וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פרשת דמיאניוק - יום הכיפורים של מערכת המשפט"

גלעד גרוסמן וענת שלו

17.3.2012 / 18:46

עו"ד שפטל לאחר מותו של הפושע הנאצי בגיל 91: "היה משפט ראווה". השופטת בדימוס דליה דורנר שדנה בזמנו את דמיאניוק למוות אמרה כי היא "משוכנעת שהוא איוון האיום"

"במדינת ישראל דמיאניוק עמד למשפט בתיאטרון, במשפט ראווה מהמבישים שהתקיימו במדינה דמוקרטית", כך אמר עו"ד יורם שפטל, שהיה פרקליטו של ג'ון דמיאניוק שמת היום (שבת) בגיל 91. שפטל הוסיף כי "פרשת דמיאניוק היא יום הכיפורים של מערכת המשפט במדינת ישראל. לא היה לו קשר לשואה, וכך קבע גם בית המשפט העליון של מדינת היהודים. הוא היה גוי אוקראיני פשוט, אנאלפבית למחצה, בור לשלושת רבעי, אבל היה ברור לי לכל אורך הדרך שהוא איוון האיום מטרבלינקה כמו שאבא שלי היה", אמר באירוניה עו"ד שפטל.

שפטל מספר שבדק אם דמיאניוק שמע אי פעם את מילת היידיש "גוועלד", ולאחר שהשתכנע שהוא לא שמע זאת לעולם, הגיע למסקנה כי מעולם לא היה בשואה ולכן הסכים לייצגו. הוא מוסיף כי בסיום משפטו של דמיאניוק בבית המשפט המחוזי בירושלים, בו נידון למוות, "כמו בכל משפט ראווה - הוא הורשע. למרבה הלעג, הואר הורשע ברצח של 900 אלף יהודים בטרבלינקה, למרות שהיום יש קונצנזוס מלא שכף רגלו לא דרכה שם מעולם", הוא אומר. "זו הרשעה חמורה, כי בית המשפט ידע ממסמך שהוצג לפניו על ידי הפרקליטות האמריקאית, שבה נכתב כי גילויו של החוחר שבידיהם תטרפד את האסטרטגיה של התביעה הישראלית. הוצג לבית המשפט מסמך שבידי האמריקאים חומר ראיות, שבסופו של יום הביא לזיכויו, שמוכיח את חפותו, אולם לא הפסיקו את המשפט עד שיגיע החומר. היו גם ראיות נוספות בברית המועצות, אבל לא הסכימו לדחות את המשפט. השופטים רצו מהר: 'גרדום עכשיו, גרדום עכשיו, ולאחר מכן הגיע החומר ודמיאניוק זוכה".

לדבריו, גם בית המשפט העליון שגה, למרות שזיכה את דמיאניוק, מכיוון שכתב בפסק הדין כי דמיאניוק היה וכמאן. "בית המשפט העליון נאלץ לחזור בו גם מהמשפט האומלל הזה", הוא אומר, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קבע כי לא ניתן להעמידו לדין באישום חילופי, ובית המשפט העליון דחה שורה של עתירות שהודגשו בנושא. הוא מוסיף כי גם בארה"ב נקבע כי דמיאניוק לא איוון האיום, "אלא קורבן לעלילת דם צינית, כי ידעו לאורך כל משפטו שהוא אינו איוון האיום". הוא מוסיף שגם הרשעתו של דמיאניוק בגרמניה היא הרשעה כוזבת, וכהוכחה לכך הוא מציג את העובדה שמבלי שהוא או עורך דינו ביקשו זאת, בית המשפט שחרר אותו לחופשי מבלי שריצה עונש בפועל. "נוח לאנשים להתלות על ההרשעה בגרמניה, אבל זה רק אומר שבעיני אותם אנשים, בית משפט בערכאה נמוכה בגרמניה הוא משמעותי יותר בענייני שואה מאשר בית המשפט העליון של ישראל", הוא אומר.

"נעשה צדק"

דליה דורנר, שופטת בית המשפט העליון בדימוס, אמרה כי "אין לי ספק שהוא איוון האיום". דורנר, שישבה אז בהרכב בית המשפט המחוזי שדן את דמיאניוק למוות, אמרה לוואלה! חדשות כי "שמעתי את הניצולים שזיהו אותו, את איש ה-אס.אס שזיהה אותו ואת השקרים שלו. באופן אישי אין לי ספק שזה הוא".

בהתייחסה לכך שבית המשפט העליון היא זה שלמעשה זיכה את דמיאניוק אמרה דורנר כי היא "גאה שבית המשפט העליון היהודי שמע ראיות חדשות ומצא ספק משפטי שזיכה אותו. אחר כך הגרמנים העמידו אותו לדין והוא נמצא אשם בפשע אחר", הוסיפה. "אפשר לומר שנעשה צדק, אבל גם אם היו מענישים אותו, זה לא היה מכפר על מעשיו".

דורנר הוסיפה כי ניתן להתנחם בכך שדמיאניוק לא מצא את מותו "בשקט, תחת ביתו ותחת גפנו". לדבריה, משפטו העלה את נושא השואה והמעורבות של עמים שונים בפני דור נוסף בישראל, בגרמניה ובעולם, וזו חשיבותו הגדולה.

"מותו באופן טבעי - שערורייה"

בנוסף, דבר מותו של דמיאניוק גרם לאחרים בעיקר לתחושת חוסר צדק כיוון ש"חמק מעונש" אותו היה אמור לקבל עבור חלקו בהשמדת היהודים במחנות הריכוז סוביבור וטרבלינקה.

זאב בילסקי, יו"ר שדולת ניצולי השואה בכנסת, אמר לוואלה! חדשות כי הוא "חושב שהאדם הצליח לצאת בעור שיניו ממערכת הצדק הישראלית, וכנראה שזה הגיע אליו, הצדק עבד מעט מדי ומאוחר מדי". בילסקי הוסיף כי הוא "לוקח את האמת איתו לקבר, תוך שהוא הצליח להתל בכל ולחמוק מעונש. את הכל הוא לוקח איתו, אבל אנחנו בכל אופן לא נשכח את מה שאנחנו מאמינים שעשה איוון האיום לעם היהודי".

שמוליק שורק, יו"ר דורות המשך – עמותה של בנים ובנות לניצולי שואה, המטפלת בניצולי שואה ומשפחותיהם מדי יום, אמר כי אופן מותו של דמיאניוק באופן טבעי ולא כעונש על מעשיו היא שערורייה. "זאת הדוגמה ל'צדק העולמי', העובדה שמדובר באדם שרצח יהודים, בין אם כאיוון האיום ובין כ'סתם סוהר', והגיע לגיל 91 ומת בעצם אדם חופשי. זה בזיון. הרשעתו האחרונה היא מעשה חיובי, אך מאוחר מדי ומעט מדי". שורק אינו צופה קבלת פניות מיוחדות מניצולי השואה בעקבות דבר מותו של דמניוק בימים הקרובים.

לקריאה נוספת:
הפושע הנאצי ג'ון דמיאניוק מת בגיל 91
עו"ד שפטל: "הרשעת דמיאניוק - הזניה של השואה"
גרמניה: ג'ון דמיאניוק עשוי לעמוד למשפט נוסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully