וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת אש? 5 נהרגו בסוריה; אנאן: "המצב שברירי"

על אף השקט היחסי מאז כניסת הפסקת האש לתוקף, פעילים ממשיכים לדווח על הרוגים בחמה ואידליב. השליח קופי אנאן: ”התנאים לא יושמו במלואם. יש לשלוח משקיפים למדינה"

שעות ספורות לאחר שהפסקת האש בסוריה נכנסה לתוקף, ברוב חלקי המדינה שורר שקט מתוח, אך כוחותיו של הנשיא בשאר אל-אסד טרם נסוגו מהערים – כפי שהם נדרשים על פי תכנית השלום של שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן. בינתיים, מקומיים ממשיכים לדווח על ירי באזורים שונים במדינה, וחמישה בני אדם נהרגו מאש כוחות הביטחון.

על פי הפעילים, אדם אחד נורה על ידי כוחות במחסום במחוז חמה. לדבריהם, האיש, מאהדי איבראהים אל-אחמד, היה מבוקש על ידי כוחות הביטחון, והוא נורה לאחר שסרב לעצור במחסום. מדובר בהרוג הראשון מאש כוחות הביטחון מאז תחילת הפסקת האש.

אתמול (חמישי) נשא קופי אנאן נאום במועצת הביטחון של האו"ם ואמר כי סוריה לא יישמה באופן מלא את תוכנית השלום, ודחק במדינות לדרוש את נסיגת כוחותיו של אסד מהערים בסוריה. בנוסף אמר אנאן כי הפסקת האש מצד סוריה, אותה כינה "שברירית", זקוקה לתמיכה רחבה, וקרא לפריסה של משקיפים לא חמושים. דוברת המועצה הלאומית של העם הסורי, בסמה קודמני, מסרה בתדרוך לעיתונאים בז'נבה כי שניים נוספים נהרגו במחוז אידליב, שבצפון סוריה. כמו כן, מסרה כי עשרות נעצרו משעות הבוקר אתמול.

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה יברוד, פרבר של דמשק בירת סוריה, 6 באפריל 2012. רויטרס
מפגינים נגד אסד/רויטרס

תנועת האופוזיציה המרכזית בסוריה טוענת כי הפסקת האש מיושמת רק באופן חלקי, בשל העובדה שכוחות וכלי נשק כבדים נותרו פרוסים בערי סוריה. "אין כל ראיה לנסיגה משמעותית", מסרה קודמני בתדרוך. "הפסקת האש מיושמת רק בחלקה. לנו ברור כי מהפסקת אש משתמעת נסיגה של כל כלי הנשק הכבדים מערים ומאזורים מאוכלסים. זה לא קרה".

אחמד אל-חלאף, תושב אידליב, סיפר כי במהלך היום עדיין נשמעו קולות ירי כבד באזור. בשיחה שקיים עם העיתון הבריטי "גרדיאן" באמצעות סקייפ, הוא סיפר שלא שמע על הרוגים באזורו, אך עשרות נפצעו, כששלושה מהם באורח קשה. "אסד בדרך כלל מפגיז באמצעות טנקים, מסוקי קרב, יש לו צלפים בכל מקום, והם יורים בשביל הכיף. למרבה הצער, זה מה שקורה בסוריה. הוא הורס בתים, אנשים, משפחות", סיפר חלאף. לדבריו, על אף הפסקת האש, התושבים אינם חשים בטוחים יותר. "הפסקת האש נראית כמו משהו גדול עבור העולם החיצון", אמר, "אולם בתוך סוריה, אנו רגילים לכך שאנשים משחקים עם העם הסורי. הליגה הערבית משחקת משחקים עם העם הסוריה, כך גם אובמה וקמרון", הוסיף.

באן: "על המשטר האחריות לשמירה על הפסקת האש"

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר כי על המשטר הסורי מוטלת האחריות לשמור על הבטחתו וליישם את הפסקת האש. לדבריו, המצב במדינה נראה רגוע יותר, והוא פועל יחד עם מועצת הביטחון על מנת לשלוח למדינה צוות פקחים מהר ככל הניתן. עם זאת, הוא הזהיר כי על הקהילה הבינלאומית להישאר מאוחדת, על מנת להימנע מהידרדרותה של סוריה למצב של כאוס.

בתוך כך, האופוזיציה קוראת לאזרחים לצאת ולהפגין נגד משטרו של הנשיא אסד, כמבחן להפסקת האש. "אנו קוראים לאנשים להפגין ולהביע את עצמם, משום שהזכות להפגין מהווה חלק מתכנית השלום של שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן", מסר ראש המועצה הלאומית, בורהאן גליון. לסוכנות הידיעות הצרפתית.

הפסקת האש נכנסה לתוקפה אתמול בשעה 6:00. על תושבי המדינה עבר הבוקר השקט ביותר מאז פרוץ המהומות במרץ בשנה שעברה. עם זאת, ברחבי העולם נותרו דרוכים לראות אם משטר אסד אכן יקיים את התחייבויותיו, ואם הסכסוך העקוב מדם המתרחש בסוריה כבר למעלה משנה אכן מתקרב לקיצו.

לקריאה נוספת:
הפסקת האש בסוריה נכנסה לתוקף, בעולם מפקפקים
סוריה: "מחר נפסיק האש"; בינתיים - הטבח בערים נמשך
168 הרוגים שלשום, אנאן: אסד הבטיח לכבד הפסקת האש

(עדכון ראשון: 16:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully