וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורי תוכנית היל"ה יישבתו: היחס אלינו לא מקובל

ענת שלו

24.1.2012 / 1:52

המורים, המכינים בני נוער מנותקים לבחינות הבגרות, הכריזו על סכסוך עבודה כבר באוקטובר בשל תנאי העסקתם . "פרויקט מבורך אבל צריך לזכור שזו עבודה מורכבת עם נוער במצוקה"

מעל למאה מורים, המועסקים כעובדי קבלן במסגרת תכנית היל"ה של משרד החינוך, ישביתו היום (שלישי) ומחר מעל ל-15 מרכזי השכלה המופעלים למען נוער מנותק ברחבי הארץ. במסגרת הפרויקט מכינים המורים לבחינות הבגרות כ-5,000 בני נוער שנפלטו ממסגרות חינוך אחרות, שלרוב מגיעים מרקע קשה. המורים ישבתו במחאה על תנאי העסקתם - שכרם מחושב לפי שעה והם לא מקבלים שכר בזמן חופשות או על חשבון שיעורים שבוטלו בידי התלמיד. דבר זה מביא רבים מהם לחפש עבודות אחרות בעוד שאחרים עוזבים את הפרויקט החשוב.

התוכנית פותחה ביחידה לקידום נוער במשרד החינוך במטרה לייצר מסגרת חינוכית הולמת ובה בעת מקצועית שתכשיר את אותם נערים להשתלבות בחברה. חלק מהתלמידים לומדים במסלולי בגרות, אחרים לומדים במסלולי תעודה שונים. התוכנית מופעלת בידי זכיין חיצוני, החברה למתנ"סים, המעסיקה את המורים כעובדי קבלן. בימים אלה אמור לצאת מכרז ממשרד החינוך הקורא לזכיין חדש להפעיל את התוכנית. המורים, הכריזו על סכסוך העבודה באוקטובר האחרון ואיימו להחריף את המאבק אם לא יתקבלו דרישותיהם על ידי החברה למתנ"סים והמפעיל הבא שייבחר, כמו גם על ידי משרד החינוך.

"זה פרויקט מבורך שמניב תוצאות, יש לזכור שזאת עבודה מורכבת עם נוער במצוקה", טוען אורן שלמה, מורה לגיאוגרפיה המלמד במסגרת היל"ה בכפר שלם ובבני ברק. שלמה מלמד גם במסגרות אחרות ולומד לדוקטורט. "יש במערכת הרבה מורים מצוינים אבל היחס שאנחנו מקבלים מהמערכת לא מקובל עלינו והוא חייב להשתנות. אנחנו לא מוכנים להמשיך ללמד על בסיס שעתי. יש כאן מורה שמלמדת מעל ל- 15 שנים וכל שנה היא לא יודעת מה יהיה אתה בשנה הבאה, בקיץ", הוא הסביר, "אנחנו מקבלים שכר של 7-8 חודשים, לא כולל חופשים וחופשת הקיץ, שיעורים שמתבטלים במרכז או בידי התלמיד לא מניבים פיצוי. אף אחד לא יודע מה יהיה איתו במשכורת הבאה".

תחלופה של למעלה מ-20 אחוזים

לטענת שלמה, תנאי ההעסקה הללו מרחיקים אנשי מקצוע איכותיים מלהגיע לתוכנית ומחלישים אותה. "התחלופה פה של מורים משנה לשנה היא מעל ל-20 אחוזים. הרבה מורים פה אומרים 'טוב, אני מעולה בזה, הצלחתי ליצור קשר עם התלמידים ורואים הצלחות ענקיות אבל מה אני אעשה עם זה הלאה?' אי אפשר לעשות עבודה חשובה כל כך במשכורת כזאת. יש כאן שתיקה והתעלמות מאתנו ואנחנו לא נשתף פעולה עם אף זכיין שלא יתחשב בדרישות שלנו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך מייחס חשיבות רבה לעבודת המורים בתכנית היל"ה ובתוך כך, מקיים באופן שוטף בקרה באשר לתנאי העסקתם תוך שמירה על זכויותיהם, בהתאם לתנאי המכרז שנקבעו. בימים אלה, שוקד צוות מקצועי במשרד על גיבוש מכרז חדש להעסקת מורים בתוכנית היל"ה תוך בחינת חלופות שונות להשבחת תנאי העסקתם. צוות זה פועל בתיאום עם הוועדה שמינתה מנכ"לית המשרד הגב' דלית שטראובר, שמטרתה לקבוע מדיניות באשר להעסקת עובדי קבלן במערכת החינוך, תוך הסדרת תנאי העסקתם. הוועדה טרם סיימה את עבודתה".

ואילו מהחברה למתנ"סים נמסר: "החברה למתנ"סים מפעילה את תכנית היל"ה במסגרת מכרז של משרד החינוך ובכפוף לחוק. ידוע לנו כי מתקיימים מגעים בדרג הממשלתי בנושא זה ואף נקבעו פגישות בין משרד החינוך לנציגות המורים. היה ואותם גורמים ממשלתיים יחליטו על שינויים בתנאי המכרז, החברה למתנ"סים תברך על כך ותתגייס ליישום השינויים.

עוד בנושא

מדריכי הנוער יישבתו: "מרוויחים 12 שקלים בשעה"
ישראל 2011: 151 אלף ילדים ונוער במצבי סיכון
הפגנה מול משרד הרווחה: "נוער בסיכון נשאר ברחוב"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully