וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

13 שנות מאסר למדען האמריקאי שניסה לרגל לישראל

סטיוארט נוזט, מומחה לטילים ונשק גרעיני שעבד במשך שנים בפנטגון, נתפס לאחר שסוכן FBI שהתחזה לאיש מוסד שכנע אותו למכור סודות מדינה. ישראל לא הוזכרה כמי שהורתה לו לרגל

המדען האמריקאי סטיוארט דיוויד נוזט, מומחה לנשק גרעיני ולטילים שהועסק בעבר כיועץ בכיר לתעשייה האווירית הישראלית, נדון אתמול (רביעי) לעונש מאסר של 13 שנים בגין ניסיון ריגול לטובת המוסד, קשירת קשר והונאת שלטונות המס. כמו כן הוטל עליו לשלם קנס של 217,000 דולרים. השופט הפדרלי רונלד פרידמן גזר את דינו כחלק מעסקת טיעון שנחתמה בחודש ספטמבר האחרון, במסגרתה הודה נוזט בחשדות המיוחסות לו, לאחר שהיה עצור מאז אוקטובר 2009. ישראל לא הוזכרה באף שלב בפרשה כמי שהורתה לו לרגל עבורה.

נוזט, פיזיקאי בן 54, עבד במשך שנים בתפקידים רגישים עבור משרד ההגנה האמריקני, בין השאר גם במעבדה הלאומית בליברמור, שבה מייצרת ארצות הברית נשק גרעיני ובמועצת החלל הלאומית של הבית הלבן. הוא נודע בעיקר בשל השתתפותו בגילוי מים על הירח. לפני שנים אחדות פרש נוזט לעסקים פרטיים, וכך הגיע גם לתעשייה האווירית, בה שימש כיועץ במשך כעשור. לאחר שעלו חשדות כי הוא מרגל לטובת ישראל, ערכה הבולשת הפדרלית (FBI) מבצע עוקץ מודיעיני כנגדו, שבסופו הציע נוזט למסור מידע סודי לאדם שהתחזה לאיש מוסד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עבד במשך עשור כיועץ של התעשייה האווירית. נוזט/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך חקירתו התוודה נוזט כי גם הונה את רשויות המס כשלא הצהיר על הכנסות של יותר מרבע מיליון דולרים. התובע במשפטו, רונלד מאצ'ן, טען כי "נוזט בגד במולדתו". עם זאת, כאמור, לא נאמר בשום שלב - לא על ידי התביעה ולא על ידי בית המשפט - כי ממשלת ישראל, התעשייה האווירית או המוסד הפעילו את נוזט למשימות ריגול, ומשום כך גם שמה של ישראל לא נזכר בכתב התביעה כמוטבים של פעולת הריגול שלו. לאחר מעצרו אמרו מקורות בתעשייה האווירית כי נוזט מעולם לא העביר להם מידע סודי וכי כל הליך העסקתו היה חוקי.

החשדות החלו בהונאה

מעקב סוכני ה-FBI אחרי נוזט החל בשנת 2002, כאשר תחילה עסק בחשדות בגין הונאה. בחיפוש שנערך בביתו ובמחשביו נמצאו ראיות לקשר שלו לישראל, כגון מסמכים המצביעים על כך שביקר בישראל פעמים אחדות בלי לדווח על כך, כפי שמחויב מתוקף סיווגו הביטחוני הגבוה, ודו"חות שהעביר לתעשייה האווירית. בנוסף, בתקופה זו הגיע לחוקרי FBI מידע מידידו של המדען החשוד, שסיפר כי נוזט ציין בפניו כי יהיה מוכן לעבוד בשביל המוסד. כמו כן, על פי כתב האישום, בחודש ינואר 2009 יצא למדינה זרה - ששמה לא צוין - כשברשותו שני כרטיסי זיכרון עליהם מידע חסוי, ולא חזר איתם.

ממצאים אלו, בשילוב עם עברו של נוזט כיועץ לחברה ישראלית, הספיקו כדי לעורר את חשד הבולשת. בספטמבר 2009 התחזה סוכן FBI לקצין מוסד ישראלי ויצא קשר עם נוזט. השניים קבעו להיפגש בבית מלון בוושינגטון, ולפי דיווחי הסוכן, נוזט הסכים בפגישה לרגל לטובת ישראל ולהעביר מידע מסווג על מערכות הלוויין האמריקאיות, מערכות התרעה וכן עוד פרטים בנושאי מודיעין תקשורתי ואסטרטגיות הגנה. מגעים אלו, שנמשכו חודשים, תועדו. חודש לאחר מכן, כאמור, נוזט נעצר.

עסקת טיעון בארה"ב למדען שרצה לרגל למען ישראל

(עדכון אחרון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully