וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסלמה בדרום: עזה רותחת, חמאס רוצה הפסקת אש

ניר יהב

12.3.2012 / 11:21

הארגון המושל בעזה מתמודד עם משברים רבים ומעדיף להימנע מעימות עם ישראל, שנזהרת מחיסול בכירים בזרוע הצבאית שלו. עם זאת, נדמה כי ישראל מנסה לגרור אותו לתוך הלחימה

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, דובר צה"ל, רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

כמו בהסלמה האחרונה בדרום, שאירעה לפני כמה חודשים ברצועת עזה, גם הפעם חמאס מעוניין להפסיק את האש כמה שיותר מהר. המצב שבו שרוי הארגון בחודשים האחרונים לא יכול לאפשר לו כרגע להתפנות ולהילחם בישראל. הנהגתו עזבה את דמשק, הוא מחפש אחר פטרון חדש ואין לו שום כוונה להסתכסך עם ההנהגה המצרית שאינה מעוניינת בהסלמה ברצועת עזה. זאת הסיבה - בדיוק כמו בהסלמה הקודמת - שפעיליו אינם יורים ולו רקטה אחת לעבר ישראל, ושהוא מנסה בכל כוחו לשכנע את מצרים להתערב כדי להפסיק את האש בעזה.

מאז יום שישי בערב, כשחוסל מזכ"ל ועדות ההתנגדות העממית, זוהיר קייסי, מי שיורים את מירב הרקטות לעבר ישראל הם פעילי ועדות ההתנגדות העממית והג'יהאד האיסלמי. ישראל בתגובה מחסלת את פעילי הארגונים הללו, ונזהרת לעת עתה מחיסול פעילים בזרוע הצבאית של חמאס, למרות הצהרותיה כי חמאס נושא באחריות לנעשה בעזה. זאת, משום שגם בישראל מבינים שחמאס פועל ללא לאות להשבת השקט ואין שום סיבה לערב גם את פעיליו בירי רקטות על ידי חיסול של פעיל חמאס כזה או אחר. המחיר של מאות רקטות נוספות לעבר ישראל הוא כנראה יקר מדי עבור העורף.

הן חמאס והן הג'יהאד האיסלמי עוברים טרנספורמציה מרתקת בעקבות "האביב הערבי". אם בעבר היה ניתן לחזות במתיחות ואיבה בין שני הארגונים, הרי שהתעוררות הגל האיסלמי בעולם הערבי הצליחה לחבר גם בין שניהם. זאת, על אף שהג'יהאד האיסלמי נותר נאמן לנותנת החסות, אירן, וחמאס (לפחות ההנהגה בדמשק) נמצא בסכסוך עם משטר האייתוללות. בתקופה האחרונה אנו עדים להידוק יחסים חסר-תקדים בין שני הארגונים, שהוביל אף לדיווחים על מגעים היסטוריים לאיחוד ביניהם. המגעים טרם נשאו פרי, אך ברור ששני הצדדים מבינים את הצורך באיחוד שורות בעולם הפכפך זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בניגוד לפעמים קודמות - בעזה כועסים יותר על ישראל

חמאס עושה מאמצים בתקופה האחרונה כדי להראות לעולם (ולישראל) כיצד שינה את גישתו המדינית. ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, חתם על הסכם פיוס עם פתח, והסכים אפילו למינויו של אבו מאזן לראש ממשלת האחדות על אף המחאה החריפה בארגונו. משעל אף הגדיל והצהיר כי ארגונו יפעל בדרכים בלתי אלימות נגד ישראל ויתמוך בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67'. יש הטוענים - לא מעט בצדק - שחמאס אינו מתכוון לאף מילה שהוא אומר. למרות זאת, קשה שלא להשתכנע שישראל מנסה בכל דרך אפשרית לסכל את הקמת ממשלת האחדות הפלסטינית, בין היתר באמצעות ניסיונות לגרור את חמאס לעימות בעזה.

עם זאת, חמאס אינו מתפתה לירות רקטות לישראל ובכך לסכן את השינוי שחל בו ואת היחסים שבנה עם מצרים. משבר הדלק השורר ברצועת עזה בחודש האחרון הוא החריף ביותר שפרץ בשנים האחרונות. התושבים מדווחים על אסון הומניטרי שהולך ומתקרב בצעדי ענק, וחמאס טרוד במציאת פתרון למשבר הזה מול ההנהגה המצרית שמספקת לו את הדלק.

חיסולו של קייסי ביום שישי הרתיח את חמאס ומצרים. שתיהן ידעו כי יש לאפשר לוועדות התנגדות ולג'יהאד האיסלמי לשגר רקטות, גם כדי "להוציא קיטור" וגם כי ישראל היא זו שהפרה את הפסקת האש, אז "למה לא בעצם?", כפי ששואלים רבים בעזה. בניגוד לפעמים קודמות, הציבור בעזה כועס הפעם על ישראל הרבה יותר משהוא כועס על חמאס. כל העזתים רואים בישראל כמי שהפרה בצורה גסה את הרגיעה ולכן הם גם מאמינים שלג'יהאד האיסלמי ולוועדות ההתנגדות שמורה הזכות להגיב.

גם למצרים אין שום סיבה לכעוס על חמאס. כל הבכירים המצרים שדיברו בימים האחרונים הביעו הזדהות מלאה עם תושבי עזה וגינו קשות את המתקפות הישראליות. הם גם זעמו על ישראל שפקפקה במצב הביטחוני בסיני. ההערכות הן שתוך יום יומיים תצליח מצרים להשיב את השקט, אך קשה לדעת כיצד תגיב מצרים בפעם הבאה. לא מן הנמנע שהיא תאמר לישראל: "הפרתם את הפסקת האש? כעת שאו באחריות".

הסלמה בדרום - כתבות נוספות
מוקדם יותר היום: מטחים לעבר אשדוד ובאר שבע; נער פלסטיני נהרג בתקיפה
אמש דווח: "ישראל הודיעה למצרים שתפסיק לתקוף בחצות"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully