וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיבור בפסיכומטרי יפגע בציונים ובתלמידים"

15.12.2010 / 10:55

ההחלטה על הוספת חלק חיבור לבחינה הפסיכומטרית, גוררת ביקורת נוקבת. "הדור הצעיר אינו כותב אלא מקליד. החיבור עלול להשפיע על הציון וייקר את עלות הבחינה"

בר גייל, מנכ"ל רשת ok פסיכומטרי מבקר היום (רביעי) בחריפות את תכנית הרפורמה המתוכננת במבחן הפסיכומטרי. על פי התכנית החדשה ישונה מבנה הבחינה כך שהיא תכלול גם חלק של חיבור. כמו כן, תשתנה הדרך בה ישוקללו ציוני החלקים השונים של הבחינה.

לטענת גייל, הכוונה לעבות את החלק המילולי בבחינה על ידי כתיבת חיבור תיצור אפליה לרעתם של התלמידים שכתב ידם אינו ברור. "הדור הצעיר אינו דור כותב אלא מקליד" הוא אומר, "כתב יד שאינו ברור עלול לגורם לבוחנים לתת ציון נמוך יותר הן בשל העובדה שכתב יד בלתי ברור מקשה על הבוחן ועלול אף לעצבן אותו בצורה בלתי מודעת והן בשל החשש שתהיינה מילים בלתי קריאות".

סוגיה בעייתית נוספת לדברי גייל היא שאלת העלויות. "מאחר שאין טכנולוגיה המאפשרת בדיקה של חיבור, ככל הנראה ייבדק החלק של החיבור על ידי שני בוחנים והציון ישוקלל מהציון שנתנו השניים. מצב זה ייקר בהרבה את עלויות בדיקת הבחינה. סביר שייקור זה בעלויות יגולגל לכיסם של הנבחנים ויחריף את הפגיעה הקיימת בלאו הכי בשכבות החלשות", מוסיף גייל.

מבחן דומה ל-SAT

המרכז הארצי לבחינות ולהערכה וועד ראשי האוניברסיטאות ישנו את מבנה הבחינה הפסיכומטרית לקראת תחילת שנת הלימודים הבאה. מהלך זה יתבצע ללא חקיקה, בהליך מוסכם שנקבע על ידי ועדה בין אוניברסיטאית מיוחדת שגובשה לנושא בתחילת השנה על ידי תירוש, ובראשותה עומד פרופ' פאול פייגין, המשנה לנשיא הטכניון. מבנה הבחינה החדש יהיה דומה מאוד למבנה בחינת הסף האמריקאית ה–SAT.

עיקר השינוי בבחינה הפסיכומטרית ייעשה בשקלול הסופי של הפרקים השונים, שקלול שמטרתו למצב את התלמידים בצורה מדויקת יותר לפני כניסתם לאקדמיה. לדוגמא, תלמיד שינסה להתקבל למקצוע ריאלי באוניברסיטה, יזכה לשקלול של 60% לפרק הכמותי, לעומת 40% בבחינה הנוכחית. 20% יחושבו לטובתו בפרקים המילוליים, לעומת 40% כיום – ועוד 20% בפרק הבחינה באנגלית.

על השינוי הוחלט בעקבות יוזמתה של ח"כ רונית תירוש שהגישה לפני כשנה הצעת חוק לביטול הבחינה הפסיכומטרית. נוכח הלחץ הגדול שנוצר על ועד ראשי האוניברסיטאות והמרכז הארצי לבחינות וההערכה, הוחלט על סדרת פגישות משותפת בהשתתפות תירוש במטרה לשנות ולא לבטל את הבחינה.

עידן חיים כהן, מנהל הפדגוגי במכון "סמרט" פסיכומטרי וחבר באפ"י, אגודה לשינוי הפסיכומטרי, טוען כי "מהות הרפורמה היא לדמות מבחן זהה לSAT האמריקאי". "במבחן החדש", הוא אומר, "כל פקולטה בכל אוניברסיטה תתייחס לחלק אחר רלוונטי בבחינה. אוניברסיטאות יתייחסו גם באופן שונה לציוני הבגרות. יינתנו בונוסים משמעותיים יותר בתנאי הקבלה למקצועות מורחבים ריאליים וגם של מדעי הרוח.

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר כי "המרכז הארצי לבחינות והערכה גיבש רפורמה בבחינה הפסיכומטרית שהמטרה שלה היא לנבא בצורה מדויקת יותר את יכולת הצלחת הסטודנטים בלימודים וכן לאפשר השתלבות של מגוון אוכלוסיות בלימודים. ההצעה קיבלה אישור חלקי מחלק ממוסדות ההשכלה הגבוהה אך הנושא עדיין דורש אישור של הועדה הבינאונברסיטאית למדיניות קבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully