וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקרים חדשים מאשרים: אספירין יעיל נגד סרטן

כבר כיום מטופלות קבוצות סיכון במינון יומי של התרופה כאמצעי מניעתי. כעת מגלים 3 מחקרים חדשים כי האפקט מושג מהר משחשבו, וכי התרופה יכולה גם לעצור המחלה לאחר התפרצותה

נטילת מינון יומי קטן של אספירין מדי יום יכולה למנוע סרטן, ואפילו לטפל במחלה - כך עולה משלושה מחקרים חדשים שפורסמ ובמקביל בכתב העת המדעי "The Lancet". מחקרים קודמים כבר עמדו על הקשר, ואלפי חולים ברחבי העולם מטופלים באספירין כבר כיום, אולם המחקרים החדשים מחזקים מאוד את הבסיס לטיפול הזה, והם זכו אתמול (רביעי) לחשיפה נרחבת בכלי התקשורת העולמיים. מנגד, מזהירים מומחים, על פי דיווח ה-BBC, כי עדיין אין הוכחות מוחלטות ליעילות האספירין, וגם מזהירים כי התרופה, שבעבר הייתה נפוצה ביותר לטיפול בכאבי ראש, גם עלולה לגרום לתופעות לוואי מסוכנות, כגון דימום בקיבה.

פרופ' פיטר רות'וול מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, שערך את אחד המחקרים החדשים, חוקר כבר שנים ארוכות את הקשר בין אספירין להורדת סיכון לסרטן, ובעיקר סרטן המעי. עם זאת, מחקרים קודמים שלו מצאו כי נדש טיפול יומי של עשר שנים לפחות בתרופה כדי לזכות ב"חסינות" אמיתית. אולם המחקר האחרון שלו, המתבסס על 51 ניסויים שבהם השתתפו כ-77 אלף חולים, מצא כי למעשה, ההשפעה כבר מורגשת לאחר תקופה קצרה יותר של שלוש עד חמש שנים, והיא תקפה לסוגים נוספים של סרטן. זאת ועוד: מהמחקר עולה כי לא רק שהתרופה יכולה למנוע סרטן - בכוחה גם למנוע את התפשטותו בגוף, אם כבר התפרץ.

המחקר מצא כי בקבוצת הנבחנים שנטלו מנה יומית קטנה של אספירין (75-300 מ"ג), שיעור מקרי הסרטן היה נמוך בכרבע ביחס לקבוצת הביקורת לאחר שלוש שנים בלבד - תשעה מקרים מתוך כל 1,000, לעומת 12 מתוך 1,000. לאחר חמש שנים, הוא כבר היה נמוך ב-37%. כמו כן, שיעור התמותה מסרטן היה נמוך בקבוצה זו ב-15% לאחר חמש שנים (ובשיעור גבוה יותר ככל שמינון האספירין היה גבוה יותר). הטיפול גם הוריד במעט את הסיכון להתקפי לב ולשבץ, אך מנגד העלה את הסיכון לדימום פנימי - אולם רק בשנים הראשונות של הטיפול.

מכל מקום, גם פרופ' רות'וול מדגיש כי אספירין אינו תעודת ביטוח, ובכל מקרה, השיטה היעילה ביותר להפחית את הסיכון לסרטן היא אורח חיים בריא: הימנעות מעישון, פעילות גופנית יומית ודיאטה בריאה. עבור אדם בריא שמקפיד על כל אלה, לדבריו, אספירין יצמצם את הסיכון רק במעט. לעומת זאת, עבור אדם המצוי בקבוצת סיכון - בעיקר מבחינת "היסטוריה משפחתית" של המחלה - בהחלט מומלץ להיעזר באסיפרין כטיפול מונע. עם זאת, חשוב להתייעץ בנושא עם רופא, בעיקר בשל תופעות הלוואי.

כותרות אחרונות בנושא סרטן:
האם דלקת גורמת לסרטן?
מחקר חדש: חומר כימי בקולה עלול לגרום לסרטן
טיפול בסרטן: לשתף את החולה
צ'אווס אחרי הניתוח: ”אני מתאושש כמו קונדור”

(עדכון אחרון: 19:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully