וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: איך נתפס מרגל הקג"ב שבתאי קלמנוביץ'?

שנתיים אחרי הירצחו במוסקבה חושפת מערכת התכנית "עובדה" פרטים חדשים על האוליגרך שהיה יד ימינו של פלאטו שרון, אך גם שימש כסוכן כפול וריגל מהכנסת עבור ברית המועצות

קשת

שנתיים לאחר שחוסל בירי 21 כדורים אל תוך מכוניתו המפוארת, דמותו של שבתאי קלמנוביץ', אוליגרך, איש ציבור ומרגל, ממשיכה לעורר הדים: בתום תחקיר ארוך, תחשוף הערב (שלישי) מערכת התוכנית "עובדה" בערוץ 2 פרטים חדשים על "הסוכן הכפול", שהיה על פי החשד יד ימינו של חבר הכנסת לשעבר שמואל (פלאטו) שרון וסיפק לקהיליית המודיעין הישראלית מידע על המתרחש בברית המועצות – אך גם ריגל בכנסת בשירות ארגון הקג"ב.

איש העסקים שבתאי קלמנוביץ'. Mindaugas Kulbis, AP
שבתאי קלמנוביץ'/AP, Mindaugas Kulbis

בין היתר, תיחשף דרך חקירתו של קלמנוביץ' וחשיפתו על ידי השב"כ. "זה חורף וקלמנוביץ' נכנס לחדר, לבוש בחליפה ששווה בערך חמש שנות עבודה שלי ושעון של 20 אלף דולר, מאוד נחוש, מאוד רציני ובלי חיוך על פניו הוא מתיישב", מספר איש השב"כ שניהל את חקירתו, "ואז אנחנו מבקשים מאותו מפעיל שבא אתו לעזוב את החדר. הוא עוזב - וקלמנוביץ' קצת מופתע, כי בסך הכל הוא מכיר רק אותו. אותנו הוא לא מכיר. מרגע שהוא התיישב על הכיסא, הטקטיקה שלנו הייתה כזו: אנחנו מטיחים בו ישר את מה שאנחנו רוצים לקבל, זאת אומרת, לא נותנים לו שהות לחשוב או להתחיל לתכנן את התשובות שלו".

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

"שבתאי - המשחק נגמר"

בשלב זה מטיח החוקר את טענותיו בפני קלמנוביץ' המופתע: "טוב שבתאי, תשמע - המשחק נגמר. כל מה שהיה עד עכשיו, כל הקשר שלנו איתך – כל זה היה סתם כדי לוודא שאנחנו אכן לא טועים לגביך. אנחנו יודעים בדיוק מי אתה. אנחנו יודעים מי בדיוק מה עשית. אנחנו יודעים בדיוק מה אתה עושה, כי אתה עושה את זה עד היום: אתה בקשר איתם. איתם זה עם הקג"ב, ואתה יודע את זה טוב מאוד". החוקר עוד מספר כי על תגובתו הראשונית של קלמנוביץ'. "האיש נכנס לחדר גאה, מציג את עצמו כאחד ששולט בעולם, ופתאום אתה רואה אותו בתוך הכסא - אתה ממש רואה את האיש מתגמד", אמר.

קלמנוביץ' נולד בליטא ב-1949 ועלה לישראל עם הוריו ב-1971. תשע שנות מאסר נגזרו עליו בגין ריגול לטובת ברית המועצות לשעבר ומתוכן ישב חמש שנים וחצי – בשל מצבו הבריאותי וגם בזכות סיועו להשגת מידע על רון ארד. לאחר ששוחרר הוא חזר לרוסיה והפך לאיש עסקים מצליח, וחוסל כאמור במרכז מוסקבה על ידי מתנקשים אלמונים, לפני כשנתיים. בתוכנית יובאו עדויות נוספות על האיש, מפי חבריו, בתו ומעורבים נוספים בסיפורו של קלמנוביץ', עד לסופו של הסיפור – הריצחו במוסקבה לפני בחודש נובמבר 2009.

גלריה: דרכו האחרונה של המרגל קלמנוביץ'
לפני שנתיים: שבתאי קלמנוביץ' נורה למוות במוסקבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully