וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר החוק: יאיר לפיד יאלץ לדווח על תרומותיו

פנחס וולף

21.3.2012 / 14:16

"חוק לפיד 2" אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, לאחר שהנוסח המקורי שלו רוכך כך שהמועמד לא יצטרך להקים מוסדות לאחר הודעתו. כעת, עליו לדווח על תרומות של יותר 50 אלף

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את "חוק לפיד 2". על פי החוק, שיזמו חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד) ועתניאל שנלר (קדימה), אדם שהודיע על כוונתו להתמודד בבחירות, או אסף תרומות בסכום של למעלה מ-50 אלף שקלים, יחויב לדווח על כל תרומותיו והוצאותיו למבקר המדינה, כפי שמחויבות מפלגות קיימות.

עוד נקבע בחוק כי בני משפחתו של המועמד יוכלו לתרום לצורך התמודדותו הפוליטית סכום של עד 10,000 שקלים, וכי מי שיקבל תרומה הגבוהה מהמותר, או תרומה אסורה, יצטרך לשלם קנס בגובה פי שניים מהתשלום. כמו כן, מי שינהל את התרומות שקיבל ואת הוצאותיו בניגוד לחוק, או קיבל תרומות, הלוואות או ערבויות בניגוד לחוק, או שהשתמש בתרומות שנשארו לאחר הקמפיין – יהיה צפוי לעונש של עד חצי שנת מאסר או קנס של 29,200 שקלים.

הנוסח שאושר הוא מרוכך לעומת נוסח ההצעה הראשוני, שביקשה לקבוע כי מי שהודיע על כוונה להיכנס לפוליטיקה, בדומה ליאיר לפיד, יחויב להירשם אצל רשם המפלגות ולהקים מוסדות למפלגה העתידית. בנוסף, על פי ההצעה הראשונית, כל איחור בדיווח למבקר המדינה על תרומות היה צפוי להיות מחויב בקנס בגובה של 150 אלף שקלים. בעקבות התנגדות היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, והטענה כי הצעת החוק כפי שהייתה "אינה חוקתית", הוחלט לרכך את ההצעה.

ינון הסביר השבוע כי הנוסח החדש יוצר איזון: "מצד אחד, החובה לשמור על חופש הביטוי הפוליטי ועל הזכות להתמודד בבחירות, שהם אבני יסוד במשטר הדמוקרטי, ולא לחסום את היכולת של שחקנים חדשים להיכנס לזירה הפוליטית, ומצד שני, להגשים ערכים שאף הם ערכי יסוד במשטר דמוקרטי: חובת השקיפות, ההקפדה על טוהר המידות ויצירת כללים שוויוניים ככל הניתן בין המתמודדים בזירה".

ח"כ יריב לוין, מיוזמי החוק, אמר לאחר אישור החוק כי "לפיד צריך היה לחשוף את התנהלותו הכספית מיוזמתו. עכשיו, משאושר החוק, יוכל הציבור כולו לדעת את האמת ולהבין 'מאיפה הכסף'. החוק החדש יבטיח את שקיפות וטוהר הליכי הבחירות".

עוד באותו נושא:
"חוק לפיד 2" מרוכך אושר לקריאה שנייה ושלישית
לאור הביקורת: הנוסח של "חוק לפיד 2" שונה ואושר
חוות דעת משפטית של הכנסת: "חוק לפיד 2 לא חוקתי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully