וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל על בדיקת ההתנחלויות באו"ם: "נעניש הרשות"

טל שלו

23.3.2012 / 15:30

בישראל זועמים על החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם להקים ועדת בדיקה להתנחלויות, ומפנים אצבע מאשימה לפלסטינים. הצעדים שייבחנו: עצירת הסכמים כלכליים והעברת כספי המסים

ישראל צפויה לנקוט בצעדי ענישה אל מול הרשות הפלסטינית בעקבות החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם על הקמת ועדת בדיקה לנושא הבנייה בהתנחלויות, כך העריכו היום (שישי) גורמים מדיניים בירושלים. "אי אפשר לעבור על זה לסדר היום", אמר לוואלה! חדשות גורם מדיני, והעריך כי בימים הקרובים ידונו שרי השמיניה בתגובה הישראלית ובצעדים שיינקטו כלפי הרשות.

גורמים במשרד החוץ וגורמים מדיניים אישרו כי בין הצעדים שייבחנו, בהתאם להחלטת ראש הממשלה ושרי השמינייה, יהיו עצירה של הסכמים כלכליים בין ישראל לרשות נוספים, העברת כספי המסים מארצות הברית ושיחות טכניות שונות המתנהלות לאישור פרויקטים כלכליים שונים. "אי אפשר להחזיק את המקל בשני קצוותיו", הסביר גורם מדיני.

אבו מאזן בזמן נאומו באו"ם מחזיק את מסמך הבקשה באו"ם, ספטמבר 2011. רויטרס
צעד נוסף במלחמה הדיפלומטית-מדינית. אבו מאזן/רויטרס

אתמול הגיבו בישראל בזעם להחלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם להקים ועדת בדיקה לנושא השפעת הבנייה בהתנחלויות על זכויות האדם של הפלסטינים. המועצה אישרה את ההחלטה ברוב של 36 מדינות תומכות אל מול 10 נמנעות, ומתנגדת אחת בלבד - ארצות הברית.

בישראל מיהרו להודיע שהוועדה לא תזכה לשיתוף פעולה ישראלי. "מדובר בגוף מגוחך, ולא לגיטימי", תקפו גורמים מדיניים את המועצה, שכבר קיבלה בעבר שורה של החלטות אנטי ישראליות. האחרונה בהן היתה הקמת ועדת גולדסטון לבדיקת אירועי מבצע "עופרת יצוקה", שגם עמה בחרה ישראל לא לשתף פעולה.

"הרשות משחקת איתנו באירועים הזויים שכאלה"

גורמים במשרד החוץ הסבירו כי הרשות הפלסטינית אינה מוכרת כחברה במוסדות האו"ם, ולכן לא היא שיזמה את הקמת ועדת הבדיקה, אלא קואליציה של מדינות ערביות החברות במועצה. עם זאת, בירושלים בוחנים את המהלך כצעד נוסף במלחמה הדיפלומטית-מדינית שמנהלים הפלסטינים מאז ספטמבר האחרון בקהיליה הבינלאומית, בניסיון להשיג הכרה חד צדדית ולגרום מבוכה לממשלה הישראלית. בישראל אף מסבירים את המהלך האחרון כתוצאה של הכישלון הפלסטיני בפורומים אחרים, כמו מועצת הביטחון של האו"ם.

"הפלסטינים יזמו את מהלך הפנייה למועצה למרות שארצות הברית פנתה אליהם וביקשה שיחדלו מהצעדים החד צדדיים", אמר גורם מדיני. "נצטרך לשקול מה עושים כעת. הרשות הפלסטינית מבקשת מאיתנו כסף והקלות מצד אחד, אך מצד שני משחקים איתנו באירועים הזויים שכאלה במגרשים מושמצים כמו מועצת זכויות האדם של האו"ם. נדון בנושא בקרוב ונצטרך לנקוט בצעדי תגובה", הוסיף הגורם.

יש לציין כי בנובמבר האחרון, בעקבות קבלת הפלסטינים כחברים בארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, אונסק"ו, הודיעה ארצות הברית על הפסקת המימון לארגון. במקביל, בתגובה על המהלך החד צדדי, השעתה ישראל את העברת כספי המסים לרשות הפלסטינית. עם זאת, המהלך גרר ביקורת בינלאומית גדולה ביותר והעברת הכספים חודשה כעבור כחודשיים.

בדוח שהציג משרד החוץ בוועידת המדינות התורמות לרשות שהתקיימה בפאריס השבוע ופורסם ב"הארץ", נקבע כי למרות הצמיחה של השנים האחרונות, הרשות הפלסטינית עדיין זקוקה לסיוע חיצוני כדי לשרוד. הדוח העלה ספקות לגבי יכולתה של הרשות להפחית את התלות שלה בסיוע זר בשנים הקרובות, וקבע כי "מדובר בנורת אזהרה לגבי יציבות הכלכלה הפלסטינית". כמו כן, דווח על מגעים חשאיים בין ישראל והרשות לביטול הסכמי המכס והעברת הכספים. סמנכ"ל כלכלה במשרד החוץ, ד"ר אירית בן אבא, שנאמה בכינוס המדינות התורמות, הזהירה כי לצעדים חד צדדיים עשויים להיות השלכות כלכליות נוספות על הפלסטינים.

עוד בנושא
מועצת זכויות האדם באו"ם תחקור את ההתנחלויות
אילון: "לא נתיר למועצת זכויות האדם לפעול כאן"
"בכיר חמאס בפני מועצת זכויות האדם? בדיחה מזוויעה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully