וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק לפיד 2" מרוכך אושר לקריאה שנייה ושלישית

פנחס וולף

19.3.2012 / 11:20

וועדת הכנסת אישרה את הצעת החוק המגבילה תרומות לאדם שהודיע על כוונה להתמודד לפוליטיקה, לאחר שינויים מהנוסח המקורי. יוזם החוק, ח"כ שנלר: "החוק רע כי הוא מרוכך מדי"

ועדת הכנסת אישרה הבוקר (שני) את "חוק לפיד 2" בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. על פי הצעת החוק של חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד) ועתניאל שנלר (קדימה), אשר עברה בוועדה פה אחד, אדם שהודיע על כוונתו להתמודד בבחירות, או אסף תרומות בסכום של למעלה מ-50 אלף שקלים, יחויב לדווח על כל תרומותיו והוצאותיו למבקר המדינה, כפי שמחויבות מפלגות קיימות.

ההצעה קובעת עוד כי בני משפחתו של המועמד יוכלו לתרום לצורך התמודדותו הפוליטית סכום של עד 10,000 שקלים. עוד נקבע כי מי שיקבל תרומה הגבוהה מהמותר, או תרומה אסורה, יצטרך לשלם קנס בגובה פי שניים מהתשלום. כמו כן, מי שינהל את התרומות שקיבל ואת הוצאותיו בניגוד לחוק, או קיבל תרומות, הלוואות או ערבויות בניגוד לחוק, או שהשתמש בתרומות שנשארו לאחר הקמפיין – יהיה צפוי לעונש של עד חצי שנת מאסר או קנס של 29,200 שקלים.

הנוסח שאושר הוא מרוכך לעומת נוסח ההצעה הראשוני, שביקש לקבוע כי אלה שהצהירו על כוונותיהם להצטרף לפוליטיקה, בדומה ליאיר לפיד, יצטרכו להירשם אצל רשם המפלגות ולהקים מוסדות למפלגה העתידית. בנוסף, על פי ההצעה הראשונית, כל איחור בדיווח למבקר המדינה על תרומות היה צפוי להיות מחויב בקנס בגובה של 150 אלף שקלים. בעקבות התנגדות היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, לנוסח זה – הוחלט לרכך את ההצעה.

ינון הסביר בישיבה היום כי הנוסח החדש יוצר איזון: "מצד אחד, החובה לשמור על חופש הביטוי הפוליטי ועל הזכות להתמודד בבחירות, שהם אבני יסוד במשטר הדמוקרטי, ולא לחסום את היכולת של שחקנים חדשים להיכנס לזירה הפוליטית, ומצד שני, להגשים ערכים שאף הם ערכי יסוד במשטר דמוקרטי: חובת השקיפות, ההקפדה על טוהר המידות ויצירת כללים שוויוניים ככל הניתן בין המתמודדים בזירה".

ח"כ חנין: "בונים תילי תילים של חסמים"

ח"כ דב חנין (חד"ש), אשר הוביל את ההתנגדות להצעת החוק בהליכים הקודמים, המשיך בקו התנגדותו, למרות הנוסח המרוכך. "תחוקק חוק שתאסור על אנשים בכלל להתמודד לכנסת", הוא אמר בציניות ליו"ר הישיבה, ח"כ לוין. "המערכת הפוליטית הישראלית יצרה מערכת מאסיבית של חסמי כניסה לאנשים לפוליטיקה. חלק גדול מהאנשים בישראל לא מאמינים במפלגות קיימות. זכותו של הציבור לרצות דברים אחרים".

עוד הוסיף ח"כ חנין כי במקום לעודד אנשים להצטרף לפוליטיקה, בונים עוד תילי תילים של חסמים. "אם יאיר לפיד מגייס תרומות, הוא מגייס אותן כדי להתמודד במערכת הבחירות. כשהמערכת תתחיל, כל ההוצאות וההכנסות שלו יהיו מפוקחות על ידי מבקר המדינה", ציין חבר הכנסת. "אנחנו מגבירים עוד יותר את הנטל על אנשים המבקשים להתמודד בבחירות דמוקרטיות".

אחד ממציעי החוק, ח"כ שנלר, הביע הסתייגות מהחוק דווקא מהכיוון השני: "החוק הזה רע בעיני כי הוא מרוכך מדי", הסביר. ואילו ח"כ לוין אמר כי יש הבדל עצום בהצעת החוק בין הקריאה הטרומית להיום: "היו הרבה מאוד הערות של היועץ המשפטי. כלל ההערות באו לידי ביטוי בשינויים מאוד מהותיים שנעשו תוך הליכה על גישה מינימאלית מבלי שהוא גורע כהוא זה מהעמדה העקרונית שהשדה הפרוץ הקיים היום אינו ראוי, והעובדה שמישהו מנסה להלך בו – זו לא סיבה לאפשר זאת. אם מדברים על אמון הציבור, באיזה מצב נעמוד כשאנשים ידעו שיושבת סיעה בכנסת שאולי מחזיקה תיק כלכלי ופתאום יתברר שמי שמימן את כל זה הוא אולי אחד מאותם נשואי פיקוח? ועל כך צריך לדעת מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully