וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך: ירידה בדיווחים על אלימות בבתי הספר

ענת שלו

21.2.2012 / 13:36

בשנת תשע"א התקבלו 26% פחות דיווחים על אלימות קשה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים מאשר בשנה שקדמה לה. שר החינוך, גדעון סער: "הדרך ארוכה, אך רואים תוצאות"

בתי הספר הפכו למקום בטוח יותר? כך לפחות מסתמן מנתונים שפרסם היום (שלישי) משרד החינוך, הסוקרים את מספר התלונות שהתקבלו לגבי מקרי האלימות במוסדות החינוך בשנת הלימודים תשע"א. מסגרת הדגימה כללה את כל בתי הספר במדינה פרט לבתי ספר חרדיים, בתי ספר של החינוך המיוחד ובתי ספר דוברי ערבית במזרח ירושלים.

לפי הנתונים, התקבלו פחות תלונות בשנת הלימודים החולפת מאשר בשנה שלפניה. הנתונים מתבססים על סקר של הרשות הארצית למדידות ולהערכה (ראמ"ה), שנערך בקרב 25 אלף תלמידים בבתי הספר בכיתות ד'-י"א ברחבי הארץ. מהנתונים מסתמנת ירידה באלימות מסוגים שונים, בעיקר בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, יהודיים ולא-יהודיים כאחד. בבתי הספר התיכונים, לעומת זאת, נרשמה יציבות במספר הדיווחים על אירועים אלימים.

גדעון סער שר החינוך בתדרוך עיתונאים, פברואר 2012. ששון תירם, ששון תירם
הנתונים מתבססים על סקר של הרשות הארצית למדידות ולהערכה/ששון תירם, ששון תירם

בין היתר, נמדדה בשכבות ד'-ט' ירידה של 26% בדיווחים על מקרי אלימות קשה, אלימות בריונית ואלימות מינית, בעוד שבשכבות י'-י"א לא נרשם כל שינוי. בכיתות ד'-ו' נרשמה ירידה של 27% באלימות מצד צוות המורים וירידה של 40% כלפי הצוות. בכיתות ז'-ט נרשמו בסעיפים אלה ירידה של 25% ו-29% בהתאמה. בתיכונים חלה ירידה של 19% בדיווחים על אלימות כלפי הצוות. עוד ניכרת בקרב תלמידי כיתות ד'-ט' ירידה של 30% במקרי אלימות בהסעות, וכ-20% בדיווחים על אלימות מינית. כמעט בכל סעיפי האלימות נרשמה יציבות בשכבות התיכון, מלבד ירידה בשתיית אלכוהול ובאלימות כלפי הצוות. על שתיית אלכוהול ושימוש בסמים ישנם דיווחים רבים יותר בתיכונים, לעומת ירידה של 50% בשתיית אלכוהול בחטיבות הביניים. יש לציין כי השיפור בנתונים בולט עוד יותר במגזר הערבי מאשר ביהודי.

במסיבת העיתונאים שבה הוצגו הנתונים, אמר שר החינוך, גדעון סער, כי משרדו ימשיך להיאבק על מנת להוריד עוד יותר את רמת האלימות. "אקלים בית-ספרי טוב אינו מאפשר מקום לאלימות ומוליד הישגים טובים יותר. לכן החלטנו לייצר סביבת לימודים בטוחה, מוגנת ומעודדת למידה, ולהגדיר כיעד את השינוי בפועל בשטח. גיבשנו תכנית בהתאם ליעדים שהצבנו והקדשנו לכך כ-20 מיליון שקלים", ציין השר. "הדרך עוד ארוכה, אבל אפשר לראות שהמדיניות נכונה, וההשקעה והעבודה נותנת תוצאות ונמשיך לפעול שמגמות אלה יימשכו".

"שיפור באקלים הבית ספרי - שיפור בהישגים"

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטראובר, אמרה בתגובה לנתונים: "מה חשוב להורים ששולחים ילדים לבית הספר? היינו רוצים להיות בטוחים שהילד שלנו מוגן, בטוח, מתפקד, ושהאווירה סביבו מאפשרת לו למצות את היכולות שלו". שטראובר ציינה כי משרד החינוך מעוניין שגם צוותי החינוך ירגישו מוגנים ושייכים לארגון שלהם, ושירגישו שגם הם יכולים למצות את יכולותיהם. "לכן, המגמה של קו השיפור היא כל כך חשובה וצריכה להימשך, בשיתוף פעולה עם מכלול הגורמים ובאותה השקעה. כאשר המורים מרגישים מוגנים במוסד בו הם עובדים, האקלים הבית ספרי משתפר ובכל בתי הספר האלה היה גם שיפור בהישגי התלמידים".

במשרד החינוך מסבירים את השיפור במדדים בפעילות בבתי הספר ובהחמרת המשמעת מצד צוות המורים והמנהלים. בין היתר, התייחסו במשרד לחוזר "קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות" שפורסם בשנת 2009, הכולל הוראות ברורות להתמודדות עם הפרות משמעת ואלימות, כמו גם תקנון המשמש מודל לבתי ספר. החוזר מרחיב את סמכויות המנהלים והמורים בטיפול באירועי אלימות. משרד החינוך הקצה כעשרה מיליון שקלים לצורך הטמעת החוזר, וליווי של כ-1,200 בתי ספר בבניית תכניות התערבות. כמו כן, מציינים במשרד החינוך את הטמעתן של תכניות ייחודיות נוספות כמו "כישורי חיים" ו"מפגשים מלב אל לב", הרחבת תכנית "עיר ללא אלימות" ב-86 רשויות וניטור אחר מגמות האלימות.


עוד בנושא:
בית ספר בשדרות הושבת בגלל ילד אלים
מחקר ב-2010: ירידה באלימות במאות בתי ספר
מאמר: קריסת השירותים הפסיכולוגיים במערכת החינוך

לפנייה לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully