וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריכי הנוער יישבתו: "מרוויחים 12 שקלים בשעה"

ענת שלו

10.1.2012 / 21:10

באורח מעט פרדוקסלי, מדריכי הנוער הלנים במעונות בהם עובדים, מרוויחים עשרה שקלים פחות עבור שעת עבודה בשעות הלילה. אתמול הם הפגינו בירושלים ואיימו לפתוח בשביתה

מדריך נוער, המהווה לעיתים את התחנה האחרונה של נוער עבריין לפני הכלא, מרוויח 12 שקלים לשעה בשעות הלילה. מדריכי חסות הנוער הפגינו אתמול (שני) מול משרד הרווחה בירושלים במחאה על תנאי העסקתם ואף איימו להשבית החל מהשבוע הבא מספר מוסדות ברשת. זאת, לאחר שמשרד הרווחה הודיע כי יעביר תוספת תקציבית לרשות – אך זו לא תועבר אליהם, אלא להוספת תקנים חדשים. זאת, בעוד שתקנים רבים עודם אינם מאוישים.

רשות חסות הנוער היא אחת מיחידות האגף לשירותי תיקון במשרד הרווחה. הרשות מטפלת במאות בני נוער במצב קשה, לרוב כאלה שעברו התעללות והידרדרו לחיי פשע, לאחר שמערכות החינוך והרווחה נואשו מהניסיונות לשקם אותם. הרשת מפעילה 57 מוסדות, בכל אחד מהם בין עשרה ל-15 בני נוער, ברחבי הארץ. בכל מוסד מועסקת עובדת סוציאלית, האחראית על טיפול פרטני בבני הנוער במוסד, ובין שלושה לחמישה מדריכים, שעובדים במשמרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נגרם פה נזק, קודם כל לנערים – שצריכים דמויות קבועות בחיים שלהם, לא שכל רגע מדריך יתחלף. מדריכי חסות הנוער מפגינים בחודש אוגוסט/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרשת הופרטה בשנות ה-80' והיא מופעלת כעת באמצעות עמותות, בהן ענ"ב ו"אותות", המתוקצבות על ידי משרד הרווחה. בשנים האחרונות חלה ירידה חדה בתנאי העסקתם של העובדים. המדריכים מרוויחים 22 שקלים לשעה במהלך היום ו-12 שקלים בלבד בלילה. תעריף הלילה נמוך משום שבאופן רשמי, נמצאים המדריכים בכוננות בלבד. אולם בפועל, לנים המדריכים במוסדות, ונדרשים לטפל בחוסים גם בשעות אלה. בעקבות התנאים הירודים, ישנה תחלופה הולכת וגוברת.

שנה וחצי לאחר שהחלו את מאבקם לשיפור תנאי העסקתם מול העמותות המעסיקות אותן ומשרד הרווחה, הופתעו העובדים לגלות לפני חודש וחצי ששר הרווחה, משה כחלון שמע את זעקתם והכריז על תוספת של 30 מיליון שקלים שתועבר בשתי פעימות במהלך השנתיים הקרובות. אלא, שלטענת העובדים, האחראית על חסות הנוער במשרד, טלי יוגב, קבעה כי התקציב יועבר לאיוש כוח אדם נוסף והוספת תקנים.

"הנערים זקוקים לדמויות קבועות בחייהם"

לטענת יו"ר איגוד עובדי חסות הנוער, אלברט סופר, "אנחנו יודעים דבר אחד - כסף יש בקופה, השאלה רק לאן הוא ילך. זה ידוע לכל שלא ניתן להציל את חסות הנוער ולדאוג לטיפול הולם בנערים אם לא יהיה שיפור משמעותי בתנאי ההעסקה של העובדים, ואנחנו דורשים שהכסף ילך קודם כל לשם. מגיע לנו להשתכר בכבוד ומגיע לנערים הזדמנות לצוות יציב וקבוע שיתן מענה לצרכים שלהם. משרד הרווחה והעמותות ניצול עד תום את סבלנותנו. לא נותר לנו אלא לשבות".

"זה אבסורד", אמרה לוואלה! חדשות מיטל מיכאלי, עובדת סוציאלית, גם היא ממעון בית קשת. "יש כסף, עם 30 מיליון שקלים אפשר בהחלט לעשות שינוי משמעותי. אנחנו לא נגד הוספת תקנים, המדריכים ישמחו לעבוד פחות שעות ועם עוד תגבור. אבל נגרם פה נזק, קודם כל לנערים – שצריכים דמויות קבועות בחיים שלהם, לא שכל רגע מדריך יתחלף. הם כל הזמן עסוקים בפרסום מודעות דרושים – אי אפשר להחזיק אנשים בתנאים האלה ולצפות שהם לא יעזבו". התקנים שאינם מאוישים משמעם גם שפחות נערים נקלטים למוסדות, וחלקם נזרקים לרחוב.

מיכאלי סיפרה על עבודתה: "אצלנו בהוסטל יש כ- 14 נערות בגילאי 13 עד 18 לאחר שעברו מסגרות רבות והתייאשו מהן. הן מגיעות ממצבי סיכון עמוקים של התעללות והזנחה, לרוב הן נפגעות פגיעה מינית. זו התחנה האחרונה. יש עלינו עומס מטורף. אלה מקרים פרטנים שעבורי, כעובדת סוציאלית, דורשים מיומנויות טיפול מאוד גבוהות. מצופה מאיתנו לעשות פסיכותרפיה פרטנית אבל אין לנו הכשרה לכך. מי שעברה הכשרה לכך בלימודיה לא תגיע לעבוד הנה בגלל התנאים. אנחנו מקבלות הדרכה פעם בשבועיים אבל זה לא מספיק. אנחנו נוגעים במקרים של פגיעות מיניות, של עבריינות ואין לנו מספיק ידע מקצועי לטפל בהם וכתוצאה הנערים והנערות שלא מקבלים טיפול ניאות נפגעים".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "משרדי הרווחה והאוצר הגיעו להסכמה תקציבית שעיקרה שדרוג של 30 מיליון שקלים לשיפור דרכי הטיפול והמוגנות של בני הנוער בכל המעונות של חסות הנוער. פעימה ראשונה שתועבר לעמותות והארגונים המפעילים את המסגרות תינתן כבר החודש ועיקרה תוספת כוח אדם בתחום ההדרכה ושיפור תנאי ההעסקה של המדריכים. הפעימה השנייה תינתן בינואר 2013 ועיקרה תוספת כוח אדם בתחום הטיפולי והמנהלי וכן שיפור בדמי האחזקה לחניך. משרד הרווחה שקד במהלך השנתיים האחרונות על הבנית מודלים חדשים להפעלת מעונות חסות הנוער, אשר יתנו מענה מיטבי בהקטנת רמות הסיכון ושיפור המגונות במעונות באמצעות תוספת כוח אדם, תוספקת תקציבית לתשומות טיפוליות וחינוכיות משמעותיות וכן שיפור בתנאי העסקת הצוותים במעונות. הטענה כי התקציב ישמש לתוספת תקנים ולא לשיפור שכרם ותנאי העסקתם אינה נכונה. התקציב בהחלט נועד גם לשדרוג שכר המדריכים."

עוד בנושא

הפגנה מול משרד הרווחה: "נוער בסיכון נשאר ברחוב"
רה"מ הדיח את הממונה על המעונות לנוער בסיכון
קטין עצור 9 חודשים בשל חוסר מקום במוסדות טיפוליים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully