וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה חתמה על הסכם לפריסת משקיפי האו"ם במדינה

19.4.2012 / 18:05

משרד החוץ הסורי אישר כי נחתם הסכם, שמטרתו "להקל על משימת המשקיפים במסגרת הריבונות הסורית". סגנו של שליח האו"ם: "הרחבת המשלחת יכולה לשנות את הדינמיקה הפוליטית בשטח"

סוריה והאו"ם חתמו היום (חמישי) על הסכם הנוגע לתנאים לפריסתה של משלחת משקיפים לפיקוח על הפסקת האש במדינה. כך נמסר בהודעה ממשרד החוץ הסורי. "מטרת הסכם ראשוני זה היא להקל על משימתם של המשקיפים במסגרת הריבונות הסורית", נכתב בהודעה.

בהצהרה מטעם שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, נמסר כי המשטר הסורי והאו"ם הסכימו על בסיס למתווה פריסתם של משקיפים נוספים. "ההסכם מתאר את תפקידם של המשקיפים בעת שהם מקיימים את סמכותם ואת המשימות והמחויבויות של המשטר הסורי", אמר דוברו של אנאן, אחמד פאוזי, בהצהרה. לדבריו, צוותו של אנאן מקיים "שיחות דומות עם נציגים מהאופוזיציה בסוריה, בנוגע למשימות והמחויבויות של הכוחות המזוינים של האופוזיציה".

בתדריך שהעביר סגנו של אנאן לחברות מועצת הביטחון בשעות הצהריים, הוא אמר כי דרושה פריסה מהירה של משקיפים נוספים בסוריה, על אף הסיכונים והאלימות שנמשכת במדינה. כך סיפרו דיפלומטים ממועצת הביטחון לרויטרס. בתדריך, שהעביר הסגן, ג'אן מארי גהנו, באמצעות שיחת וידאו, הוא ציין כי לפריסת משקיפים בלתי חמושים נוספים "יש פוטנציאל לשנות את הדינמיקה הפוליטית בשטח".

צוות המשקיפים של האו"ם במהלך סיור בדמשק בירת סוריה, 18 באפריל 2012. רויטרס
צוות המשקיפים בסיור בבירה דמשק/רויטרס

אתמול אמר מזכ"ל או"ם, באן קי מון, למועצה כי סוריה לא שיתפה פעולה באופן מלא עם תכנית השלום של אנאן, אך התווה תכנית ל"פריסה ראשונית" של 300 משקיפים לסוריה במשך שלושה חודשים. לדברי דיפלומטים, מכתבו של באן, יחד עם דברים של גהנו, יהיו קריטיים בהכרעה בשאלה אם קיימים התנאים הנחוצים על מנת לפרוס משלחת פיקוח גדולה יותר בסוריה.

דיפלומטים אמריקאים ואירופיים במועצה רמזו על כך שהיעדר יישום מלא של מחויבויות המשטר לשים קץ לאלימות עלול לפגוע בנכונותם לאשר החלטה חדשה, הנדרשת להרחבת משלחת המשקיפים. עם זאת, שליחים ציינו כי יהיה קשה לדחות את בקשתו של אנאן להרחבה מהירה של הצוות, לאחר שאישרו את ההחלטה המקורית בדבר שליחת הצוות, שהתקבלה בסוף השבוע האחרון.

הרס בעקבות הפגזות צבא סוריה בעיר חומס, אפריל 2012. רויטרס
העיר חומס בעקבות הפגזות כוחות הביטחון/רויטרס

"קיימת הסכמה רחבה בקרב חברות מועצת הביטחון לגבי העבודה שעלינו להיות מוכנים לאשר משלחת מלאה, אולם ישנם חששות אמיתיים בנוגע לעמידה בתנאי פריסתם, כך שהמשלחת לא תסבול גורל דומה לזה של משלחות אחרות", אמר אחד הדיפלומטים לרויטרס, בהתייחסו לכישלון המשלחת של הליגה הערבית מוקדם יותר השנה.

תכנית השלום של קופי אנאן קוראת לסיום הלחימה בין כוחות הביטחון של המשטר לבין כוחות האופוזיציה, נסיגת כלי נשק כבדים מהערים, החזרת החיילים לבסיסיהם, מתן גישה לסיוע הומניטרי וקיום דיאלוג בין הממשלה לאופוזיציה, במטרה להביא ל"מעבר פוליטי" במדינה.

עוד בנושא:
מזכ"ל האו"ם: אסד אינו עומד בתנאי הפסקת האש
סוריה: המשקיפים "אופטימיים", אך ההרג נמשך
ביום ראשון: צוות ראשון של משקיפיםהגיע לדמשק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully