וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבטחון הכריע: מטוס האימונים הבא - מאיטליה

16.2.2012 / 15:50

אחרי חודשים של לחצים שהופעלו על ישראל הוחלט לרכוש טייסת מטוסי M-346, שיכשירו את טייסי העתיד. ברקע המכרז: איומים מרומזים מצד יצרני המטוס המתחרה בדרום קוריאה

השיקולים הפוליטיים הכריעו את הכף, וחיל האוויר יזכה במטוס עם "דיזיין" איטלקי. משרד הביטחון הודיע היום (חמישי) לנציגיו באיטליה ובדרום קוריאה כי בהתאם להמלצות חיל האוויר החליט צה"ל שמטוס האימונים הבא של חיל האוויר יהיה מתוצרת חברת איירמאקי האיטלקית, ולא מתוצרת דרום קוריאה. ראשוני המטוסים של הטייסת החדשה אמורים לנחות בישראל כבר בשנת 2014.

להחלטה על בחירת המטוס התלווה מסע לחצים שהתקיים במקביל בשתי המדינות, והיא התקבלה בתום לבטים ארוכים בממשלה ובמערכת הביטחון, בשל ההשלכות המדיניות של מסע הרכש החדש והיקר. בקוריאה טענו כי שני המטוסים שהתחרו במכרז שווים ביכולותיהם, וכי ישראל נוטה לטובת האיטלקים כדי שיחתמו עמה עסקות אחרות בתמורה.

ואכן, גורם ביטחוני בכיר אמר היום כי ההחלטה נושאת בחובה "הסתכלות רחבה יותר מאשר ההצטיידות ב??מטוס". בשיחה עם וואלה! חדשות, הוא אמר כי העסקה התבצעה בתמורה לרכש מיליארד שקלים מצד האיטלקים, שמתכוונים לקנות מישראל מערכות להתרעה מוקדמת ריגול מסוג אייווקס וטכנולוגיית לוויינים. "אם 'עסקת התמונות' לא תתקיים, גם העסקה מצד ישראל לא תצא לפועל", הבהיר. על המתיחות מול דרום קוריאה שהפסידה במכרז, אמר: "אני מקווה מאוד שזה לא יקרה, כי הם היו שותפים מלאים לתהליך, וקיבלו שתי הארכות זמן כדי לשפר את ההצעה שלהם. אין סיבה שנגיע למתיחות".

מטוס האימונים האיטלקי M346, אותו שוקלים לרכוש בחיל האוויר. AP
הזוכה במכרז, המטוס האיטלקי M-346/AP

המטוס האיטלקי, מדגם M-346, יחליף בחיל האוויר את מטוס האימון הוותיק מדגם סקייהוק, שנכנס לשימוש בחיל האוויר עוד בשנות השישים ומשמש כיום לשלב האימון המתקדם. הוא הועדף בחיל על פני T-50, המתחרה מדרום קוריאה, למרות שהוא נחשב לבעל תכונות מתקדמות, שיוכלו לדמות עבור הטייסים הצעירים טיסה במטוסי F-16, ולמרות שאחד מדגמי התצוגה שלו התרסק במפגן אווירי לפני כמה חודשים.

בסיאול מאיימים לסגת מעסקאות נוספות מול ישראל

בחיל האוויר מתעתדים לרכוש, בכפוף לאישור ולתקציב ממשרד הביטחון, בין 25 ל-35 מטוסים חדשים. עלותה הכוללת של העסקה נאמדת בכמיליארד דולרים. תחזוקת המטוסים והפעלתם תהיה באחריותן של החברות אלביט והתעשייה האווירית, שיחכירו את המטוסים לחיל האוויר.

ההכרעה בבחירה בין שני המטוסים נדחתה זמן רב, בשל לחצים הדדיים שהופעלו על ישראל מצד בכירים ברומא ובסיאול. בדרום קוריאה מתחו ביקורת על האופן שבו ניהל משרד הביטחון את המכרז, ורמזו כי אם העסקה לא תצא לפועל, סיאול לא תרכוש מישראל מערכות נוספות כגון מטוסי תדלוק או מערכת ההגנה כיפת ברזל, מרכיבים של מערכת החץ ואמצעים טכנולוגיים אחרים, שאמורים היו להיכלל בתכנון מטוס הקרב העתידי של דרום קוריאה. ההפסד במכרז מהווה מכה כואבת לקוריאנים שיצאו מגדרם כדי למכור את המטוס לישראל, כאמצעי לשווקו למדינות אחרות.


עסקת מטוסי האימון - כותרות נוספות
משלחת ישראלית באה לסיאול ובחנה את המתחרה
חשש בישראל: "בחירה באיטלקים - משבר מול סיאול"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully