וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד שנת אור פנה ימינה? מדענים מפתחים GPS לחלל

הטכנולוגיה תאפשר דיוק מירבי באיכון מיקומן של חלליות ברחבי היקום. היא מבוססת על מדידת הקרינה הנפלטת מכוכבים מיוחדים הנקראים פולסרים. "מדויקים כמו שעונים אטומיים"

אוהבים לנווט בעזרת ה-GPS? בקרוב יוכלו גם חלליות להשתמש במכשיר דומה, בעת תעופתן ברחבי הגלקסיה. מדענים גרמנים מפתחים טכנולוגיה שתאפשר איכון מיקום ברמת דיוק גבוהה, בכל נקודה בחלל, באמצעות שימוש בקרני רנטגן הנפלטים מכוכבים מיוחדים בשם "פולסרים".

פולסר הוא כוכב נייוטרונים דחוס מאוד, אשר ייחודו הוא בקצב הסיבוב הקבוע שלו. בכל סיבוב כזה פולט הכוכב קרינה אלקטרומגנטית, אותה ניתן למדוד בדיוק רב. מחזוריות פליטת קרינה זו עד כדי כך יציבה, עד כי יש האומרים כי היא מתחרה בדיוקם של שעונים אטומיים. חללית אשר תמדוד את פעימות הקרינה הנפלטות מהכוכבים, ותשווה אותן לנקודה שלישית, תוכל לקבוע את מיקומה בחלל בדיוק של חמישה קילומטרים בלבד.

"העיקרון כל כך פשוט, עד כי אין ספק שיהיו לו יישומים בפועל", אמר ל-BBC פרופ' ורנר בקר ממכון מקס פלנק לחקר אסטרופיזיקה בעיר גרצ'ינג. "הקרינה מהפולסרים נמצאת בכל מקום ביקום, וקצב הפעימות שלה כה צפוי, שהוא הופך את השיטה המדעית הזו כממש ברורה מאליה". הטכניקה המוצעת דומה מאוד לשיטת הניווט במערכת ה-GPS, אשר משדרת פעימות מתוזמנות למשתמש ממערך לוויינים הסובב את כדור הארץ. אולם זאת ניתנת לשימוש רק בתוך כדור הארץ, ולא מחוצה לו.

כיום, חלליות שמבקשות לאכן את מיקומן ברחבי החלל נאלצות למדוד את פרק הזמן הדרוש לגלי רדיו בכדי להגיע אליהן מנקודת השידור על פני כדור הארץ. תהליך זה סבוך למדי ואינו מדויק מספיק. בנוסף, דיוקו הולך ופוחת ככל שמתרחקים מכדור הארץ. לדוגמא, טעות האיכון של לוויין ה-Voyager של נאס"א, הנמצא במרחק 18 מיליארד קילומטרים, מוערכת בכמה מאות קילומטרים בכל ניסיון מדידה.

עוד בנושא:
"תיירות החלל תהפוך לתעשייה של מיליארד דולר"
מדען: 12% סיכוי לסופת-שמש "הרת אסון" עד 2020

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully