וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת חנינת האסירים: "נתניהו היה מעורב בתהליך"

גלעד גרוסמן

23.4.2012 / 15:10

גורם משפטי בכיר אמר היום כי ראש הממשלה היה מעורב בקידום העסקה מול האסיר, הטוען שיש לו מידע על גופתו של הנעדר מג'די חלבי. לדבריו, אין השוואה למחיר ששולם בעסקת שליט

ערן גילווארג

(צילום: ערן גילווארג; עריכה: יאיר דניאל)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה מעורב בקידום העסקה שנחתמה בין המדינה לאסיר, הטוען כי בידו מידע, שעשוי להוביל לאיתור גופתו של החייל הנעדר מג'די חלבי.

לדברי גורם משפטי בכיר, המחיר שהסכימה הפרקליטות לשלם תמורת איתור הגופה של החייל נעדר הוא סביר. "מדובר בתמורה סבירה ונמוכה ככל שניתן בנושא מסוג זה", אמר היום (שני) אותו גורם, ברומזו לעסקת שליט."לא צריך להזכיר מחירים ששולמו בעבר עבור שבויים או גופות נעדרים". לדבריו, מדובר בתמורה מינימלית בסוגיה "שמעסיקה את המדינה שנים רבות".

גורמים בלשכת ראש הממשלה אישרו היום כי נתניהו היה מעודכן בפרטי עסקת החנינה תמורת מידע על הנעדר חלבי.

האסיר דורש: מאות אלפי שקלים תמורת מידע על הגופה
הצד האחר של העסקה: "נותנים כבוד למי שרצח את בננו"
עסקאות עם אסירים - על ההבטחות שהתבררו כשקריות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. רויטרס
היה בלב העניינים ותמך בעסקה. נתניהו/רויטרס

לדברי הגורם, המשא-ומתן החל לאחר שהאסיר עמוס נחום, שהורשע ברצח, וריצה 22 מ-33 השנים שנגזרו עליו, פנה לרשויות, וסיפר כי בידו מידע על חייל נעדר. פרט לנתניהו, עודכנו בנושא וקידמו אותו גורמים בכירים ביותר, בהם שר המשפטים יעקב נאמן ובכירים בפרקליטות. לדברי הגורם, לא נעשה כל משא-ומתן מול משה מרדכי, אסיר העולם שלטענתו היה עד לקבורת הגופה. ההסכם עם נחום - שכולל מתן חנינה לסוחר סמים, אליאס דאלי, נחתם לפני חודש, והתנאי לביצועו הוא מציאת הגופה.

הגורם ציין שהחשיפה התקשורתית של הסכם עלולה להוביל לפגיעה במאמצים למציאת הגופה. "מה שחשבנו עד אתמול בערב זה לא מה שאנו חושבים כרגע", אמר הגורם, שהוסיף כי בשעות האחרונות לא עסקו בקידום העסקה.

תנאי האסיר: שחרור אוטומטי ומענק של מאות אלפי שקלים

מזה שלושה חודשים, מנהל מרדכי משא-מתן מול רשויות צה"ל, להשפיע על הפרקליטות לתת לו את דרישותיו, אותן העביר באמצעות עו"ד בועז קניג. בין היתר, ביקש לבצע בדיקה בליסטית לשני אקדחים ששימשו לרצח שהורשע בו. הוא דרש שאם יתגלה שהאקדחים לא שימשו לרצח, שהמדינה תקבל את ערעורו באופן אוטומטי, ותעניק לו מאות אלפי שקלים.

"המשא ומתן התנהל מתוך הנחה שמדובר בנעדר צה"ל", אמר הגורם. "נראה היה שיש בסיס לפנייה, ונראה היה שהתמורה המתבקשת, שהייתה גבוהה יותר בשלבים הראשונים, ומורכבת מדברים נוספים, נראתה סבירה לכל אחד מהגורמים שהיה צריך לתת את הסכמתו להסדר".

"העניין המרכזי הוא שהתגלה כי מדינת ישראל פועלת כל הזמן כדי לפענח את חידת הנעדרים", הוסיף. עם זאת, סירב הגורם לומר כיצד בכוונת הפרקליטות לפעול כעת, לאחר שההסכם נחשף בתקשורת. "ההזדמנות שחשבנו שנוצרה במקרה הזה הצדיקה את חתימת ההסכם, כאשר מדובר בנעדר צה"ל", הבהיר. "אם היה מדובר בגופה אחרת, ייתכן שהיינו מגיעים להחלטה אחרת".

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully