משטרה לנוחיות הציבור. גם ביום זה תהיה פריסה רחבה של ניידות התנועה בצירים הבינעירוניים. שוטרי התנועה יפעילו אמצעים שונים לצמצום העומס בכבישים ותאונות הדרכים, בדגש על צירי גישה לפארקים ולצירים ראשיים.

גם צוותי מגן דוד אדום יתפרסו בכוחות מתוגברים באזורי בימות הבידור ומרכזי הבילויים והמסיבות ויעניקו מענה מיידי ומהיר לכל צורך שעלול להתעורר במהלך החגיגות. בנוסף לכוננות מיוחדת בפארקים, יתפרסו גם אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ בסמוך לכבישים מרכזיים בהם צפויה תנועה ערה של מטיילים באזור הצפון והדרום.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האוכלוסייה בארץ מונה ערב יום העצמאות 7,881 מיליון נפש, למעלה משבעה מיליון יותר מגודל האוכלוסייה בקום המדינה. האוכלוסייה היהודית בארץ מונה 5.931 מיליון תושבים, שהם 75.3% מכלל האוכלוסייה, האוכלוסייה הערבית בארץ מונה 1.623 מיליון תושבים, שהם 20.6% מכלל האוכלוסייה, ואילו 327 אלף תושבים מוגדרים כאוכלוסיית "האחרים" – עולים וצאצאיהם שאינם רשומים כיהודים במשרד הפנים, המהווים 4.1% מכלל האוכלוסייה.

עוד בנושא:
יום העצמאות 2012: 7.881 מיליון תושבים בישראל
סופית: טקס יום העצמאות ייערך כמתוכנן בהר הרצל

(עדכון אחרון: 18:39)

תמונות נוספות מהטקס (צילום: עומר מירון)

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012. עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012/עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל אפריל 2012. עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל אפריל 2012/עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012. עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012/עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012. עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012/עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012. עומר מירון
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, יום העצמאות 2012/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully