וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת טיעון בארה"ב למדען שרצה לרגל למען ישראל

סטיוארט נוזט נעצר בחשד לאיסוף מידע בארה"ב - בלי שישראל כלל ביקשה שירגל למענה. סוכן פדרלי התחזה לאיש מוסד, ושיכנע אותו להעביר אליו מידע חסוי. הלילה הוא נידון ל-13 שנות מאסר

המדען האמריקאי סטיוארט דיוויד נוזט שהועסק בעבר בפנטגון ובנאס"א ונודע בעיקר בשל השתתפותו בגילוי מים על הירח, הודה בבית משפט בארצות הברית כי תכנן להעביר מידע חסוי לישראל תמורת כסף, כך דווח הלילה (חמישי) ברשת ABC וב"ניו יורק טיימס". במסגרת הודאתו חתם נוזט על עסקת טיעון, על מנת להימנע מהרשעה בכל סעיפי האישום נגדו. הוא יישלח ל-13 שנות מאסר בוושינגטון.

נוזט בן ה-54 נעצר בחודש אוקטובר 2009 על ידי סוכני הבולשת הפדרלית (FBI) בחשד שתיכנן להעביר לסוכני מוסד ישראליים מידע חסוי תמורת כסף. נוזט השתתף בשורה של מיזמים מסווגים ביותר בנאס"א ובפנטגון. בשנים 2008-1998 הוא שימש כיועץ לתעשייה האווירית - שכונתה לאורך כל הפרשה "חברה ישראלית ממשלתית" ושמה המפורש לא צויין. יש לציין כי בכל המסמכים המשפטיים וכן בכתב האישום, ישראל אינה נזכרת כלל כמי שהורתה לו לרגל למענה, ולממשל האמריקאי אין טענות כלפיה. כמו כן, התעשייה האווירית סירבה להתייחס לדיווחים מתחילת הפרסומים על הפרשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בגד באמון של אמריקה על ידי ניסיון למכור כמה מהסודות השמורים ביותר של האומה למטרות בצע כסף". נוזט/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעקב אנשי FBI אחרי נוזט החל בשנת 2002, כאשר תחילה, עסק בחשדות בגין הונאה. בחיפוש שערכו הבלשים בביתו ובמחשביו ומצאו ראיות לקשר שלו לישראל. נמצאו מסמכים המצביעים על כך שהוא ביקר בישראל פעמים אחדות, אך לא דיווח על כך - כפי שמחייב סיווגו הביטחוני הגבוה. בחיפושים הוחרמו מכתבים שכתב לאזרחים ישראלים, דו"חות שהעביר לתעשייה האווירית, מפה של ישראל, תמונות ממקומות שונים בה וכן קטלוג בעברית של ממצאים ארכיאולוגיים.

"הסכים להעביר מידע על מערכות לווין לישראל"

בנוסף, בתקופה זו הגיע לחוקרי FBI מידע מידידו של המדען החשוד, שסיפר כי נוזט ציין בפניו כי יהיה מוכן לעבוד בשביל המוסד. כמו כן, על פי כתב האישום, בחודש ינואר 2009 יצא למדינה זרה - ששמה לא צוין - כשברשותו שני כרטיסי זיכרון עליהם מידע חסוי, ולא חזר איתם.

ממצאים אלו, בשילוב עם עברו של נוזט כיועץ לחברה ישראלית, הספיקו כדי לעורר את חשד הבולשת. בספטמבר 2009 התחזה סוכן FBI לקצין מוסד ישראלי ויצא קשר עם נוזט. השניים קבעו להיפגש בבית מלון בוושינגטון, ולפי דיווחי הסוכן, נוזט הסכים בפגישה לרגל לטובת ישראל ולהעביר מידע מסווג על מערכות הלוויין האמריקאיות, מערכות התרעה וכן עוד פרטים בנושאי מודיעין תקשורתי ואסטרטגיות הגנה. מגעים אלו, שנמשכו חודשים, תועדו. חודש לאחר מכן, כאמור, נוזט נעצר.

"נוזט בגד באמון של אמריקה על ידי ניסיון למכור כמה מהסודות השמורים ביותר של האומה למטרות בצע כסף", אמרה הלילה בהצהרת בית המשפט עוזרת התובע הכללי לביטחון לאומי, ליסה מונקו. "מקרה זה ממחיש לנו את חשיבות הגנת הסודות של ארצות הברית, ואת חשיבות מיצוי הדין עם מי שמעמיד אותם בסכנה". נוזט צפוי להישלח ל-13 שנות מאסר בגין אשמת ריגול.

עוד בנושא:
שכניו של נוזט תוהים איך "המדען מנאס"א" הסתבך?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully