וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ידאג לפליטי גינת לוינסקי בזמן הסופה?

ענת שלו

1.3.2012 / 19:15

מאות פליטים חיים בימי הקור בגינה ללא קורת גג, מזון או חימום. פעילים טוענים שמבנה שהוקם במקום ע"י העירייה הוא "לעג לרש". העירייה: "האחראית למתן פתרונות היא הממשלה"

החורף הסוער שפוקד אותנו הורגש ביתר שאת עם הגעת הסופה של השבוע האחרון. עבור מאות פליטים מחוסרי בית אשר לנים במרחבים הציבוריים, בהן גינת לוינסקי בתל אביב, ההתמודדות הקשה עם המזג האוויר, ללא פיקוח מסודר של גוף ממוסד, מעמידה אותם בסכנת חיים, תלויים בחסדי השמיים – ובטוב לבם של אחרים. הסיוע המועבר לדרי הרחוב אינו מספק וכך למשל המיטות שסיפקה אתמול (רביעי) עיריית תל אביב-יפו התקבלו אצל הפעילים בספקנות רבה.

בסופה האחרונה, שוכנו הפליטים במבצע משותף של פעילי "מרק לוינסקי" והנהלת מגן דוד אדום בבניין ההנהלה של הגוף בשכונת יד אליהו בתל אביב. אך כעת, שוב נותרו הפליטים ללא פתרון. על אף שמתנדבי הארגון מגיעים מדי ערב לחלק אוכל ולתרום שמיכות ומעילים, עדין לא נמצא פתרון להיעדר קורת גג מעל לראשי הפליטים בזמן הגשמים.

לפני כשבועיים הקימה עיריית תל אביב מחסה זמני לפליטים בגינת לוינסקי, יחד עם עמותת "לשובע" - "המבקש לספק מיטה חמה בימות החורף, ארוחת בוקר קלה ותאי שירותים בשעות הלילה". אתמול החלה העירייה להרחיב את המחסה ולהוסיף עוד 50 מיטות, למאה שכבר היו פרושות במקום, עקב עלייה בביקוש.

גינת לוינסקי מרץ 2012. ליאור לוי, ספק 500
"סוכה אצל קבלן וקראו לזה אוהל. הקירות לא מגיעים לרצפה". המחסה שהוקם בגינת לוינסקי/ספק 500, ליאור לוי

למרות הצהרת הכוונות של העירייה, הפעילים טוענים כי מדובר בפתרון לא מספק. יגאל שתיים, ממייסדי "מרק לוינסקי" ופעיל חברתי, סיפר לוואלה! חדשות כי העירייה יוצאת בהצהרות, אך אינה מספקת לפליטים את מה שהם באמת זקוקים לו. "קוראים לסוכות האלה אוהל, אז שכרו סוכה אצל קבלן וקראו לזה אוהל במקום מה שתוכנן במקור – להרים שם אוהל של הצלב האדום. בפועל, הקירות לא מגיעים עד הרצפה, קפוא שם מקור, אין שם חימום או תאורה. אתמול האוהל הזה עף ברוח. זה לעג לרש".

שתיים מספר כי בסוף השבוע הקרוב, יוכלו הפליטים ללון בבית הספר הדמוקרטי "קהילה" ביפו. בעוד שהפעילים מוצאים פתרונות, מביאים עוד אוכל וציוד לפליטים שממשיכים להגיע ואף מגיעים במספרים הולכים וגדלים, הם מלאי ביקורת כלפי העירייה ש"עושה מצג שווא של עשייה". "שלשום בלילה באנו ומצאנו מאה אנשים בתוך האוהל, קופאים ורטובים, מכוסית בשקיות ניילון, ועוד עשרים שלא היה להם מקום בפנים, אז הם ישנו מתחת למתקנים בגינה", מספר יגאל. "אנחנו הגענו והבאנו את כל מה שיש לנו במחסן. אין שם שירותים או מקלחת, אף אחד לא עורך להם בדיקות רפואיות. אנחנו כל הזמן מפנים פליטים לבתי חולים, בין אם זה בגלל מחלות זיהומיות, דלקת ריאות ופצעי ירי ישנים שמגיעים לידי סכנת מוות. אז זאת פשוט בדיחה. סוכה אולי זה לשלומית, שיבנו שם בעירייה אוזן המן ענקית במקום, פורים תיכף מגיע".

העירייה: "עושים כמיטב יכולתנו"

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "העירייה עושה כמיטב יכולתה לסייע לאוכלוסיית הפליטים ובמסגרת זו הקימה שני מחסות לילה זמניים שנועדו לספק מסתור מהגשם. במחסות יש כ-150 מיטות, הם סגורים מכל צדדיהם ויש תאורה, אולם מסיבות בטיחותיות לא ניתן היה להקים גופי חימום. כמו כן מקצה העירייה משאבים כספיים רבים לשם חלוקת שמיכות, בגדים מחממים, שתייה חמה ומזון עבור הפליטים ברחוב".

"יש לציין כי עיריית תל-אביב יפו הינה הגוף הציבורי היחיד המטפל בקהילה הזרה ומשקיעה משאבים עצומים לטיפול בצרכיהם הבסיסיים כגון בריאות, חינוך ורווחה", הוסיפו מהעירייה. "עם זאת, חשוב להבין כי אין לה את היכולת והמשאבים לטפל במספר כה גדול של מהגרי עבודה אשר ממשיכים להגיע לעיר, ומי שאמון על מתן פתרונות וקביעת מדיניות בנושא היא ממשלת ישראל, והיא בלבד".

עוד בנושא:
לקראת הסערה: לדרי הרחוב בלוינסקי נמצאה קורת גג
אחרי הסופה במקלט - הפליטים שבים לגינת לוינסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully