וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הרפורמה: כיצד תיראה הבחינה הפסיכומטרית?

ענת שלו

10.4.2012 / 18:54

החל מאוקטובר, יתווסף לבחינה פרק בהבעה שיחייב את התלמידים לכתוב חיבור באורך של עמוד. הנבחנים כבר בלחץ, ומכוני ההכנה פתחו קורסים מורחבים. הכל על הרפורמה בפסיכומטרי

הרפורמה החדשה במבחני הפסיכומטרי במסגרתה נדרשים הנבחנים לכתוב חיבור, התקבלה אמנם בברכה קרב האוניברסיטאות, אולם לא נראה שלשמחה שותפים מכוני ההכנה לבחינה או הנבחנים עצמם. מה כולל הפרק? כמה שורות צריך לכלול החיבור והאם כל זה יוכל לפצות על פגמי מערכת החינוך הישראלית?

בפרק החדש בהבעה יצטרכו הנבחנים לכתוב חיבור באורך של בין 25 ל-50 שורות בפרק זמן של 30 דקות. בחיבור ייבדקו מרכיבים של תוכן ולשון; שימוש בשפה גבוהה, הבעת רעיון בבהירות תוך יכולת קישור בין פסקאות, הבחנה בין דעות לעובדות התייחסות לנושא אחד מכמה זוויות והשימוש של הנבחן באוצר מילים. חזרה על מילה, שימושים לא נכונים במונחים או "מריחות" בטקסט עשויים לפגוע בציון של הנבחן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטלה תפתח את בחינת הפסיכומטרי ותהווה 25% מהציון בתחום החשיבה המילולית. החיבור ייבדק בידי שני מעריכים שונים, הבקיאים בלשון, והממוצע שייקבע מבין הציונים יהווה את הציון בחלק זה. סרגל הציונים ינוע בין 1 ל- 6, כאשר 1 הוא הציון החלש ביותר ו-6 הוא הציון הטוב ביותר.

מאחר ובמרכז הבחינות לא רצו להאריך את בחינת הפסיכומטרי, הפרק החדש "ידחוף החוצה" חלקים אחרים מהבחינה. הנבחנים העתידיים יוכלו להיפטר מהכרטיסיות המוכרות ובהן פירושים של מילים בארמית ובעברית גבוהה. בנוסף, יירד הפרק של ההשוואה הכמותית ובבחינה באנגלית יירדו מספר השאלות.

בעוד שיש המברכים על הורדת פרק המילים ה"ארכאי", והחלפתו בבחינת יכולת התנסחות, יש גם כאלה שמבקרים את ההחלטה. גורמים באקדמיה ללשון אמרו לוואלה! חדשות, כי "זה חשוב מאוד שהכניסו את פרק ההבעה, אבל יכלו לקצר במקום להוריד לחלוטין את הפרק על המילים. נכון שצריך לדעת מילים ברמה גבוהה לפרק החיבור אך ישנו חשש שביטויים רבים, בעיקר אלו שמקורם בארמית ומהווים מאגר תרבותי חשוב של השפה העברית, יימחקו כליל וזה יהיה אובדן רציני לנכס צאן ברזל של קיומנו הרוחני".

טריקים כבר לא יספיקו

ההחלטה, שהתקבלה במרכז לבחינות והערכה, באה לאחר תלונות שהתקבלו מהאוניברסיטאות בנוגע לרמת ההבעה והכתיבה האקדמית הירודה של הסטודנטים, כמו גם היעדר החשיבה הביקורתית. "הדרישה להוספת מטלת הכתיבה התקבלה יחד עם ועד ראשי האוניברסיטאות ונובעת מן העובדה שהלימודים האקדמיים – בעיקר במדעים המדויקים ומדעי הרוח – מצריכים יכולת התבטאות בכתב וניסוח ראויים", אמר ד"ר יואב כהן, מנהל המרכז הארצי לבחינות והערכה. "לא משנה איזו דעה יביעו הנבחנים כל עוד היא מנומקת, מבוססת ומנוסחת בבהירות", אמר.

ערן שטיין, מנהל מכון ההכנה לפסיכומטרי "Smart" ומקים חברת "High Q" לשעבר, אמר כי לדעתו "זאת החלטה מדהימה", והסביר כי "המטרה היא שידעו בעצם לכתוב, לקרוא ולהתנסח כמו שצריך כמו גם להביע חשיבה ביקורתית". אלא ששטיין ציין כי הכנה של מספר חודשים, בה לומדים בעיקר "טריקים", כבר לא תספיק. "הם יצטרכו להתחיל לקרוא ספרים", אמר שטיין והוסיף כי "במקום מסוים, זה סינון לאחר שבבתי הספר התיכוניים לא הגיעו לתוצאות מזהירות בנושא".

גורם בוועד ראשי האוניברסיטאות מבטא הלך רוח זה באופן חריף אף יותר. "אם משרד החינוך היה מוציא תוצרים טובים יותר, לא מתעניין רק באחוז הזכאים לבגרות וברדיפה אחר הציונים, אלא בלמידה נכונה של קריאה ביקורתית וכתיבה, לא היה צריך את זה בכלל", אמר הגורם. "אבל מגיעים לפעמים צעירים שמתנסחים ברמה בערך של בית ספר יסודי. כמובן שנדרש שינוי יותר אינהרנטי במערכת החינוך, אבל זה אמצעי הסינון היחידי שלרשותנו כרגע ושניתן היה להפעיל".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

קורסי ההכנה ייפתחו מוקדם

הפרק החדש בהבעה הכניס לסחרור הן את מכוני הפסיכומטרי, שכמה מהם כבר הוציאו ספרים מיוחדים להכנה לקראת הפרק החדש. ההרשמה לקורסי ההכנה לפסיכומטרי, אשר אורכם כשלושה חודשים, נפתחת כשלושה חודשים לפני פתיחת מועד הקורס, כלומר החל מחודש זה.

סיגל מיכאלי, בת 22 מגבעתיים, נרשמה בימים האחרונים לקורס הכנה לקראת הבחינה באוקטובר. "אני עדיין לא יודעת מאיפה לאכול את הדבר הזה, אבל ברור שאני מפחדת. אני לא מרגישה שמה שלמדתי בבית ספר, בבגרות של היחידה להבעה, מספיק", אמרה מיכאלי והסבירה כי לקראת הבחינות בבית ספר "בעיקר שיננו חומר".

לעומתה, ירון מנדלסון, בן 24 מהרצליה, מודע לבעייתיות אבל לא חושש. "אני אישית אוהב לקרוא ולכתוב, אבל אני יודע שאין רבים כמוני", אמר. "אני מתכוון ללכת לתחום של מדעי הרוח ואני חושב שאי אפשר ממש ללמד 'טריקים' בנושא הזה, בשום קורס. צריך לקרוא, לקרוא ולקרוא שוב. זה משהו שרוכשים ונעלם מן העולם בדור ה-SMS והפייסבוק ולכן אני חושב שזה טוב", אמר מנדלסון אבל הבהיר כי "זה צריך להתחיל עוד קודם".

עוד כותרות על בחינת הפסיכומטרי:
לפני שנה - מהפכת הפסיכומטרי יוצאת לדרך
מתנגדים לרפורמה: "חיבור בפסיכומטרי יפגע בציונים ובתלמידים"
פסיכומטרי לעשירים: מי יסבסד את עלות הבחינה?
ועדת החינוך תדון מחר בפיקוח על מכוני הפסיכומטרי

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully