וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורמונים חסמו הגישה לנתונים על קורבנות השואה

פרטיהם של מאות אלפי ניצולים וקורבנות שואה לא יהיו גלויים יותר במאגר אילנות היוחסין של הכנסייה - הגדול בעולם - בשל תלונות על ניצול המאגר כדי להטביל יהודים לאחר מותם

הכנסייה המורמונית חסמה את הגישה למאות אלפי שמות של קורבנות וניצולי שואה יהודים, הנמצאים במאגר הגנאלוגיה (מחקר אילנות יוחסין) הענק של הכנסייה בעיר "סולט לייק סיטי". החסימה נעשתה במטרה למנוע ממורמונים ברחבי העולם להשתמש בשמות בכדי להטביל אותם לנצרות לאחר המוות. הצעד הגיע בעקבות ביקורת שהוטחה כנגד הממסד הדתי המורמוני, על כך שאינו עושה די בכדי לעצור את מנהג ההטבלה הנפוץ.

אחד ממנהגי הכנסייה המורמונית, המבדילים אותה מהזרמים האחרים בנצרות, הוא עריכת טקסי הטבלה סמליים למתים. כבר בשנת 1995 אסרה הכנסייה את מנהג ההטבלה לקורבנות השואה, אך בחודשים האחרונים נחשף כי מקדשים מורמונים הטבילו לאחר המוות את הוריו של שמעון ויזנטל, צייד הנאצים, את אנה פרנק ואת דניאל פרל, העיתונאי היהודי שנחטף ונרצח בפקיסטן. לאחר החשיפה התנצלה הכנסייה והבטיחה לפעול כדי למנוע הישנות של מקרים דומים.

על פי ההנחייה החדשה, המערכת תחסום אוטומטית חברי כנסייה המנסים לחפש במאגר הנתונים שמות של קורבנות השואה או יהודים מפורסמים אחרים שהלכו לעולמם. מאגר הידע הגנאלוגי של הכנסייה המורמונית הוקם ב-1894 ונחשב לגדול בעולם. הוא כולל מיליוני רישומי לידה ופטירה, ובשל כך נחשב לכלי מחקרי ראשון במעלה, ונעשה בו שימוש על ידי מוסדות ציבור בכל העולם, כולל יד ושם.

יש מה להסתיר?

אולם צעד זה, שנועד למגר את מנהג הטבלת היהודים, דווקא מעורר ביקורת אצל אקדמאים מהתחום. "חסימת גישת הציבור לחלק מהנתונים יוצרת את האשליה שיש להם מה להסתיר", אמר לסוכנות הידיעות AP הגנאולוג היהודי גארי מוטקוף, שהיה מעורב במגעים מול הכנסייה הנועדו להביא לסיום מנהג הטבלת היהודים לפני שני עשורים.

"הכנסייה מחויבת למניעת המנהג השגוי של שליחת שמות יהודים להטבלה שלאחר המוות", מסר בתגובה דובר הכנסייה מייקל פורדי, "בנוסף להסברת מדיניות זו אצל חברי הכנסייה, התחלנו להשתמש ב'חומה' טכנולוגית כדי למנוע ניצול לרעה של המאגר". הכנסייה המורמונית, פלג הקורא לחיפוש דרכיה המקוריות של הנצרות, פעילה בארצות הברית מאז המאה ה-19, ויש לה מאות אלפי מאמינים (בהם גם המועמד המוביל המתמודד בימים אלו על הנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, מיט רומני).

מורמונים הטבילו את הורי צייד הנאצים - והתנצלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully