וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב ניצולי השואה 2012: מאריכים חיים - מתים בעוני

ענת שלו

1.4.2012 / 18:00

ממחקר שנערך לרגל הפסח, עולה כי המודעות בציבור למצבם של הניצולים השתפרה מאוד, אך כי רבים מהם חיים בתנאים מחפירים. בכל יום, מתים בארץ 35 ניצולים קשישים, בקור וברעב

ניצולי השואה בישראל המתגוררים בישראל כיום אמנם מגיעים לגיל מופלג יותר, אך איכות החיים שלהם ירודה, הם אינם מצליחים לממן את עלות המחייה שלהם, והם חשים בדידות רבה.כך עולה ממחקר שערכה הקרן לרווחת ניצולי השואה לרגל חג הפסח.

המחקר הסוקר את מצבם הכלכלי של ניצולי השואה החיים בארץ, ואת נזקקותם למזון ולסיוע כספי, לצד מצבם הנפשי. לפי המחקר, 50 אלף מתוך 200 אלף ניצולי שואה החיים בישראל, נזקקים לסיוע כספי מתקציב הקרן. מדובר בעלייה של 120% מהשנה שעברה, ועלייה של מאות אחוזים משנת 2005, בה מספר ניצולי השואה שהזדקקו לסיוע ישיר מהקרן עמד על 23 אלף בלבד.

כ-20% מהניצולים מקבלים סיוע מהקרן דיווחו כי הם סובלים מקור, ומתקשים לשלם את חשבון החשמל עבור חימום. כרבע מהניצולים דיווחו שאין להם די מזון עבור חג הפסח, ו-5% אמרו כי הם זקוקים לסיוע במזון לאורך כל השנה.

בקרן אומרים כי מספר הניצולים הנזקקים לסיוע עלה בשל המצב הכלכלי, וגם בשל העובדה שניצולי השואה מאריכים ימים. עוד צוין בדו"ח כי בכל יום שעובר מתים כ-35 ניצולי שואה, ממוצע של 12,800 ניצולים מדי שנה.

המודעות אינה מספקת

לפי נתוני הקרן, 40% מניצולי השואה חשים בדידות בתדירות גבוהה, ואחוז דומה מהם מתקשים לצאת מביתם כדי לערוך סידורים או קניות. שליש מהנשאלים אמרו כי הם זקוקים לסיעוד, לשעות טיפול ולעזרה ברחצה, וגם לסיוע בלבישת בגדים ובאכילה, אך אמרו כי ידם אינה משגת זאת.

מנכ"ל הקרן לרווחה לנפגעי השואה, רוני קלינסקי, אמר כי כל ניצול שואה אחד רעב ובודד בערב החג הוא כישלון של מדינת ישראל. לדברי קלינסקי, המחקר מלמד שבשנים הקרובות, צרכיהם של ניצולי השואה הנזקקים ילכו ויגברו בשל הזדקנותם. "המודעות לצרכיהם אמנם גדלה משמעותית בשנים האחרונות, אך מתפקידנו לוודא שהמודעות תתורגם לאמצעים שיאפשרו מתן סיוע לנזקקים ולניצולים. הדור הצעיר לא יסלח לנו אם לא נטפל בדור המבוגר בכבוד הראוי לו", אמר. "אני קורא לכל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם שר האוצר ומשרדו בממשלה, לספק את כל הצרכים הללו באופן מיידי".

עוד על מצבם של ניצולי השואה בישראל:
ניצולת השואה שהייתה סמל במחאה: "רק רוצים שנמות"
הפגנת מטפלי ניצולי שואה: שהמדינה תיקח אחריות
מחאת המטפלים: "אין מים חמים ואוכל לניצולים"

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully