וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור הביקורת: הנוסח של "חוק לפיד 2" שונה ואושר

פנחס וולף

6.3.2012 / 14:15

שעות אחדות לאחר שהיועץ המשפטי של הכנסת טען בדיון בחוק שהוא "אינו חוקתי", יוזמיו ערכו שינויים קלים בנוסח והוא אושר בוועדת הכנסת. מועמד עדיין יחוייב לדווח על תרומות

בעקבות טענות היועץ המשפטי של הכנסת על כך ש"חוק לפיד 2" לא חוקתי וכי יש לערוך בו שינויים בטרם תהיה אפשרות לאשרו, סעיפיו שונו בצהריים (שלישי) במהירות והוא מיד הובא לאישור ועדת הכנסת. הוועדה אישרה פה אחד את החוק בהכנה לקריאה ראשונה. מוקדם יותר היום טען בישיבת הוועדה היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, שהנוסח המקורי לא חוקתי, ועל כן הוא שונה מעט בטרם ההצבעה.

בעוד שהנוסח המקורי קבע כי מי שהודיע על כוונה להיכנס לפוליטיקה יחויב להירשם אצל רשם המפלגות, להקים מוסדות למפלגה ולדווח על תרומותיו למבקר המדינה, הנוסח שאושר בוועדה פוטר את המעוניין להיכנס לפוליטיקה להירשם אצל רשם המפלגות ולהקים מוסדות למפלגה, אך מותיר את החובה לדווח למבקר המדינה על תורמים ועל גובה התרומות שהגיעו אליו. שזאת למעשה היתה גולת הכותרת גם של הנוסח המקורי ובכך הוא לא נפגע.

כבר במהלך הישיבה ציין יו"ר הוועדה ויוזם הצעת החוק, ח"כ יריב לוין, כי "אסכים לכל שינוי ולכל נוסח חדש ובלבד שתושג המטרה של חובת הדיווח אודות התרומות וההליך השקוף". על פי הצעת החוק, כל שבוע איחור בדיווח התרומות יגרור קנס של עד 150 אלף שקלים, והיא אושרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

"על פי המצב הנוכחי", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "הוראות חוק המפלגות וחוק מימון המפלגות, על כל מגבלותיהן, חלות על מפלגות רשומות שהתאגדו לשם התמודדות לכנסת. לעומת זאת, על אנשים וגופים שטרם התאגדו כמפלגות, אך נוהגים בפועל כמפלגות המתמודדות לכנסת לא חלות מגבלות חוקיות כלשהן, לא בתחומי מימון המפלגות, לא בתחומי השקיפות והביקורת, ולא בתחומים אחרים". עוד נכתב כי "יש בכך כדי ליצור מצב של אי שוויון בהתמודדות לכנסת ויש בכך משום פגיעה בדמוקרטיה ובשוויון בפני החוק. כמו כן, יש בכך כדי לפתוח פתח מסוכן להשפעות בלתי הוגנות ובלתי ראויות על הליכי הבחירות, לרבות באמצעות מתן מימון בסכומים ניכרים למועמדים ללא כל דיווח, בקרה ופיקוח".

עוד באותו נושא:
חוות דעת משפטית של הכנסת: "חוק לפיד 2 לא חוקתי"
"חוק לפיד 2" אושר טרומית: חובה לחשוף תרומות
השרים אישרו את "חוק לפיד 2": לא תקים מפלגה? שלם קנס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully