וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחסי שטייניץ ונתניהו: היסטוריה של הנחתות

פנחס וולף

1.4.2012 / 14:29

ההכרזה החד-צדדית של ראש הממשלה על הורדת מחירי הדלק מסתמנת כעוד חלק מסדרה של השפלות שסופג שר האוצר, יובל שטייניץ, מתחילת כהונתו. מהמע"מ על הירקות עד מחיר הקוטג'

יח"צ - חד פעמי

(צילום: מערכת וואלה, עריכה: יאיר דניאל)

סטירת הלחי שבנימין נתניהו הנחית אמש על יובל שטייניץ היא רק האחרונה בשורת ההשפלות ששר האוצר נאלץ לספוג מראש הממשלה, במהלך שלוש השנים האחרונות. נתניהו הודיע על הורדה במס הבלו, שעתיים בלבד אחרי ששר האוצר התראיין לערוץ 2, והגן על ההעלאה במחירי הדלק. אם המניע של נתניהו הוא להצטייר כראש ממשלה חברתי בפני האזרחים על חשבון שר האוצר, עדיין לא ברור עד כמה הציבור באמת "יקנה" את העניין.

זרועו הארוכה של נתניהו חולשת גם על האוצר

הראשונה נחתה כבר ביום הראשון לכהונת הממשלה. שטייניץ, אחד ממקורביו הגדולים של נתניהו, היה חבר הכנסת האחרון בליכוד שנתניהו קרא לו ללשכתו בכנסת, באמצע הלילה, כדי להודיע לו על מינויו לתפקיד הבכיר. באותה הזדמנות, הוסיף נתניהו עוד עניין: שטייניץ יכהן כשר אוצר, ונתניהו יכהן כשר לאסטרטגיה כלכלית. נתניהו, שלא מרבה לסמוך על אחרים, רצה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה ובעצם להתערב כאוות נפשו בענייני האוצר. בינתיים, הוא השאיר את העוגה שלמה עבורו, אבל חרוכה עבור שטייניץ.

ההתערבות לא איחרה להגיע. המשימה הראשונה של ממשלת נתניהו, שהושבעה לפני שלוש שנים, הייתה להרכיב תקציב. שטייניץ בנה תקציב דו-שנתי שעבר בכנסת, בתוכו גם סוגיית השתת מע"מ על פירות וירקות. הממשלה החדשה רעשה וגעשה. ש"ס איימה, חברת הכנסת הטרייה של הליכוד, מירי רגב, סירבה למשמעת קואליציונית, אבל כל זה לא הזיז את שטייניץ מעמדתו: "המע"מ יוטל עם ש"ס או בלעדיה", הוא אמר בישיבת סיעת הליכוד בשישה ביולי 2009, בשעה 15:30. וכאן השעה המדויקת חשובה, כי לא חלפו שלוש שעות עד שנתניהו הנחית את המכה – במסיבת עיתונאים בהולה שכינס נתניהו בשעה 18:00 הוא הודיע: "לא יוטל מע"מ על הפירות והירקות".

נושא המע"מ לא היה התערבות בודדת של נתניהו. באותם ימים התנהל משא ומתן עיקש בין האוצר לבין ההסתדרות והתאחדות התעשיינים ל"עסקת חבילה במשק", כדי להגיע להבנות ולמנוע שביתות. נתניהו, שכנראה אמונו בשר האוצר שלו לא היה חזק דיו, שלח את איש אמונו, אורי יוגב, לנהל מו"מ בן יומיים עם שרגא ברוש ועם עופר עיני. כמובן שכלפי חוץ הכל נראה בהסכמה, אך לא ניתן היה להסתיר את העובדה שבעוד שמדובר בנושא תקציבי שעל שר אוצר לנהל, נתניהו שולח זרוע ארוכה. כך היה גם עם מתווה המסים בתקציב הדו שנתי של 2009-2010. מעניין לדעת מה היה אומר שר האוצר בנימין נתניהו על התערבות ראש הממשלה ושר "על כלכלי" בתחומי משרדו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

נתניהו עסוק בדימוי שלו כ"שוטר הטוב"

שנת 2011 נרשמה בסימן מחאות חברתיות על יוקר המחיה. ביוני אשתקד, בעיצומה של מחאת הקוטג', נתניהו ביקש משרי הליכוד: "תהיו 'כחלונים' ומצאו פתרונות", כשהוא התכוון לשר התקשורת והרווחה משה כחלון. כעבור חודש, נפוצו שמועות שנתניהו מבקש להחליף את שטייניץ בכחלון, אם כי ראש הממשלה הוציא הכחשה גורפת מיד. עם זאת, נתניהו עירב את מנכ"ל משרדו דאז, אייל גבאי, בנושא הפתרונות למחאה, נושא השייך בעיקר לתחום של משרד האוצר. בין לבין, נכנס נתניהו לעובי הקורה של מחאות שונות, ובראשן מחאת הרופאים.

הפעמים האחרונות שנתניהו עסק ביצור הדימוי שלו כ"שוטר הטוב" היו בחודשיים האחרונים, כשהחליט למתן את העלאת מחיר הדלק. בחודש הקודם הוא הפחית את העלאה בעשר אגורות, דבר שגרם למחיר הדלק להאמיר ב-28 אגורות "בלבד", ואתמול הוא הודיע על העלאת הדלק בחמש אגורות במקום ב-20 אגורות, לא לפני ששטייניץ הודיע בראיון לערוץ 2 כי אין מנוס מאותה העלאה, כחלק מהמלחמה עם אירן. למרות ניסיונותיו של שטייניץ להסביר כי הוא ידע על כך עוד לפני הריאיון, קשה שלא להבחין בשיטה הדומה של נתניהו, במיוחד בהשוואה למקרה המע"מ על הפירות והירקות.

באחת מישיבות הליכוד בשנה שעברה, עשו חברי הסיעה "עליהום" על שטייניץ. "רד מהאולימפוס", אמר לו ח"כ דני דנון. "תפסיק להיות עקשן", סנט בו מקורב אחר של נתניהו, ח"כ אופיר אקוניס. "בכל פעם שהאוצר מזהה בעיה הוא תוחב את ידו לכיסו של האזרח. הדבר הזה חייב להיפסק. טעית – תתקן". נתניהו התייצב אז לצד שטייניץ, ואמר לחברי הסיעה: "ליכודניק לא תוקף ליכודניק". אולי זה נכון, אבל האם יכול להיות שליכודניק מתערב לליכודניק וגוזר עליו קופון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully