וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורי היל"ה מחריפים המאבק: השביתו מרכזי למידה

ענת שלו

1.3.2012 / 18:48

אי תשלום על שיעורים שבוטלו, אי תשלום נסיעות והאילוץ לשלם מכיסם על השתלמויות - אלה רק חלק מהתלונות של מורי התוכנית כלפי משרד החינוך. "התנאים לא מאפשרים לנו לעזור"

מאז אוקטובר האחרון מוחים מורים המועסקים בתוכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) על תנעי העסקתם. היום (חמישי) השביתו המורים לראשונה מתקן של השב"ס, מרכז למידה הקיים בכלא אופק ומוסד הגמילה "מלכישוע" לנוער משוקם סם ואלכוהול, וקראו לשר החינוך להתערב מיידית ולשפר את תנאי ההעסקה שלהם.

תוכנית היל"ה פועלת במסגרת משרד החינוך ברחבי הארץ ומיועדת לבני נוער אשר מסיבות שונות נמצאים מחוץ למסגרת החינוך הפורמלית. עד לחודש אוגוסט תועפל התוכנית בידי מפעיל פרטי – החברה למתנ"סים, ולקראת המכרז שייערך באפריל מציפים המורים את בעיית תנאי העסקתם. לדבריהם, הם אינם מקבלים תשלום על שיעורים שבוטלו או על חופשות, נאלצים לשלם מכיסם על השתלמויות הכרחיות לעבודה ואינם מועסקים בחודשי הקיץ ולא יודעים מה יהיה איתם בשנה הבאה. כמו כן, הם אינם מקבלים החזרי נסיעות ואין התחשבות בהישגיהם האקדמיים, מה שגורם לתחלופה גבוהה בקרב המורים,

יעל מילר, המלמדת מזה שנה וחצי גיאוגרפיה, אזרחות ומתמטיקה ל- 12 שנות לימוד ולבגרות במוסד מלכישוע שבלגבוע. סיפרה לוואלה! חדשות על אופייה של עבודתה עם הנערים והנערות בתוכנית ואמרה כי "מדובר בנערים ונערות ממגוון רקעים, עם קשיים לימודיים ואחרים שמבחינת רמה חלקם בכלל לא יודעים קרוא וכתוב". מילר הוסיפה כי "ככל שהזמן עובר רואים אותם נפתחים, המסכות יורדות ורואים כמה חשוב להם ללמוד אחרי שעברו כישלונות". היא הוסיפה כי "זה מקום בו הם מקבלים יחס אישי, הכיתות קטנות – עד 14 ילדים בכיתה, והדגש שהתלמידים יחוו חוויות חיוביות".

רוצים לעזור - התנאים לא מאפשרים

יחד עם זאת, בכדי להעביר אותם את אותן חוויות חיוביות, למרבה הצער, המורים חווים לא מעט חוויות שליליות. "יושב לי כל הזמן בראש שאני כן צריכה לפרנס, אולי אני צריכה לעבור ללמד בבית ספר רגיל שתהיה לי בו קביעות, שישלמו לי נסיעות, שתהיה חשיבות לאיזה תואר יש לי - שלא כמו עכשיו". מסבירה מילר. "זה מקשה על המסירות, אתה כל כך רוצה להתמסר לילדים האלה אבל התנאים פשוט לא מאפשרים את זה. לא משלמים נסיעות, המקום נמצא בגלבוע – לחלק מהמורים זה כבר לא משתלם, הם מגיעים ממקומות שונים בארץ. אין חופשות – כל קיץ אנחנו צוחקים ש'טוב, בקיץ הילדים שלי לא יאכלו'. אני לא צריכה להביא אוכל הביתה? זה מאוד מתסכל ומעציב. אתה מאוד רוצה לעזור ולעשות ,ואז מגיע הקושי בתנאים. זה מכעיס".

בניסיון להגיע לפתרון נפגשו המורים בחודש שעבר עם מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטראובר, וביקשו לקבל תשובות לשאלותיהם, ומתוך רצון לנסח את צרכיהם לפני הכנת המכרז אשר עומד לצאת. "מבחינתנו השיבו את פנינו ריקם", אמרה עינת אברהמי, חברת הנהגת ועד המורות ומורה לאזרחות בתוכנית היל"ה. "לא שמענו שום בשורה חדשה ולא קיבלנו שום מידע חדש בנוגע לשיפור בתנאי ההעסקה המבזים של המורות. לא זו בלבד ששר החינוך מתעלם ממאבקנו, הוא פועל במרץ להפיכת מקצוע ההוראה לעבודה זמנית, לא פלא שבתוכנית היל"ה נושרים כל שנה קרוב לשליש מהמורים", הוסיפה אברהם. בכוונת המורים להמשיך לקיים משמרות מחאה קבועות מול בית שר החינוך בקריאה להתערבות במשבר.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד מייחס חשיבות רבה לעבודת מורי היל"ה. מנכ"לית המשרד ציינה בפני נציגי מורי היל"ה בפגישתה עמם כי הנושא נמצא על סדר יומה של הנהלת המשרד מתוך רצון לשפר את תנאי העסקתם, כמו כן, המנכ"לית הדגישה בפניהם כי בימים אלה שוקד צוות מקצועי במשרד על גיבוש מכרז חדש להעסקתם אשר יבטיח שיפור בתנאי העסקתם. צוות זה פועל בתיאום עם הוועדה שמינתה המנכ"לית אשר מטרתה לקבוע מדיניות באשר להעסקת עובדי קבלן במערכת החינוך, תוך הסדרת תנאי העסקתם. הוועדה טרם סיימה את עבודתה".

לקריאה נוספת:
מורי תוכנית היל"ה יישבתו: היחס אלינו לא מקובל
מדריכי הנוער יישבתו: "מרוויחים 12 שקלים בשעה"

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully