וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המכרז החדש: מורי היל"ה ישביתו הלימודים

ענת שלו

27.3.2012 / 4:04

לאחר חצי שנה של מחאה מצד מורי התוכנית על תנאי העסקתם, פרסם משרד החינוך מכרז חדש להפעלת מרכזי הלימוד לנוער נושר. עם זאת, המורים לא מרוצים: "התעלמו מפרטים מהותיים"

מזה שישה חודשים מנהל איגוד מורי היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה), המאגד מעל לאלף מורים המלמדים במרכזי היל"ה לנוער נושר, סכסוך עבודה ומחאה על רקע תנאי העסקתם של המורים מול החברה למתנ"סים, הזכיינית הפרטית המפעילה את התוכנית עבור משרד החינוך. הארגון מוחה, בין היתר, בשל שכר נמוך, אי תשלום בזמני חופשות או ביטולי שיעורים ואי תשלום שכר מלא על השתלמויות ונסיעות.

משרד החינוך פרסם אמש (שני) מכרז חדש לחברה פרטית חדשה שתפעיל את התוכנית, אך למרות זאת, המורים, שלא שותפו, לטענתם, בהליכים על אף המשא ומתן איתם, מתכוונים להמשיך בשביתה. השביתה תכלול 160 מרכזים ברחבי הארץ, 8,000 תלמידים ו-1,500 מורים.

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, הכריזה בטקס הענקת פרסי החינוך היישובי בבנייני האומה בירושלים על המכרז החדש לתוכנית. היא טענה כי המכרז החדש שפורסם משפר משמעותית את תנאי המועסקים במסגרת התוכנית, תוך מתן דגש על שיפור תנאי ההעסקה והתנאים הסוציאליים של המורים. המורים, שהופתעו מפרסום המכרז החדש ללא התייעצות איתם, אומרים כי מקריאה ראשונה יש שיפור במכרז. עם זאת, לטענתם עדיין קיימת התעלמות מפרטים מהותיים אחרים, והשביתה שמתוכננת להתקיים מחר, כמו גם שלוש הפגנות בתל אביב ליד בית שר החינוך, ומול משרדי הממשלה בכפר סבא ובאר שבע יתקיימו כסדרן.

"החברה למתנ"סים מתנערת לחלוטין מאחריותה"

"המכרז הגיע לידינו לפני שעות ספורות ואנו עדיין לומדים את פרטיו", נמסר מאיגוד מורי היל"ה, המאורגנים באמצעות ארגון "כוח לעובדים". "לצערנו, בחר משרד החינוך שלא לעדכן אותנו מראש לגבי מועד הפרסום. מקריאה ראשונה של תנאי המכרז נראה כי ישנם שינויים חשובים בתנאי העסקתם של המורים, דבר שהוא ללא ספק תוצר ישיר של המאבק. אך לצד זאת, ישנה התעלמות מכמה סוגיות מהותיות, לדוגמה המשכיות ההעסקה של המורים הקיימים", אמרו.

בחודשים האחרונים, מאז הוכרז על סכסוך עבודה, קיימו המורים מספר השבתות באזורים שונים בארץ, ומחר תהיה זו שביתת מורי הקבלן הגדולה ביותר בישראל. "נמאס לנו שאין מישהו שלוקח אחריות על מורי היל"ה", אמר אורן שלמה, מורה לגיאוגרפיה בתוכנית וחבר הנהגת האיגוד. "אנחנו נמשיך ונאבק ונשמיע את קולנו כדי שזה יהיה הפסח האחרון בו מורי היל"ה לא מקבלים משכורת", הוסיף.

בנוסף, בחברה למתנ"סים אמרו השבוע כי הם דוחים את איגוד מורי היל"ה כוועד היציג של המורים, לאחר שישה חודשים של משא ומתן, מה שגם עורר את חמת המורים. "לאחר חצי שנה של משא ומתן עקר שהביא לשמונה שביתות, החברה למתנ"סים נזכרה כי היא אינה מכירה ביציגות ועד העובדים. זה ביטוי נוסף לזלזול של החברה למתנ"סים בציבור המורות והמנחות של תכנית היל"ה", ציינו באיגוד. עוד הוסיפה עינת אברהמי, מורה חברת האיגוד: "מדוע חיכו בחברה למתנ"סים חצי שנה רק כדי להודיע לנו שאין ערך למשא ומתן שניהלנו עד כה? החברה למתנ"סים מתנערת לחלוטין מאחריותה וחובותיה כלפי המורות והמנחות אותן היא מעסיקה – כאחרונות חברות כוח האדם. לא מערבים אותנו בקבלת ההחלטות, המטרה היא ברורה – הם רוצים לשבור את התארגנות המורים בהיל"ה".

"בשורה ענקית שלא ציפינו לה"

במשרד החינוך, לעומת זאת, טוענים שאין למורים על מה להלין - ההפך הוא הנכון. לפי גורמים במשרד, התנאים שדרשו המורים התקבלו במלואם בניסוח המכרז החדש. "הם יקבלו העסקה על פי משרה, כלומר העסקה במשך 12 חודשים בשנה למורה שעובד יותר משמונה שעות בשבוע. המנחים של התוכניות יקבלו החזקת רכב מלאה, שכר היסוד של כולם יושווה לזה של מורה במערכת החינוך על פי דרגה וותק והם יקבלו את תוספות השכר שמקבלים מורים במערכת החינוך כמו קרנות השתלמות, קופות גמל, הוצאות בהיקף מלא, החזר הוצאות להגעה למקומות מרוחקים בהם בתי כלא, כמו שביקשו. כל זאת בהתאם להצהרתו של השר סער מעל לבימת הכנסת על צמצום תופעת עובדי הקבלן במערכת. אנחנו עצמנו הופתענו, זו בשורה ענקית שלא ציפינו לה. משרד החינוך פועל לשפר את תנאי העסקתם של מורי היל"ה", ציינו הגורמים.

מהחברה למתנ"סים נמסר כי "החברה למתנ"סים מפעילה את תוכנית היל"ה, במסגרת מכרז של משרד החינוך, בהתאם לתנאיו ובכפוף לחוק. בשנים האחרונות תוכנית היל"ה התרחבה, התבססה, הגיעה להישגים משמעותיים ונמצאת כיום ברצף החינוכי של משרד החינוך. אנו סבורים כי יש מקום להתאים את תנאי העסקתם של המורים והמנחים לשינויים ומקווים כי הדבר בא לידי ביטוי במכרז החדש, שפורסם היום. החברה למתנ"סים טרם החליטה באם לגשת למכרז, זאת ייקבע לאחר שנלמד את המכרז החדש ונבחן את השינויים בתנאי העסקת המורים".

לקריאה נוספת
ממחר: מורי הקבלן ישביתו את הלימודים בכל הארץ
תלמידים יפגינו נגד צפיפות הבגרויות: "יש לנו כוח"
משרד החינוך מציג: בחינת בגרות בלימודי סייבר

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully