וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולה זקן הורשעה: "ההסברים שסיפקה לא הגיוניים"

גלעד גרוסמן ופנחס וולף

26.2.2012 / 11:36

בית המשפט הרשיע את ראש לשכת אולמרט לשעבר בעקבות מהלכים שביצעה במטרה לאפשר לאחיה להשיג דריסת רגל ברשות המסים. עורך דינה של זקן: "לא משלימים עם התוצאה ונערער עליה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

בית משפט השלום בירושלים הרשיע הבוקר (ראשון) את שולה זקן, מי שכונתה בעבר "האישה החזקה במדינה", בעבירה של הפרת אמונים, במסגרת פרשת רשות המסים. זקן הורשעה בכך שכאשר שימשה כמנהלת לשכתו של אהוד אולמרט בעת שכיהן כשר האוצר, נעתרה לבקשתו של אחיה, יורם קארשי, ומנעה פגישות בין אולמרט לראש רשות המיסים דאז, ג'קי מצא. זאת, כדי ללחוץ על מצא למנות עובד ברשות לתפקיד בכיר, לבקשת קארשי.

השופט חיים לי-רן קבע בהכרעת הדין כי גירסתה של זקן, שהכחישה את כל האשמות נגדה "אינה 'מחזיקה מים' ורב הפרוץ בה על העומד". לדבריו, גירסתה של זקן אינה מתיישבת עם עדויותיהם של עדי התביעה ועם מה שנאמר בהאזנות סתר שביצעה המשטרה לאחיה. "ההסברים שביקשה לספק בעדותה בבית המשפט אינם מתיישבים, לעתים קרובות מדי, עם ההגיון הבריא והפשוט, במקרה הטוב, והם לוקים בהיתממות, או בחמור מכך, במקרה הפחות טוב".

הוא הוסיף כי בהודעותיה של זקן במשטרה ובבית המשפט "דרים, לפי הצורך, מרכיבים של הסתרה, של היתממות... של אי אמירת אמת ושל התחמקות אל תשובות כלליות, המערפלות את הנושא הנחקר. עדותה של הנאשמת, כמו גם הודעותיה במשטרה, עמוסות באי דיוקים המלמדות על כך שהנאשמת לא דקה פורתא במסירת הדברים".

עוד התייחס השופט לעובדה שזקן מנעה פגישה בין אולמרט למצא עד שגובש הסדר בין מצא לאחיה בשאלת המינויים ואז, תוך 24 שעות קבעה פגישה. "כך, במהירות הבזק, מיום ליום, ובאותו יום, בא הקץ למסכת של עיכובים בהם ייגעה הנאשמת את מצא, ושאת קולרם תלתה, כבקשת אחיה, באי הסדרתו של מצא עם אחיה את נושא מינויו של סער לתפקיד סמנכ"ל".

השופט לי-רן הוסיף כי עובדת ציבור בכלל, ועובדת בכירה כזקן בפרט, שמונעת פגישה בין שר לאיש רשות אכיפת חוק מתוך מניע פסול, ו"מסגירה" לידי אחיה את המפתח ללשכת השר, היא עובדת ציבור הפועלת ממניע אישי ובניגוד לאינטרס הכללי שהיא מופקדת על שמירתו.

"לסטייתה מהשורה, ולהעמדתה את עצמה במצב של ניגוד ענינים חריף, נילווה טעם של חומרא מיוחדת הנעוץ בחומרת הפגיעה באינטרס הציבורי, ובאבק של שחיתות הדבק בה, והמביאים את התנהגותה אל לב ליבה של העבירה הפלילית המיוחסת לה, הרחק מחריגה בלבד מכללי האתיקה", קבע השופט.

"האישה החזקה במדינה"

הפרשה החלה בסוף שנת 2005, לאחר שמנהל רשות המסים דאז, איתן רוב, הודיע על כוונתו לפרוש מהתפקיד. על פי כתב האישום שהוגש נגד זקן, שבתקופה שבה כיהן אולמרט כראש ממשלה כונתה לא אחת "האישה החזקה במדינה", היא הזמינה את מצא ושני מועמדים נוספים לראיון במשרדה, לפני שאלה נפגשו עם אולמרט. מצא סבר שזקן קידמה את מועמדותו, וזאת בעקבות פגישות קודמות שקיים עם קארשי ואיש העסקים קובי בן-גור.

לטענת הפרקליטות, לאחר מינויו של מצא, הוא הבטיח לקארשי למנות את יגאל סער, אחד מעובדי הרשות, לתפקיד בכיר שהתפנה. אולם בהמשך הוא חזר בו מהבטחתו והחליט על מינויים אחרים. אז, נטען בכתב האישום, פנה מצא לזקן, כדי שזו תתאם פגישה בינו לבין אולמרט לאישור המינויים. אולם זקן, שידעה שאחיה מעונין במינויו של סער, הנחתה את מצא להיפגש עם אחיה ולשוחח עמו על המינוי. קארשי, שלא השלים עם החלטת מצא, הודיע לו כי כל המינויים שהוא מבקש לקדם יעוכבו עד למינוי סער. כדי להבטיח זאת, הוא תיאם עם אחותו שלא תקבע פגישה בין מצא לאולמרט, עד אשר יגיעו מצא, קארשי ובן-גור לפשרה בעניין המינויים, וכך עשתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הפרקליטות: "צריכה להיות מאחורי סורג ובריח"

עורך הדין מטעם הפרקליטות יוחאי בן שמואל אמר לאחר הכרעת הדין כי "המחלוקת בבית המשפט הייתה עובדתית. לא היה ספק שהעובדות בכתב האישום מדברות על הפרת אמונים חמורה. אלא שהיא טענה שלא היא ביצעה העבירות. המדינה הציגה ראיות מרשיעות ובית המשפט הרשיע אותה על פי הראיות". בן שמואל ועורך הדין יוסי אלון הוסיפו כי "ככל שאנחנו רואים את האמירות של בית המשפט העליון ושל בית משפט השלום, מדובר בענישה שצריכה להיות מאחורי סורג ובריח".

עורך דינה של זקן, מיכה פטמן, אמר כי "אנחנו לא משלימים עם התוצאה ונערער עליה". הוא הוסיף כי "הכרעת הדין התבססה בעיקר על ההרשעה וההודאה באשמה של יורם קארשי וג'קי מצא. הם הודו בעובדה שלא היתה נכונה. למצא היו פגישות עם השר בתקופה שאמר שהפגישות נמנעו ממנו. נלמד את הכרעת הדין ונשקול את צעדינו וכנראה שיוגש ערעור".

במקביל למשפט הזה, זקן נאשמת בשני משפטים נוספים

משפטה של זקן הופרד ממשפטם של שאר הנאשמים בפרשה, שכבר הסתיים. מצא, שהורשע בהפרת אמונים וסיוע במתן שוחד, נידון לשנת מאסר. קארשי ובן-גור, שהורשעו במתן שוחד, נידונו לשנת מאסר ולחצי שנה עבודות שירות, בהתאמה. סער, שהורשע בהפרת אמונים, נידון לחמישה חודשי מאסר.

במקביל להרשעתה זו, זקן נאשמת גם בשני משפטים נוספים - בימים אלה מגיע לסיומו המשפט בו היא נאשמת יחד עם אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, ולאחרונה הוגש נגדה כתב אישום במסגרת פרשת הולילנד, בו היא נאשמת בקבלת שוחד. כאשר נשאל עורך דינה על כך שלזקן יש עוד 2 כתבי אישום והיא מגיעה כעבריינית מורשעת אליהם, השיב פטמן: "תוצאת המשפט היום היא לא חלוטה, יש ערכאת עירור. הסיטואציות שונות לחלוטין. אנחנו בטוחים שבתי המשפט ידעו להפריד בין הדברים ולדון במשפט לגופו".


עוד באותו נושא:
פרשת רשות המסים: היום יוכרע דינה של שולה זקן
שולה זקן פרצה בבכי בביהמ"ש: "חיי נהרסו"
ג'קי מצא: "שולה זקן? רק עוזרת בלשכה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully