וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקאות עם אסירים: על הבטחות שהתבררו כשקריות

גלעד גרוסמן

23.4.2012 / 14:27

ההסכם שחתמה המדינה בעקבות טענותיו של אסיר שיש ברשותו מידע על גופתו של מג'די חלבי מעורר תקווה רבה. בעבר, כמה עסקאות עם אסירים גרמו אכזבה למשפחות שקיוו למידע חדש

ערן גילווארג

(צילום: ערן גילווארג; עריכה: יאיר דניאל)

בני משפחתו של החייל הנעדר מג'די חלבי נסערים בעקבות ההסכם שעשוי להביא למציאת גופת בנם, אך עדיין לא ידוע האם המידע אכן יביא סוף לפרשה. הפרקליטות חתמה על הסכם עם שני האסירים, עמוס נחום ואליאס דאלי, לפיו הם יקבלו חנינה בתמורה לכך שיחשפו את מיקום גופתו של החייל. את המידע קיבלו מהאסיר מרדכי משה, שהסכים לספק להם את הפרטים, ובתמורה הם יסייעו לו במימון עורך דין פרטי. בנוסף, הוא דורש מהמדינה מאות אלפי שקלים עבור המידע.

למרות התקווה הנוכחית, בעבר היו כמה מקרים שבהם עסקאות מסוג זה הסתיימו בלא-כלום וגרמו למפח נפש אצל המשפחות, שהמתינו בחרדה למידע חדש על גורלם של יקיריהן.

נזמי חלבי , אביו של מג'די חלבי, אפריל 2012. ערן גילווארג
נזמי חלבי, אביו של החייל הנעדר מג'די חלבי, הבוקר/ערן גילווארג

אחד המקרים הבולטים שבהם התנהל משא ומתן להענקת הקלות לאסירים תמורת מתן מידע על מיקום גופה היה לאחר חטיפתו ורציחתו של החייל אילן סעדון בשנת 1989. אסיר פלסטיני טען כי בידיו מידע על מיקום הגופה, ושרטט מפה שהייתה אמורה להוביל למציאת הגופה, אולם היא לא הייתה שם. לבסוף, נמצאה הגופה באמצעות מידע מודיעני, ולא גובש הסכם עם האסיר הפלסטיני בשנת 1996.

אסיר שטען כי יש בידיו מידע על גופת שופט - התברר כרוצח

לפני כחצי שנה, חתמה הפרקליטות על הסכם עם מני עמיאל, שהורשע בסיוע לרצח תלמיד הישיבה אבי אוחיון. המדינה הסכימה להמיר את סעיף האישום נגדו מרצח לסעיף קל יותר, לאחר שהסכים לגלות היכן קבורה הגופה. כתב האישום נגד עמיאל הוגש ללא שנמצאה גופתו של אוחיון, ועמיאל חתם על הסדר במסגרתו סיפק פרטים על מיקומה. המשטרה ערכה במשך שבועות ארוכים חיפושים אחר הגופה, אך ללא הצלחה. למרות זאת, גובש עמו הסכם, לאחר שעבר בדיקות פוליגרף לגבי המידע שמסר, ונוכח העובדה שהתיק התבסס על ראיות נסיבתיות.

מקרה בולט נוסף שבו אסיר ביקש למסור מידע על אודות פשעים שהמשטרה לא הצליחה לפענח, היה זה של רצח השופט עדי אזר. האסיר יצחק זוזיאשווילי ביקש שיותר לו לקיים דיון נוסף בהרשעתו, תמורת מידע על רצח השופט. בדיעבד, התברר כי זוזיאשווילי עמד בעצמו מאחורי הרצח.

בשנת 2010, זמן מה לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת גזר שלושה מאסרי עולם על יחיא פרחאן על רצח דנה בנט, על רצח שותפו לתא המעצר ורצח תיירת מצ'כיה, טען פרחאן כי בידו מידע על גורלו של מג'די חלבי, וכי הוא מוכן לחלוק מידע זה אם יקבל חנינה מהמדינה. פרחאן נחקר פעמיים במשטרת מרחב חיפה, אך חקירתו לא הניבה דבר. אחד החוקרים אמר בשעתו כי פרחאן הוא אדם בלתי אמין, שלמעשה לא מסר מידע כלשהו שניתן להשתמש בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully