וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: לישראל בסיסים באזרבייג'ן שיאפשרו תקיפה באירן

כתב העת "פוריין פוליסי" מדווח כי גורמים דיפלומטים אמריקאים בכירים מעריכים כי באקו איפשרה לישראל להשתמש בבסיסי חיל האוויר בשטחה לצורך תקיפה אפשרית באירן

עד כמה אזרבייג'ן, ששוכנת לגבולה הצפוני של אירן, מסייעת לישראל? גורמים דיפלומטים אמריקאים בכירים מעריכים כי באקו אישרה לאחרונה לישראל להשתמש בבסיסיה האוויריים לתקיפה אפשרית של מתקני הגרעין באירן – כך מדווח היום (חמישי) כתב העת האמריקאי "פוריין פוליסי".

"ישראל קנתה שדה תעופה, ולשדה התעופה הזה קוראים אזרבייג'ן", מסר גורם ממשל רשמי בחודש שעבר לכותב הטור, מארק פרי, המתמחה במודיעין וצבא.

כתב העת מזכיר כי במסמכי וויקיליקס נחשף מסמך ששלחה שגרירות ארה"ב בבאקו למחלקת המדינה ב-2009, ועסק בקשרים בין ישראל לאזרבייג'ן. במסמך צוטט נשיא אזרבייג'ן, אילאם אלייב, שהגדיר את אופי היחסים עם ישראל כ"90% מתחת לפני השטח".

גורמים בממשל אובמה מעריכים שהיחסים החשאיים בין המדינות, שעיקרם שיתוף פעולה ביטחוני הדוק, מגדיל את הסיכויים לתקיפה ישראלית באירן. לפי הדיווח, גורמים אמריקאים רשמיים מודאגים כי "ההתרחבות הצבאית" הישראלית לאזרבייג'ן תקשה על הפגת המתיחות בין ירושלים לטהרן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדיווח מגיע על רקע דו"ח חדש של שירות המחקר בקונגרס שפורסם אמש שקובע כי תקיפה צבאית באירן תעכב את תכנית הגרעין האירנית בשישה חודשים בלבד. הרשת האמריקאית בלומברג דיווח כי הדו"ח, שהוכן בחודשים האחרונים בהתבסס על ראיונות ושיחות שקיים צוות המחקר, בראשות ג'ים זנוטי, מומחה למזרח התיכון, עם בכירים בהווה ובעבר במערכת הביטחון האמריקנית, מטיל ספק משמעותי ביעילותה של מתקפה צבאית של ישראל וארצות הברית.

לטענת החוקרים, מתקני הגרעין של אירן פרושים וחבויים ברחבי המדינה, ולמעשה, "לא ישראל ולא ארצות הברית יודעות להגיד בוודאות היכן ממוקמים כולם" – כך לפי ראש ה-CIA בעבר, מייקל היידן, המצוטט בדו"ח. עוד נכתב כי "לא ברור האם האפקט הסופי של מתקפה יביא לפגיעה משמעותית בסיכוייה של אירן להשיג נשק גרעיני".

גורם מהתחום המבצעי אמר לצוות החוקר רק בחודש שעבר כי אמנם לאירן אין די צנטריפוגות חלופיות או רכיבים חלופיים שאותם תוכל להתקין לאחר התקיפה בטווח זמן מיידי, אך גורם אחר ציין שאירן תוכל לשחזר את יכולותיה בתוך חצי שנה מיום תקיפה.

עוד בנושא:
דו"ח אמריקאי: "תקיפה באירן תדחה הגרעין בחצי שנה בלבד"
ארדואן באירן: לא לתקוף מדינה בגלל גרעין אזרחי
איך הפכה אזרבייג'ן לשותפה למלחמה החשאית באירן?
אזרבייג'ן: "22 תכננו פיגוע נגד שגרירות ישראל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully