וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנאן: "אסד התחייב להפסקת אש בסוריה תוך שבוע"

ניר יהב

3.4.2012 / 0:08

השליח המיוחד אמר למועצת הביטחון כי אסד התחייב לסגת מהערים הכבושות. ארה"ב: על האופוזיציה לנהוג בצורה זהה לאחר מכן. עד כה, אין תשובה מדמשק לשאר הצעות התיווך של אנאן

השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, שוחח אתמול (שני) באמצעות שיחת וידאו בפני חברות מועצת הביטחון של האו"ם, ואמר להן כי נשיא סוריה, בשאר אסד, הסכים להסיג את צבאו מן הערים הכבושות תוך כשבוע, עד 10 באפריל. במקביל לתדרוך של אנאן, דווח על המשך הלחימה בדמשק, שגבתה את חייהם של חמישה בני אדם.

שגרירת ארצות הברית והנשיאה התורנית של מועצת הביטחון, סוזן רייס, אמרה בתום הפגישה הסגורה כי על הכוחות המזוינים של האופוזיציה להניח את נשקם בתוך 48 שעות ממועד נסיגת הצבא. לא נמסר אם דמשק הסכימה לסעיפים נוספים בתכנית שש הנקודות שגיבש אנאן, בהם שעיקרם רפורמות פוליטיות ושחרור אסירים, חופש תנועה לעיתונאים ומתן היתר "להפגנות בדרכי שלום".

השליח הבינלאומי המיוחד קופי אנאן בפגישה עם נשיא סוריה בשאר אסד, דמשק, 10 במרץ 2012. רויטרס
הישג משמעותי ראשון של השליחות. אסד ואנאן/רויטרס

שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, אמר כי דמשק מחויבת למועד שהציע אנאן, אך כי האפשרות לסיום הלחימה תלויה גם במורדים. "התכנית לא תצליח אלא אם כולם יהיו מחויבים לה", אמר. כשנשאל מי גיבש את תאריך היעד, אמר כי התאריך הוסכם בהבנה משותפת בין אנאן למשרד החוץ בדמשק.

ועידת ידידי סוריה ננעלה אמש ללא תוצאות

שלשום, במסגרת "ועידת ידידי סוריה" השנייה, באו לאיסטנבול נציגים מ-83 מדינות, בהם עשרות שרי חוץ, כדי לדון באלימות שנוקט אסד כלפי אזרחי סוריה. הכינוס ננעל ללא הצהרות של ממש, בדומה לכינוס "ידידי סוריה" הראשון בטוניסיה, לפני חודש וחצי. הכינוס הקודם הסתיים עם הצבת אולטימטום לאסד, לפיו עליו להפסיק את הירי באזרחים תוך 72 שעות, הכרזה שהתקבלה בזלזול בדמשק.

סין ורוסיה - חברות מועצת הביטחון - נעדרו במופגן מהוועידה, וגם אירן, בת-בריתה הקרובה של דמשק, החרימה את הכינוס. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שב על רמזים שהשמיע בעבר בדבר התערבות צבאית בסוריה, ואמר כי "העם הסורי ראוי לזכות להגנה עצמית". בזמן הכינוס, דווח על המשך קרבות עזים בסוריה. ארגון האופוזיציה הסורי - "ועדות התיאום המקומיות", לפחות 80 בני אדם נהרגו שלשום, ביניהם שישה ילדים וארבע נשים.

בשולי הוועידה, מפקדי הצבא הסורי החופשי הביעו זעם על שתיקתו של העולם נוכח מעשי הטבח בסוריה. "הקהילה הבינלאומית נושאת באחריות מלאה, משום שהם אינם לוחצים על המשטר ומונעים העברת נשק למורדים", מסרו בהודעה.

לקריאה נוספת
בזמן תדרוך אנאן מול האו"ם: פיגוע נוסף בדמשק
ועידת ידידי סוריה השנייה: הרבה דיבורים, מעט מעשים
האם רוסיה מתרככת ונסוגה מתמיכתה האיתנה באסד?

לפנייה לכתב ניר יהב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 20:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully