וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסופה במקלט - הפליטים שבים לגינת לוינסקי

ענת שלו

19.2.2012 / 9:27

פעילים חברתיים, אנשי מד"א והצלב האדום התאחדו כדי להעניק מחסה לכמאה פליטים חסרי בית, שעמדו חסרי כל בפני הסופה שפקדה אותנו. סוף השבוע היה חמים, מה יהיה הלאה?

מראות לא שגרתייים נצפו במהלך סוף השבוע האחרון בבניין ההנהלה של מגן דוד אדום בשכונת יד אליהו בתל אביב; כ- 100 פליטים, בהם אריתראים וסודנים, השוהים בדרך כלל בגינת לוינסקי בעיר, שוכנו בבניין, שבימי שגרה משמש כמטה מגן דוד אדום. חבלי כביסה נמתחו על פני חניות הבכירים במד"א, עשרות מיטות שדה נפרסו באולמות ההמתנה, המשרדים הפכו למרפאה מאולתרת, לאפסנאות ולחדרי מגורים – כל זאת במבצע משותף של מתנדבי "מרק לוינסקי" עם אנשי מד"א, שנועד לדאוג לאותם פליטים בסוף השבוע הסוער האחרון.

בית מחסה זמני שהקים מד"א לפליטים מדרפור בגינת לוינסקי. תל אביב, פברואר 2012. דרור עינב
מלבד בית חם וארוחות חמות, הפליטים ששהו במתקן קיבלו טיפול רפואי, הדרכות בנושא החייאה וציוד אישי לשמירה על היגיינה/דרור עינב

הכל התחיל מסטטוס שפרסם בפייסבוק של יגאל שתיים, פעיל חברתי, שהקים יחד עם אורלי פלדהיים את "מרק לוינסקי". "לפני קצת יותר מחודש התחלנו את מרק לוינסקי, אחרי שאני ואורלי התאחדנו, עם הפעילויות הפרטניות שעשינו למען הפליטים, ניסינו להתרים להם שמיכות, אוכל, בגדים וכד' ודרך סטטוסים בפייסבוק כל זה קרה. ככה גם התאספו מתנדבים סביבנו כך שאנחנו כעת 12 אנשים ועוד מאות מתנדבים שונים". לקראת הסופה הגדולה החלו הפעילים להפיץ קריאות שונות בפייסבוק לדאגה למחסה, אוכל, שמיכות ובגדים לפליטים – וקריאתם לא נפלה על אוזניים ערלות. בכירי מד"א בארץ ובחו"ל ונציגי הצלב האדום, שנחשפו אל הקריאה, החליטו להרים את הכפפה.

"אנחנו עדיין חנוקים מהתרגשות מעצם העניין הזה", סיפר יגאל. "אורלי ואני שנינו בכינו מאושר שנמצא הפתרון הזה". מלבד בית חם וארוחות חמות, הפליטים ששהו במתקן קיבלו טיפול רפואי, הדרכות בנושא החייאה וציוד אישי לשמירה על היגיינה. מלבד זאת, הם קיבלו משחקי חברה וטלוויזיה כדי שיוכלו להעביר קצת הזמן בראש שקט. "מבחינת משרד הפנים, ומבחינת הממשלה האנשים האלה שקופים. אף אחד לא דן במצבם או במעמד שלהם, מה מונח מתחת למונח פליט – אם הוא טעון הגנה או מחפש מקלט. רוצח סדרתי מקבל שלוש ארוחות ביום, מיטה ושירותים. הם שקופים לחלוטין, הם לא קיימים – אין שקוף מזה".

בית מחסה זמני שהקים מד"א לפליטים מדרפור בגינת לוינסקי. תל אביב, פברואר 2012. דרור עינב
"להרבה מהפליטים שנבדקו פה במהלך סוף השבוע יש פצעים, זיהומים, שברים, אפילו פצעי דקירה וירי ישנים שאף אחד לא טיפל בהם וטיפלנו בהם"/דרור עינב

"להרבה מהפליטים שנבדקו פה במהלך סוף השבוע יש פצעים, זיהומים, שברים, אפילו פצעי דקירה וירי ישנים שאף אחד לא טיפל בהם וטיפלנו בהם", סיפר זכי הלר דובר מד"א. "כל האנשים שהגיעו הנה – מאבטחים, מדריכים, מנהלים ועוד – כולם הגיעו בהתנדבות, וכשעושים משהו עושים אותו מכל הלב". על פי ההערכות, עלויות סוף השבוע האחרונות מבחינת מד"א מגיעות לכ- 30 אלף שקלים. אלי בין, מנכ"ל מד"א הוסיף: "בלי קשר למדיניות הממשלה בנושא, יש כאן מפגע הומניטרי ומגיע להם יחס וטיפול רפואי – זה המעט שאנחנו יכולים לעשות למענם. כל פעם שיהיה מזג אויר כזה ננסה לתת להם מענה. האנשים האלה כבר פה, אי אפשר להתעלם מהם ולא לטפל בהם".

אחמד אוסמאן, פליט מדרפור, הנמצא בארץ מזה ארבע שנים, כמעט ולא הצליח לדבר מרוב התרגשות על היוזמה יוצאת הדופן הזאת. "הם הביאו לכל אחד פה מיטה, בגדים ואפילו מברשת שיניים ולסוף שבוע אחד לפחות יצא לחבר'ה פה לישון כמו שצריך. יש פה אנשים שחודשיים בלי מקלחת ועכשיו עם קצת אוכל, שתייה ויחס אנושי מרגישים כמו בני אדם", אמר. "אני יודע שמחר אנחנו חוזרים למצב הקודם ואני מבקש מכל מי שיכול לתרום ולעזור כמו שמד"א נחלצו לעזרתנו. כל מה שנתנו לנו, הרופאים הטובים שטיפלו בנו – לא חשבנו שזה יכול להיות מגיע לנו. צריך למצוא לנו פתרונות לעתיד – אני ואתה, שנינו בני אדם – זה אותו הדבר".

ומה יהיה ביום שאחרי? אנשי מד"א ומרק לוינסקי התדיינו רבות במהלך סוף השבוע לגבי המשך הפעילות המשותפת וסוכם, בין היתר, על מרפאה ניידת שתמשיך ותפעל וכמו כן מתקדמים המגעים של "מרק לוינסקי" למציאת פתרון חדש וקבוע לפליטים, כך שלא יזדקקו בכל פעם לפתרונות "זמניים". ובינתיים, ימשיכו הפליטים להתמודד עם שגרת חייהם הקשה, ללא מעמד קבוע, עם קצת כוחות מחודשים ועם קצת חום אנושי בלב. "תחשבו מה זה", אומרת אורלי פלדהיים ממרק לוינסקי, "מיום חמישי ועד יום ראשון היו להם מקלחות חמות, מיטות, חמות, אוכל, תעסוקה וטיפול רפואי – זה ייתן להם קצת כוחות לקראת ההתמודדות האינסופית שהיא מנת חלקם".

עוד בנושא:

לקראת הסערה: לדרי הרחוב בלוינסקי נמצאה קורת גג
מפוני לוינסקי שבו למאהל: "היינו פה לפני המחאה"

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully