וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי משרד החוץ ביקרו באירן. וירטואלית

טל שלו

29.3.2012 / 0:02

מצאו לעצמם מורה דרך, איתרו יעדים מרכזיים, התיישבו באודיטוריום והקשיבו לסיור ויזואלי. יותר ממאה עובדי המשרד ניסו ליום אחד להבין את אירן מבעד לסנקציות ולדיפלומטיה

במשרד החוץ רגילים לדבר על אירן במונחים של גרעין, סנקציות ולחץ דיפלומטי, אבל אתמול (רביעי) קיבלו עובדי המשרד הפוגה קלה מסדר היום המדיני-ביטחוני, ויצאו לסיור וירטואלי באירן, המדמה סיור תיירותי רגיל במדינה, עם מורה דרך ישראל וכל האמצעים הנלווים. במקום עוד דיון מדיני על הפוליטיקה של משטר האייתולות או ניתוח דוח סבא"א, התכנסו באודיטוריום המשרד למעלה ממאה עובדי המשרד, בהם גם סמנכ"לים ומנהלי מחלקות, והשתתפו בהרצאה חווייתית, המלווה בשקופיות, המספקת מבט עומק על ההיסטוריה, התרבות, האמנות, הקולינריה, הגיאולוגיה והארכיאולוגיה של מי שהייתה בעבר אחת האימפריות החזקות בעולם.

עשרות אלפי תומכי המשטר האירני חוגגים את יום המהפכה. רויטרס
לפני משטר האייתוללות, הייתה פה אימפריה עם תרבות מהעשירות בעולם. כיכר אזאדי בטהרן/רויטרס

הסיור, אותו העביר ישראלי יליד טהרן בשם דייויד ניסן, שבעבר שירת בצה"ל במשרד הביטחון וכיום משמש חוקר מודיעין בחברה פרטית, דימה פורמט של טיול מאורגן והתמקד בשלוש ערים מרכזיות ועוד כמה ערים ואתרים נוספים; בכל מקום שמעו הדיפלומטים סקירה מרחיבה קצרה על נושא כלשהו שקשור לחייהם בעבר ובהווה של העם האירני. היום החל בחמישה ימים וירטואליים בעיר טהרן, שם שמעו הדיפלומטים הישראליים על ההבדלים הכלכליים הקיצוניים בין צפון ודרום העיר, וגם קיבלו סקירה על מעמד האישה; משם עברו לשמוע על האמנות והאדריכלות המפוארים באיספהן, עיר הבירה של פרס במאה ה-17, ונחשפו גם לבתי התה הקטנים בגשרים שעל הנהר החוצה את העיר, שם נוהגים המקומיים לשתות תה בשקיעה.

"אי אפשר להתמודד עם סוגיה בלי להבין את האחר"

משם המשיכו הדיפלומטים לעיר השלישית הגדולה באירן, שיראז, ושמעו על השירה והאמנות בתרבות הפרסית, תוך ביקור בגני הקבורה של המשוררים הגדולים שמהווים עד היום מוקד עלייה לרגל. במהלך היום, שנמשך כמה שעות, שמעו אנשי משרד החוץ גם על מעמדם המיוחד של יהודי אירן וצפו בתמונות הקברים של אסתר ומרדכי, וכן ביקרו באתרי טבע מיוחדים בצפון המדינה.

למרות שההרצאה הוגדרה כהעשרה בלבד, במשרד החוץ רואים בהיכרות עם התרבות האירנית כלי מקצועי של ממש, שיכול לאפשר תובנות מהותיות לגבי העבודה בקהילייה הבינלאומית. לציבור המערבי בכלל, ולציבור הישראלי בפרט, אין היכרות מספקת והבנה מספקת של התרבות הפרסית, מסבירים גורמים במשרד, וגם לעובדים הדיפלומטיים אין אפשרות להיחשף בדרך כלל לנושאים רחבים יותר פרט לנושאים שעובדים עליהם ביום-יום, כמו סנקציות, כלכלה, פוליטיקה, דיפלומטיה, מסבירים גורמים במשרד.

?אי אפשר להתמודד עם סוגיה מבלי להבין את האחר?, אמר גורם במשרד היום, ?אין לנו נציגות באירן, ונשארו רק מעטים זקני השבט במשרד שעוד שירתו בטהרן. התובנות שלהם הן חשובות אבל לא מספיקות, וחלק גדול מהמקצוענות הדיפלומטית היא הכרה והבנה של האחר?. הסיור, שזכה להיענות ותגובות חיוביות מעובדי המשרד, אף הוקלט ושודר באתר הפנימי של המשרד כדי שמי שלא יכול היה להיות נוכח לא יפספס.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"לפני האייתוללות, הייתה פה תרבות עשירה"

?המטרה שלי היא להרחיב את היריעה?, אומר ניסן, מורה הדרך של הסיור, שחי עד גיל 18 בטהרן, בשיחה עם וואלה! חדשות ומסביר כי בטיול הוא מבקש לחשוף את הנופים, אנשים והתרבות ש?מאחורי הרעלה הכהה והמאיימת? של המשטר האיסלמי באיראן. ?אני מזכיר לאנשים שצריך להבחין בין המשטר האירני הנוכחי שבסך הכל שולט 33 שנה מתוך היסטוריה כוללת של 2,500 שנה. המשטר הזה הצליח למחוק את כל התרבות העשירה שיש באירן ואני מזכיר את זה באמצעות הטיול?.

במשך שנים אוסף ניסן תמונות מהאינטרנט, ותמונות של משרד התיירות האירני, כמו גם תצלומים שהוא מקבל מחברי ילדות, במטרה להביא במסגרת הרצאותיו ויזואליה חזקה שתמחיש את החיים באירן גם כיום, ואת רוב הרצאותיו הוא מעביר בפני חברות עסקיות שונות. משרד החוץ פנה לניסן בבקשה שיעביר את הסיור גם לעובדיו ולטענתו הוא התרשם מאוד מהעניין שגילו העובדים. ?האודיטוריום היה מלא והתגובות שאחרי היו מאוד טובות, מדובר באנשים שראו דבר או שניים בחיים והם הופתעו והעריכו את העושר התרבותי שנחשף?.

עוד בנושא
”מרגלים ישראלים מחפשים ’אקדח מעשן’ באירן”
מאות הפגינו נגד תקיפה באירן: ”מלחמה זה למעפנים”
דיווח: ”אירן תכננה לפוצץ כלי שיט ישראלים בתעלת סואץ”

(עדכון ראשון: 19:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully