וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלת צונאמי סביב האוקיינוס ההודי: ההתרעה הוסרה

שורת רעשי אדמה סמוך לאינדונזיה בתוך שעות, לפחות שניים מהם מעל עוצמה 8, הורגשה גם בתאילנד ובהודו. מיליוני תושבים פונו מאזורי החוף - אולם הגלים שהגיעו לא היו גבוהים

רויטרס

(צילום: רויטרס, יוטיוב; עריכה: יאיר דניאל ואמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

חשש כבד התעורר היום (רביעי) מפני צונאמי קטלני סביב האוקיינוס ההודי בעקבות רצף רעשי אדמה - אולם כעבור כארבע שעות הוסרה סופית ההתרעה, לאחר שלא התממשה - מלבד עלייה מסוימת ולא מסוכנת של גובה המים בחופי אינדונזיה ותאילנד.

רצף של רעידות אדמה רבות עוצמה, לפחות שתיים מהן בעוצמה העולה על 8 בסולם ריכטר, אירעו החל משעות הצהריים המוקדמות באוקיינוס, ממערב לחופי אינדונזיה. הרעשים הורגשו ברדיוס של אלפי קילומטרים סביב המוקדים - בין היתר בתאילנד, בסינגפור ובהודו. בעקבות הרעשים נוצרו גלי צונאמי, ובחופי אינדונזיה דווח על עלייה בגובה פני הים - אולם היא לא עלתה על גובה של מטר אחד. בכמה מאיי תאילנד דווח גם כן על פגיעת גל צונאמי, בגובה עשרה סנטימטרים. לא ידוע לפי שעה על נפגעים או נזק באף מדינה - וגם באינדונזיה הרגיעו הרשויות, כי מלבד היסטריה ומנוסה המונית, לא נגרם כל נזק.

הרעש הראשון, בעוצמה 8.6 בסולם ריכטר, אירע ב-11:38 (שעון ישראל). מוקדו היה כ-496 קילומטרים מדרום-מערב לחופי הקצה הצפוני של האי סומאטרה באינדונזיה, בעומק של כ-33 קילומטרים מתחת לפני הים. הרעש השני אירע כשעתיים לאחר מכן, בשעה 13:38. מוקדו היה סמוך, ועוצמתו הייתה 8.2 בסולם ריכטר - אולם הפעם המוקד היה רדוד הרבה יותר, בעומק של כעשרה קילומטרים בלבד מתחת לפני הים, ולכן סכנת גלי הצונאמי כתוצאה ממנו גדולה יותר. מיד בעקבותיו, הורגשו עוד שני רעשי משנה, גם הם סביב עוצמה 8. בתווך, הורגשו רעשי משנה נוספים בעוצמות נמוכות יותר.

רעידת אדמה באינדונזיה, אפריל 2012. AP
ההמונים נמלטים מהחוף בחבל אצ'ה באינדונזיה, היום/AP

כבר בעקבות הרעש הראשון, הכריז מרכזי חיזוי הצונאמי האמריקאי על התרעה מפני גלי צונאמי, שהייתה תקפה בכל המדינות שלחופי האוקיינוס ההודי. רוב המדינות הוציאו גם התרעות משל עצמן. בין היתר התעורר חשש מהגלים באינדונזיה, הודו, תאילנד, סרי לנקה, מלזיה, מיאנמר ובנגלדש. גם במדינות מרוחקות יותר בדרום אסיה, במזרח התיכון ואף בחופי אפריקה המזרחיים הוכרזה התרעה מפני הגלים. בעקבות הרעש השני, הוארכה התרעת הצונאמי בשעתיים נוספות - אולם בשעה 16:00 היא בוטלה סופית.

מטיילים באזור רעידת האדמה? צרו איתנו קשר בפייסבוק

מוקדי רעשי האדמה - מפה אינטראקטיבית

"פחות סיכוי לצונאמי בגלל סוג הרעש"

לפי שעה, טרם דווח על נפגעים או נזק כתוצאה מהרעשים באף מדינה - אולם עדיין קיים חשש הוא כי גלי הצונאמי עלולים לגרום נזק רב. בהודו, צפה המרכז לחיזוי צונאמי גלים עד גובה של שישה מטרים, כבר לאחר הרעש הראשון - אולם החשש הזה לא התאמת בינתיים. על פי המרכז הגיאולוגי של ארצות הברית, התרעת הצונאמי היא ברמה הרביעית בעוצמתה, מתוך חמש.

רעידת אדמה בהודו. רויטרס
אנשים שיצאו לרחובות בעקבות הרעש, היום בדרום הודו/רויטרס

במרכז החיזוי הפסיפי ממשיכים בינתיים להרגיע, ולהבהיר כי טרם זוהו גלים בגובה שעשוי להיות קטלני. "זה לא נראה כמו צונאמי רציני", קבע ויקטור סרדינה, גיאופיזיקאי במרכז, כשעתיים לאחר הרעש הראשון, אולם הוסיף כי "אנחנו עדיין עוקבים אחרי ההתפתחויות, שכן צונאמי יכול להגיע במספר גלים". במרכז הבהירו כי בכל מקרה, תושבי אזורי החוף סביב האוקיינוס מונחים "לנקוט בצעדים מתאימים", ולהתרחק מהחוף.

ברוס פרסגרייב, מומחה לגלי צונאמי מהמכון הגיאולוגי בארצות הברית, הסביר היום (לפני הרעש הגדול השני) כי עקב סוג הרעש (הראשון), הסיכוי שייווצרו גלי צונאמי אינו גבוה. בראיון ל-BBC, תיאר פרסגרייב את הרעש כ"העתק הסטה אופקית". משמעות הדבר היא כי זווית תזוזת הלוחות תחת פני הים, שגרמה לרעש, הייתה אופקית באופיה, לעומת תזוזה אנכית פתאומית. בהעתק הסטה אופקית יש סיכון קטן יותר לתזוזות גדולות של המים, שעלולות לגרום לצונאמי. עם זאת, עדיין לא ברור מאיזה סוג היה רעש האדמה השני.

ישראלי בתאילנד: "היסטריה"; אינדונזיה: "סירנות ופסוקי קוראן"

במהלך ארבע שעות הבהלה, פונו במדינות סביב האוקיינוס מיליוני תושבים מאזורי החוף למקומות גבוהים יותר. דובר המשרד לטיפול באסונות באינדונזיה תיאר את ההתנהלות: "הרעידה הורגשה באופן חזק. החשמל נפל, יש פקקי תנועה של אנשים שמנסים להגיע למקומות גבוהים. סירנות ופסוקי קוראן נשמעים מהמסגדים בכל מקום". עם זאת, נשיא המדינה, סוסיליו במבנג יודהויונו, התראיין בהמשך וניסה בכל דרך אפשרית להרגיע את הרוחות. "אין איום ממשי, אם כי אנחנו עדיין ברמת כוננות גבוהה", אמר בתום פגישה עם ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, המבקר במדינה. "המצב באצ'ה תחת שליטה. יש קצת פאניקה, אבל אנשים יכולים לעלות למקומות גבוהים יותר".

גם בחופי תאילנד שררה המולה גדולה. "פינו את כל השוהים סמוך לחוף למקום גבוה", סיפר לוואלה! חדשות אבירם, ישראלי הנמצא בריילי ביץ', כשעה מאתר הנופש פוקט. "יש פה היסטריה, אזעקות, ואנשים רצים". בדרום הודו, דווח על סגירתו המוחלטת של הנמל הימי בעיר צ'נאי, בשל התרעת הצונאמי. בעיר הדרומית בנגלור דווח על מאות תושבים הנמלטים מהבניינים הסמוכים לחוף.

בישראל, פרסם היום משרד החוץ הודעה בה נקראים הישראלים באזורים שנמצאים בסכנה לפגיעת גלי צונאמי "להישמע להוראות הרשויות ולנהוג בהתאם".

מוקד הרעש קרוב מאוד למוקד הרעש שגרם לאסון הצונאמי ב-26 בדצמבר 2004 - אחד מאסונות הטבע הקשים ביותר בעולם בעשרות השנים האחרונות, שכתוצאה ממנו נהרגו כ-280 אלף בני אדם. 166 אלף מהם נמנו באותו חבל בנדה אצ'ה באינדונזיה, שטרם התאושש מהנזק עד היום. נזקים קשים ביותר נגרמו אז גם בסרי לנקה, בהודו, בתאילנד, ובמדינות נוספות לחופי האוקיינוס - שספגו גלים עד לגובה של עשרה מטרים, שחדרו במקומות מסוימים קילומטרים לעומק היבשה. גלי הצונאמי הגיעו עד לחופי אפריקה, ופגעו גם בסומליה ובקניה. עוצתמו של הרעש ההוא, עם זאת, הייתה מעט חזקה יותר - 9.1 בסולם ריכטר.

עדכון ראשון: 12:00

בשנה שעברה: אסון הצונאמי הגדול ביפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully