וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז פורש את משנתו הכלכלית: "להגדיל הגירעון"

פנחס וולף

3.4.2012 / 16:30

בעוד מספר שבועות ייבחר מתוך "קדימה" יו"ר חדש לוועדת הכלכלה של הכנסת ובינתיים פרסם מופז תכניתו הכלכלית. שר החינוך מתח ביקורת: "עוצמתנו הכלכלית היא עוצמתנו הלאומית"

לאחר ההתבטאויות החברתיות שהשמיע יושב ראש האופוזיציה החדש שאול מופז, פרסם השבוע חבר הכנסת את משנתו הכלכלית המכונה בפיו "הקודקס החברתי" - שעלותה המשוערת 16 מיליארד שקלים. בעוד שבועות ספורים צפויה ראשות ועדת הכלכלה של הכנסת לעבור לאחריות סיעת קדימה - ובקרוב יהיה על מופז לבחור את אחד מתומכיו לתפקיד היוקרתי.

את עקרונות היסוד הכלכליים פרסם מופז בעמוד הפייסבוק שלו כחלק מ"תכנית מאה הימים" שהוכנה עבורו: תכנון של התקופה הראשונה לכהונתו, אשר נהוג להכין בדרך כלל עבור ראשי ממשלה - עובדה המרמזת על תקוותיו הגדולות של מופז.

בעמוד הפייסבוק שלו הטיף מופז להחזרת הפיקוח על חלק ממוצרי היסוד ומוצרים נוספים שמחירם עולה בהתמדה, אולם הסעיף המעניין ביותר שהוזכר הוא רצונו להגדיל את הגירעון בשני אחוזים. הגירעון צפוי לשמש לצרכי השקעה, כגון מתן פתרונות לתשתיות תחבורה ציבורית, שילוב עובדים במשק, מוסדות חינוך ובתי חולים. על פי התכנית, הגירעון הנוסף יימשך כחמש שנים ויקבע מנגנון שיבטיח כי הכסף לא ישמש להוצאות שוטפות, אלא למה שמופז מגדיר כ"רכיבי השקעה".

שר החינוך, גדעון סער מתח היום ביקורת על הקריאה להגדיל את הגירעון ואת הוצאות הממשלה ואמר כי "העוצמה הכלכלית שלנו היא חלק מעוצמתנו הלאומית. בכל הנוגע לחוסן הכלכלי הדברים הם ממש לא ברורים מאליהם. אנו רואים מה קרה למדינות שהיו מדינות חזקות כלכלית אבל פעלו באופן חסר אחריות פיסקאלית".

מופז, שמכהן גם כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת וכיהן בעבר כרמטכ"ל וכשר ביטחון, מתכוון לדרוש קיצוץ בגובה ארבעה מיליארד שקלים מתקציב הביטחון. לדבריו, "אנו מסוגלים ליצור התייעלות שלא תבוא על חשבון המוכנות של צה"ל". הוא טוען כי קידום תהליך מדיני יביא להשקעה בישראל בגובה של ארבעה מיליארד שקלים נוספים. את גובה המיסוי הכולל מופז לא מציע להעלות או להפחית, אך קובע כי יש להעלות את מס החברות באחוז ולהקטין בערך דומה את המע"מ.

עד שיזכה מופז לממש את משנתו הכלכלית, הוא הודיע - בישיבת סיעת קדימה, כי סיעת קדימה תדרוש לקבל לידיה את ראשות ועדת הכלכלה. על אף פרסומים שונים, הקרב על המשרה כלל לא אמור היה להיות בין מופז לראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא בין חברי הכנסת התומכים במופז.

המועמדים: שטרית ואברהם-בלילא

על פי ההסכם בין קדימה לליכוד, ב-5 במאי יחליפו ביניהן הסיעות את ועדת החוץ והביטחון ואת ועדת הכלכלה. בקדימה היה חשש שהליכוד ינסה למנוע את ההחלפה ולהשאיר בידיו את ראשות ועדת הכלכלה, אולם גורמים בקואליציה הבהירו אמש בשיחה עם וואלה! חדשות, כי אם עד סוף השבוע תודיע סיעת קדימה באופן רשמי על רצונה לקבל לידיה את ועדת הכלכלה - לקואליציה לא תהיה התנגדות לכך.

חוסר ההתנגדות של הקואליציה נשמע סביר במיוחד נוכח העובדה שוועדת הכלכלה, אשר עוסקת בעיקר בענייני צרכנות, תקשורת, אנרגיה ותחבורה, כבר העבירה את כל הרפורמות שיזמה הממשלה בנושאים הללו. במהלך שארית כהונתה של הכנסת הנוכחית, קדימה תוכל לנסות ולאתגר את הקואליציה, אולם לא ברפורמות גדולות, ותתקשה להעביר החלטות קריטיות לממשלה – מאחר שהיא עדיין יציבה. עם זאת, לקראת הבחירות ייתכן שגם מפלגות הקואליציה יתמרדו וינסו "לעשות שרירים" לממשלה.

כעת, נותר רק לראות מי מבין חברי סיעת קדימה יתמנה לתפקיד. זהו בעצם המינוי היחיד שמופז יכול להעניק לתומכיו, וישנם שני מועמדים בולטים לקבלתו: חברי הכנסת רוחמה אברהם-בלילא ומאיר שטרית. הדעות בקדימה חלוקות לגבי למי הסיכוי הגבוה יותר לקבל את התפקיד: שטרית כיהן בעבר בתפקידים כלכליים כמו שר האוצר, ולמופז יש חוב כלפיו מאז שהסיר את מועמדותו לראשות קדימה על מנת לתמוך בו. מצד שני, גם אברהם-בלילא כיהנה כשרה, גם אם לא כשרת אוצר, וכן כיו"ר ועדה בכנסת. מבחינת החוב של מופז כלפיה, אברהם-בלילא ללא ספק מובילה: היא הייתה מהראשונים שהתייצבו לצדו, היוותה כוח מרכזי ביותר בסיעה, וחלקה בניצחונו גדול מזה של שטרית.

עוד על החזון החברתי של מופז:
מופז: "לא נפנה עורף למחאה". סער: "אתה טרמפיסט"
"מופז ינסה להוביל את המחאה החברתית בקיץ"
פרשנות: נגד נתניהו, מופז צריך יותר ממיתוג חברתי

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully