וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע אחרי הודו: גם פקיסטן שיגרה טיל בליסטי

25.4.2012 / 10:32

שיגור הטיל ארוך הטווח בשבוע שעבר בהודו אמנם נועד כנראה בעיקר לעיניים סיניות, אבל באיסלמאבד שומרים על "מאזן האימה" מול דלהי, ומיהרו לנסות טיל משלהם - לטווח בינוני

איתות מדאיג שני ממעצמה גרעינית בתוך שבוע: שישה ימים לאחר שהודו ערכה שיגור-ניסוי מוצלח של טיל בליסטי ארוך טווח, המסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני, ערכה הבוקר (רביעי) גם יריבתה עתיקת היומין, פקיסטן, שיגור בטיל דומה, אם כי לטווח בינוני.

לפי הפרטים שמסר צבא פקיסטן, הטיל ששוגר היום הוא מסוג "שאהין-1A" - טיל לטווח בינוני המסוגל להגיע למטרות בעומק הודו. לא נמסרו נתונים נוספים או פרטים על השיגור המוצלח, מלבד זאת שהטיל פגע ב"מטרה" המדומה, אי שם באוקיינוס ההודי.

השיגור הבוקר נתפש כתגובה לניסוי לפני שבוע בהודו - אף שהטיל ההודי עורר תשומת לב בעיקר בשל הטווח הארוך שלו, המאפשר לו להגיע למטרות הרבה מעבר לפקיסטן - בין היתר מזרח אירופה ובירת סין, בייג'ינג. פרשנים העריכו כי הוא נועד בעיקר להעביר לסין מסר מרתיע.

נשיא פקיסטן, אסיף עלי זרדרי (משמאל) בפגישה עם ראש ממשלת הודו, מנמוהן סינג. ניו דלהי, אפריל 2012. רויטרס
מאמצים כנים למנוע הידרדרות. ראש הממשלה סינג מארח את הנשיא זרדרי, בתחילת החודש בניו דלהי/רויטרס

הודו ופקיסטן מסוכסכות בינן מאז זכו לעצמאות מבריטניה ב-1947, ובמהלך השנים התלקחה המתיחות שלוש פעמים לכדי מלחמה בהיקף מלא באזור הסכסוך הטריטוריאלי בינן, חבל קשמיר. שתיהן רכשו זה מכבר יכולת גרעינית מלאה, והן ממשיכות לערוך ניסויים בשיגור טילים בליסטיים מדי כמה חודשים - כשהן מעדכנות זו את זו עליהם מבעוד מועד, כדי למנוע אי הבנות.

השיגורים הנוכחיים מגיעים בתקופה מעורבת ביחסי שתי המדינות. מחד, נמשכות מעת לעת תקריות הגבול בקשמיר, ובהודו גם זועמים על כשלונה המתמשך של פקיסטן בהעמדתם לדין של אנשי ארגון "לשקאר א-טייב" שעמדו מאחורי מתקפת הטרור בבומביי ב-2008. מאידך, מנהיגי שתי המדינות עושים מאמצים כנים למנוע הידרדרות ביחסים, ולפני כשבועיים אף ערך נשיא פקיסטן, אסיף עלי זרדרי, ביקור היסטורי בדלהי, שם נועד עם ראש ממשלת הודו, מנמוהן סינג. הייתה זו פגישה ראשונה של השניים מאז 2009, וביקור ראשון של נשיא פקיסטני בהודו מאז 2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully