וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפאל למדינות העולם: עזרו לנו בחישוב גובה האוורסט

המדינה ההררית מעוניינת לסיים אחת ולתמיד את המחלוקת רבת השנים עם סין על גובהו המדויק של ההר. כיוון שאין ביכולתה לבצע את המשימה המורכבת לבדה, פנתה לקהילה הבינלאומית

נפאל יוצאת בפנייה לקהילה הבינלאומית שתסייע לה ביישוב הויכוח רב השנים אודות גובהו המדויק של הר האוורסט. זה שנים רבות שסין טוענת כנגד הדרך בה נמדדת פסגת ההר, ולמרות ששתי המדינות הגיעו להבנה לפני כשנתיים על גובה סופי של 8,848 מטרים, זו לעולם לא סוכמה באופן רשמי.

הר אוורסט, הרי ההימלאיה, נפאל. AP
אין בידי נפאל הציוד או המימון האפשרי לעריכת המדידה המורכבת. האוורסט/AP

עתה מבקשת נפאל עזרה בקביעת גובה מדויק ורשמי לפסגת הרי ההימאליה. לצורך כך פנתה המדינה לגורמים חיצוניים, מתוך הבנה כי אין ביכולתה לבצע את המשימה המורכבת לבדה. גם המימון לפרויקט בן שלוש השנים יגיע ככל הנראה מתורמים ברחבי העולם. "מימון וטכנולוגיה הן המגבלות העיקריות שלנו. למשל, אין בידינו ציוד שעובד בטמפרטורה של 45 מעלות מתחת לאפס", אמר ל-BBC מנהל מחלקת הסקרים של נפאל. "אנו צריכים להשיג נתונים ממכשירים הבודקים את כוח המשיכה וממערכות מבוססות מיקום (GPS). נידרש להקים תשתית מתאימה במחנה הבסיס של ההר, ולהעביר את הציוד למעלה ההר ובחזרה בעזרת מדריכי טיפוס מקומיים, יחד עם גורם המוסמך לטפל במיכשור המתקדם".

גורמים חוץ ממשלתיים שונים, כגון אוניברסיטה מדנמרק ועמותה מאיטליה, כבר מסייעים לנפאל במדידות הרשמיות. אולם בכירים נפאלים חוששים כי גופים פרטיים ייחסרו את המימון המספק לפרויקט, ולכן הם מובילים את הפנייה לקהילה הבינלאומית. לדבריהם, גובה המימון שיבוקש עדיין לא הוחלט.

מוקד המחלוקת - השלג

הצורך במדידה חדשה עלה בעיקר בגלל המחלוקת עם סין, שהאוורסט נמצא גם בשטחה, דרך שליטתה בחבל הארץ טיבט. מקור המחלוקת הוא השלג – סין טוענת כי יש למדוד את ההר לפי גובה הסלע בלבד, בעוד שלטענת נפאל יש לכלול במדידות גם את שכבת השלג שעל ההר, כפי שנעשה בפסגות הרים אחרות בעולם. הבדל הגבהים בין שתי שיטות ההערכה הללו עומד על ארבעה מטרים בלבד. הסוגייה עלתה כבר מספר פעמים בדיונים הנועדו לקבוע את גבולות המדינות באזור ההר.

גובהו המדויק של "פסגת העולם" שנוי במחלוקת מאז שנמדד לראשונה, בשנת 1856. הגובה המקובל כיום הוא כאמור 8,848 מטרים, נתון אשר הופק במדידות הראשונות שנערכו על ידי הממשלה ההודית ב-1955. על פי הערכות הגאולוגים, שרשרת הרי ההימלאיה הינה "צעירה" עדיין באופן יחסי, ולמעשה, תזוזת הלוחות הטקטונים בתת היבשת ההודית גורמת לכך שהפסגות ברכס ממשיכות לגבוה, גם בימינו.

עוד בנושא:
שיא עולמי: טיפס על שבע פסגות העולם - עד גיל 15
נפאל: התיירים צפו באוורסט מהשמיים - ולא שבו
סוזאן אל-הובי היא האישה הערביה הראשונה על פסגת האוורסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully