וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא אופתע אם ישראל תקים בסיס צבאי בקפריסין"

נשיא צדו הטורקי של האי קפריסין התייחס לשיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לחלקו היווני של האי, ולפרסומים על הקמת בסיס צבאי ישראלי בקפריסין. "הם מסתירים את זה"

טורקיה לא נשארת אדישה נוכח הפרסומים על כוונותיה של ישראל להקים על אדמת קפריסין בסיס צבאי עבור מטוסי הקרב של צה"ל, כך דיווח אתמול (שבת) העיתון הטורקי "הורייט". נשיא צדו הטורקי של האי קפריסין, דרויס ארוגלו, הגיב אמש לפרסומים על המהלך הצבאי, אשר גורמים רשמיים בישראל ובחלק היווני של האי מכחישים בתוקף. "הם מסתירים את זה", אמר המנהיג במסיבת עיתונאים שנערכה במשכנו, "לא אהיה מופתע אם קפריסין תאשר לישראלים להקים בסיס צבאי על אדמתה".

הערכה זו של ארוגלו התפרסמה על רקע ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחלקו היווני של האי קפריסין לפני כשבוע. "נתניהו הגיע לאי כי לשתי המדינות יש אינטרסים משותפים", אמר ארוגלו, ברמיזה להתהדקות היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לקפריסין בתקופה האחרונה. שיתוף הפעולה בין המדינות ככל הנראה התחזק לאור המתיחות הגוברת בין ישראל וטורקיה, אשר מסוכסכת גם עם יוון בשל הכיבוש הטורקי של חלקה הצפוני של קפריסין.

"נתניהו רצה לנחות בבסיס צבאי"

בפגישתו של נתניהו עם נשיא קפריסין, דמיטריס כריסטופיאס, נידונו קידום התיירות והסחר בין המדינות, וכן קידום שיתופי פעולה בתחום החקלאות והבריאות. עם זאת, על פי דיווחים שונים בכלי התקשורת הטורקיים והקפריסאיים, ישנה התקרבות משמעותית בין המדינות גם בתחום הביטחוני; מלבד הדיווח כי ישראל ביקשה מקפריסין להציב מטוסים בשטחה, דווח כי המדינות חתמו על הסכמי שיתוף פעולה בתחום ההגנה על קידוחי הגז. כמו כן, דווח כי המוסד חתם על הסכם חשאי עם שירות המודיעין של קפריסין, שמטרתו לקיים מעקבים צבאיים ומודיעיניים משותפים אחר טורקיה.

"נתניהו רצה להנחית את המטוס הפרטי שלו בשדה תעופה צבאי בקפריסין, אבל לא התאפשר לו לעשות זאת עקב התנגדותם של גורמי האופוזיציה", הוסיף נשיא הצד הטורקי של האי, "נתניהו ללא ספק רצה לשדר מסר מסוים על ידי נחיתה בבסיס צבאי".

מוקדם יותר השנה חלה התדרדרות נוספת במשבר בין קפריסין וישראל לבין טורקיה, נוכח קידוחי הגז הטבעי שמבצעות קפריסין וישראל בצפון-מזרח הים התיכון. טורקיה טענה כי החיפושים של ישראל וקפריסין באזור מפרים את ריבונותה, ואף שלחה ספינת מלחמה לפטרל באזור. כמו כן, טורקיה איימה לאחרונה כי תקפיא את יחסיה עם האיחוד האירופי, מאחר וקפריסין צפויה להתמנות לנשיאה הזמנית של האיחוד ביולי השנה.

עוד בנושא יחסי ישראל-קפריסין:
ישראל תקים בסיס לחיל האוויר על אדמת קפריסין?
עיתון טורקי: המוסד וקפריסין יעקבו אחרי טורקיה
נתניהו בקפריסין: "הסנקציות על אירן לא עובדות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully