וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נועד עם אובמה: "הוא רציני בנוגע לאירן"

טל שלו, שליחת וואלה! לוושינגטון

5.3.2012 / 0:14

במפגש בין נשיאי ארה"ב וישראל דנו השניים בנושא האירני ובחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. אובמה אמר לפרס כי "נזהר מאוד לתת רושם כאילו הוא נותן הוראות לישראל"

"אני לא זוכר נשיא פרו ישראלי כזה אי פעם, שהלך עד המקסימום כמו שאף נשיא אמריקאי לא הלך בעבר", כך אמר אמש (ראשון) נשיא המדינה שמעון פרס בסיום פגישתו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בשולי ועידת איפא"ק. בפגישה, שנמשכה כ-35 דקות והוגדרה על ידי פרס כ"ידידותית ולא פורמלית", חזר וחידד אובמה את עיקרי הנקודות שהעלה בנאומו בוועידה מוקדם יותר, ובפרט על מחויבותו העמוקה לביטחון ישראל. "איני משחק בפוליטיקה", אמר אובמה לפרס, והדגיש כי הוא "רציני" בעניין הגרעין האירני. הוא הוסיף כי ברצונו למצות את נתיב הסנקציות עד תום, אך אישר בפני פרס כי "כפי שדאגתי עד עכשיו לישראל, אוסיף לדאוג גם להבא, ביטחון ישראל הוא אינטרס אמריקאי".

בסיום הפגישה, בתדרוך לכתבים, סיפר פרס כי החמיא לנשיא אובמה על נאומו, ממנו התרגש מאוד: "העומק, התוכן והידע שהוא מפגין מרשימים ביותר", ציין הנשיא הישראלי. פרס הודה לנשיא אובמה על ההפתעה הקטנה שהציג לו בנאומו, בדמות מדליית החירות הנשיאותית שתוענק לו בהמשך השנה, וסיפר כי התרגש מאוד מן המחווה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"איני משחק בפוליטיקה". אובמה ופרס/מערכת וואלה, צילום מסך

פרס הוסיף כי הוא התרשם שהנשיא אובמה מדבר ברצינות רבה, וכי הוא סבור שלישראל "אין" עוד הרבה מה לבקש ממנו – "הוא בא לקראתנו בכל דבר". לקראת פגישת אובמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היום, אמר פרס כי לנתניהו כי הוא מצפה ל"קבלת פנים ידידותית, וזוהי פתיחה מצוינת לעניין רציני מאוד"; לדברי פרס, אובמה "נזהר מאוד מלתת הוראות או לתת רושם כאילו הוא נותן הוראות לישראל" בעניין ההתמודדות עם הגרעין האירני, אך הדגיש את רצונו בהגברת הסנקציות לפני פניה לאפיקים אחרים.

"יש לנו ידיד אמת בבית הלבן"

"ישראל צריכה להודות לאובמה על דברים ברורים ביותר שאמר ובראשם על דאגתו ומעשיו בפועל לשמירה על היתרון האיכותי של ישראל בתחום הביטחוני. יש לנו ידיד אמת בבית הלבן ואני בוטח באובמה ובמחויבותו העמוקה לישראל", אמר עוד פרס לאחר הפגישה.

שני הנשיאים דנו גם בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ופרס סיפר כי אובמה הסכים עמו שיש לחדש את המשא ומתן, בגלל שהמשך המצב הקיים מייצר סכנה ביטחונית משותפת לישראל, ירדן והרשות הפלסטינית. "זה לא משחק ילדים עליית חמאס היא סכנה - גם מבחינתכם וגם מבחינתנו", אמר אובמה לפרס.

זמן קצר לפני הפגישה, פנתה לנשיא פרס רעייתו של המרגל היהודי אמריקאי ג'ונתן פולארד הכלוא בארה"ב וביקשה ממנו להעלות בפניו "במלוא העוצמה את בקשת העם בישראל לסיום הטרגדיה של ג'ונתן. אני בטוחה שבכך תהיה שליח נאמן למוסר, להומניות ולכלל אזרחי ישראל ושהנשיא אובמה לא יסרב לבקשה מוצדקת כל כך מצדך". עם זאת, פרס סירב להתייחס לנושא ולהשיב אם הנושא עלה בפגישה.

פגישות מדיניות בארה"ב - כותרות אחרונות:
אובמה באיפא"ק: לישראל זכות להגן על עצמה בעצמה
פרס בפני איפא"ק: "יש לעצור את אירן - והיא תיעצר"
"דאגה בארה"ב מהתגובה האירנית להתקפה ישראלית"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.com

(עדכון אחרון: 21:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully