וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתקוממות הגיעה לדמשק: "לא תהיה מקלט לבשאר"

ניר יהב

19.2.2012 / 12:26

בבוקר שאחרי מפגן המחאה חסר התקדים, דקות מארמון הנשיא אסד, קוראת האופוזיציה הסורית לקיים בבירה יום של "מרי אזרחי". 10 נהרגו ברחבי סוריה הבוקר, שופט נרצח באידליב

רויטרס

בבוקר שאחרי ההפגנה הגדולה שהתקיימה אמש (שבת) בבירת סוריה, דמשק, מתנהל כרגיל קרב גרסאות בין כלי התקשורת הממלכתיים בסוריה לפעילי האופוזיציה במדינה, לגבי ההתרחשויות באירוע שכבר מוגדר כמפגן המחאה המשמעותי ביותר נגד השלטון בתוך תחומי עיר הבירה. בהפגנה, שהתפתחה מהלוויה של הרוגים בעימות, השתתפו לפי ההערכות בין 15,000 ל-30,000 בני אדם, ובמהלכה פתחו כוחות הביטחון הסוריים באש על המפגינים, הרגו לפחות אחד מהם ופצעו נוספים. האירוע תועד בסרטונים שהועלו לרשת, בהם נראים חיילים עם נשק, נשמעים קולות ירי והמפגינים נראים נמלטים על נפשם.

כותרות אחרונות מסוריה:
סין מגבה את אסד: "לערוך את משאל העם במהירות"
34 הרוגים ביום שישי: "4 פגזים מדי דקה בחומס"
האו"ם גינה האלימות בסוריה וקרא לבשאר אסד להתפטר
אסד אמר לשר החוץ הרוסי: "אין בכלל צבא בחומס"

הלוויה של הרוגי הפגנות נגד השלטון בבירת סוריה, דמשק, 18 בפברואר 2012. רויטרס
שלג יורד על המפגינים בדמשק, אתמול/רויטרס

בתוך כך, מדווחת האופוזיציה כי משעות הבוקר היום כבר נהרגו עשרה בני אדם מאש כוחות הביטחון בסוריה, רובם במחוז אידליב שבצפון מערב המדינה. הם מצטרפים ללפחות 17 שנהרגו אתמול במוקדי המהומות השונים, ולפחות 34 שנהרגו ביום שישי, רובם בשכונת באבא עמרו המופגזת בחומס.

לצד זאת, דיווחו הבוקר השלטונות הסוריים כי "טרוריסטים" התנקשו הבוקר בחייהם של שופט ושל פרקליט מחוז אידליב, בעת שהיו בדרכם לעבודה. מקור רשמי סורי כי "קבוצות טרור חמושות חיסלה את הפרקליט הראשי נידאל רזאל ואת השופט מוחמד זיאדה, וכן את הנהג שלהם, בעת שהיו בדרכם למשרד". על פי הדיווח, מתנקש ירה בהם כשהיו ברכב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האופוזיציה: להחרים את משאל העם

ההפגנה אמש בדמשק החלה בתום הלוויות של ארבעה מפגינים שנהרגו מאש כוחות הביטחון ביום שישי, שניים מהם נערים, בשכונת אל-מזה הנמצאת מאות מטרים בלבד מארמון הנשיאות. התושבים, לפי דיווחי פעילי אופוזיציה, "יצאו לרחובות והפגינו נגד המשטר".

ראשי ארגוני המחאה ליבו את ההפגנה וקראו, בין היתר בפייסבוק, לתושבי דמשק להצטרף היום ליום של "מרי אזרחי" ואי ציות לרשויות, לשם הזדהות עם תושבי העיר חומס, הנצורה ומופגזת על ידי הצבא זה למעלה משבועיים, ועם "חללי המהפכה". חלק מהמפגינים אתמול נשאו שלטים שעליהם נכתב: "אחרי היום, דמשק לא תהיה יותר מפלט בטחוני לבשאר ועוזריו". האופוזיציה קוראת גם להחרים את משאל העם על החוקה החדשה, שלפי הכרזת אסד מהשבוע שעבר, אמור להיערך בעוד שבוע, ב-26 בפברואר.

הלוויה של הרוגי הפגנות נגד השלטון בבירת סוריה, דמשק, 18 בפברואר 2012. רויטרס
15-30 אלף משתתפים. ההלוויות אתמול בדמשק/רויטרס

כוחות הביטחון הסורים הגיבו למפגן המחאה במעצר עשרות בני אדם בשכונות ברחבי הבירה, מחשש שהמחאה תתפשט. במקביל, בתקשורת הממסדית הסורית מיעטו לייחס חשיבות לאירועים. העיתון הממסדי "אל-ווטן" דיווח היום בלאקוניות כי כוחות הביטחון הסדר "נאלצו אתמול להתערב על מנת לפזר משתתפים בהלוויה בשכונת אל-מזה בדמשק, שניסו להופכה להפגנה של האופוזיציה".

גורמים המוגדרים על ידי העיתון "מהימנים" מסרו כי בניגוד לדיווחים לפיהם כוחות הביטחון ירו אש חיה לעבר המפגינים, דווקא המפגינים הם אלו שפתחו באש: "כמה ממשתתפי ההלוויה ניסו להפוך אותה להפגנה נגד הממשלה ואף פתחו באש. דבר זה חייב את כוחות הביטחון להתערב ולפזר את המפגינים". הגורמים הבהירו לעיתון כי לא היו "הרוגים או פצועים" במהלך "התקרית", והכחישו את הדיווחים בכלי תקשורת אחרים על הרוגים ופצועים.

"הכלכלה קורסת, אסד יוכל להחזיק עוד חצי שנה"

מפגן המחאה יוצא הדופן, כה סמוך לארמונו של אסד, התרחש בעודו מארח בו את סגן שר החוץ של סין, ז'אי ג'ון, שסיפק אתמול גיבוי נוסף לשלטון בדמשק. "אנחנו מקווים שמשאל העם בנוגע לחוקה הסורית והבחירות לפרלמנט ייערכו במהירות", צוטט ג'ון בטלוויזיה הסורית. "סין קוראת לממשלת סוריה ולאופוזיציה להפסיק את האלימות באופן מיידי. הניסיון הסיני מראה שמדינה לא יכולה להתפתח ללא יציבות".

נשיא סוריה בשאר אסד מארחי את סגן שר החוץ של סין, ז'אי ג'ון, 18 בפברואר 2012. רויטרס
אסד מארח את ז'אי, אתמול בארמונו בדמשק/רויטרס

בתוך כך, רשת BBC פרסמה היום ראיון עם אחד מאנשי העסקים הבולטים בסוריה, פייסל אל-קודסי, שאמר כי כלכלת המדינה כורעת תחת הסנקציות שהטילו עליה מעצמות המערב. אל-קודסי, בנו של נאזם אל-קודסי שכיהן כנשיא סוריה בשנים 1961-1962, העריך כי אסד יוכל להמשיך להילחם במפגינים כחצי שנה נוספת לכל היותר, ואז, לדבריו "הצבא יתעייף, ויהיו מיליוני בני אדם ברחובות".

אל-קודסי, העומד בראש בנק השקעות בלונדון ומעורב עמוקות בהשקעות הזרות במגזר הפרטי בסוריה, אמר לתוכנית "חדשות העולם היום", כי ענף התיירות במדינה נחרב לחלוטין בגלל ההתקוממות, וכי העיצומים על ייצוא נפט ומוצרים נוספים צמצמו מאוד את התוצר הלאומי. "רזרבות מטבע החוץ של הבנק המרכזי כבר ירדו מ-22 מיליארד דולרים ל-10 מיליארד דולרים בלבד, והן ממשיכות להידלדל. הצדדים יהיו חייבים לשבת ולדבר זה עם זה, או לפחות לחדול מההרג. אבל ברגע שיפסיקו להרוג, יהיו מיליוני בני אדם ברחובות. זה מלכוד 22 עבור השלטון. המנגנונים שלו מתפוררים אט-אט, וכבר אינם קיימים במקומות כמו חומס, אידליב או דרעא".

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully