וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד ממשיך בהרג מתנגדיו; היעד הבא: מחוז אידליב

ניר יהב

5.3.2012 / 11:00

מוקד הלחימה בסוריה עובר צפונה: אחרי שאילצו את המורדים לסגת מהשכונה הנצורה בחומס, הצבא מרכז כוחות במחוז אידליב, הסוני בעיקרו. הקרבות וההוצאות להורג כבר החלו

רויטרס

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

אחרי שצבא סוריה הצליח לכבוש מידי המורדים את שכונת באבא עמרו שבעיר חומס ולהשתלט עליה, המוקד החדש של העימותים בין צבא סוריה החופשית לבין צבא סוריה הרשמי הוא כעת מחוז אידליב שבצפון המדינה. "נהגנו לקיים הפגנות בלתי-אלימות, שבהן השתתפו מרבית התושבים במחוז", סיפר הבוקר (שני) אחד הפעילים במחוז לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון. אלא שחיילים שראו, לדבריו, את האלימות שנוקט בה המשטר כלפי המפגינים החליטו שלא לשוב לבסיסים "ובמקום זאת להישאר בכפרים ולהגן על התושבים".

בימים האחרונים מרכזים כוחותיו של הנשיא בשאר אסד מאמצים להכניע את ההתקוממות באידליב תוך שימוש בכוח מאסיבי. לפי הדיווחים, כוחות הצבא מבצעים באזור מעצרים נרחבים, מענים את התושבים, יורים אש חיה לעבר ההפגנות, שורפים את שדותיהם ומוציאים אותם להורג לעיני בני משפחותיהם.

הלוויה של לוחם מורדים שנהרג בעיר אידליב, סוריה, 29 בפברואר 2012. רויטרס
"לאחר באבא עמרו ולאחר פרברי דמשק, למשטר נותר רק את אידליב"/רויטרס

מחוז אידליב, נמצא בצפון סוריה. הוא משתרע על פני כ-6,100 קילומטרים רבועים ומתגוררים בו כ-165 אלף בני אדם, רובם מוסלמים סונים. כשפרצה ההתקוממות נגד משטרו של אסד, לפני כשנה, הצטרפו אליה באופן מיידי תושבי המחוז. ההפגנות נערכו בכפרים רבים באזור, ביניהם ארמנאז, חאן שיחון, מערה נעמאן, ג'יסר א-שורור וסראקב ואריחא – שרק אתמול נערך שם קרב עקוב מדם בין כוחות המורדים לאנשי אסד. לאור האלימות הקשה שחווים תושבי מחוז אידליב מידי כוחות הביטחון הסורים, התרכזו באחרונה חיילי "הצבא הסורי החופשי" בכפרים במחוז בניסיון להגן עליהם.

התושבים מספרים כי העיר אידליב, העיר המרכזית במחוז, הפכה להיות מעין "בסיס" שממנו יוצאים חיילי צבא סוריה החופשית לפעולותיהם נגד צבאו של אסד. העיר מהווה בסיס נוח בשל קרבתה לגבול עם טורקיה, לאור המבנה הגיאוגרפי שלה ולנוכח הסיוע שתושביה מעניקים למורדים שערקו מצבאו של אסד. אחד התושבים התגאה שאידליב נותרה די בודדה במערכה נגד המשטר של אסד ואמר כי "לאחר שהמשטר פשט על באבא עמרו וביצע מעשי טבח נגד התושבים שם, ולאחר שפשט על פרברי דמשק ודיכא את ההפגנות שם, למשטר נותר רק את אידליב. כאן אין לו שליטה וההפגנות מתקיימות למרות הכול", אמר.

רבים מתושבי אידליב מעריכים כי בימים הקרובים יערוך צבא סוריה מבצע נרחב בעיר, "שיהיה ברוטלי וקשה יותר מהמתקפה שהוא מנהל כעת נגד כפרי המחוז". יחד עם זאת, הם מבטיחים "מלחמה שערה" בכוחות המשטר ברחבי העיר, אפילו באזור ג'בל זאוויה, לשם נשלחו כבר כוחות צבא סוריה החופשית על מנת שלא תהפוך לשכונת באבא עמרו מספר שתיים.

כותרות אחרונות מהעימות באידליב:
סוריה: "חיילים סיכלו חדירת מחבלים מטורקיה"
סוריה: שעות לפני דו"ח הליגה - 15 מפגינים נהרגו
סוריה: 28 הרוגים ביום, הצבא ירה על הלוויה

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully