וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צפוי משבר עם דרום קוריאה עקב עסקה צבאית?

10.10.2011 / 5:40

על חיל האוויר להכריע בביצוע עסקת ענק בשווי מיליארד ש' לרכישת מטוסים מדרום קוריאה או מאיטליה. שתי המדינות מפעילות מכבש לחצים, ודרום קוריאה מאיימת בהפסקת רכישת מוצרים כחול לבן

האם תחול הדרדרות ביחסים עם דרום קוריאה עקב ביטול עסקה מצד חיל האוויר הישראלי? בחיל האוויר התקבלה לאחרונה החלטה להחליף את מטוס האימון הוותיק מסוג 'סקייהוק' ולרכוש מטוס אימון חדש לשלב האימון המתקדם עבור טייסי הקרב העתידיים.

מפקדי חיל האוויר התלבטו בין רכישת מטוס האימון הדרום קוריאני מסוג T-50 בעל תכונות דומות לאף-16, לבין המטוס האיטלקי מסוג M-346. עד כה התקבלה החלטה שמשרד הביטחון ירכוש בין 25 ל- 35 מטוסי אימון בעלות כוללת של כמיליארד דולרים. עוד הוחלט כי החברות התעשייה האווירית ואלביט יפעילו את המטוסים ויתחזקו אותם תמורת השכרת שעות אימון לחיל האוויר.

שלב ההכרעה בבחירת המטוס נדחה בשל לחצים שמופעלים על ידי דרום קוריאה מצד אחד - וממשלת איטליה מצד שני: בימים האחרונים החליטו האיטלקים לפנות למשרד הביטחון הישראלי בהצעה מפתה לפיה התעשייה האווירית תייצר עבור משרד ההגנה האיטלקי שני מטוסי התרעה מסוג 'אייווקס', ובתמורה לכך תייצר איטליה את מטוסי האימונים עבור חיל האוויר הישראלי.

הדרום קוריאנים מתחו ביקורת באופן לא רשמי על המהלך האיטלקי, בטענה כי הצעתם נוגדת את תהליך המכרזים הבינלאומי. במקביל, רמזו לישראל כי נתח הרכש שלהם בתעשיות הביטחוניות בישראל הינו משמעותי, ועלול להיפגע במידה וישראל תאמץ את ההצעה האיטלקית.

"נפסיד מיליוני דולרים בדלת האחורית"

הרכישות שבוצעו בשנים האחרונות על ידי קוריאה בישראל היו בסך 400 מיליון דולרים. כמו כן, תקציב הביטחון של דרום קוריאה נאמד ב-30 מיליארד דולרים ותקציב הרכש הצבאי עומד על 10 מיליארד דולרים.

"זה לא סוד שראש הממשלה נמצא בקשר חם עם ראש הממשלה האיטלקי, סילביו ברלוסקוני, ועל רקע יחסים אלו נדחית ההחלטה", מסר גורם ביטחוני בהתייחסו לטענות משני הצדדים. "האיטלקים הטילו פצצה בהצעה הזו, וישראל חייבת לשקול את ההשלכות. מצד שני, אם לא נלך על ההצעה הקוריאנית הם עלולים להוריד כאן את רמת הרכש לאפס ואז נפסיד בדלת האחורית מאות מיליוני דולרים".

הדרום קוריאנים החליטו להגיב באגרסיביות להצעה האיטלקים, וטענו כי חברת "לוקהיד מרטין" שהייתה עד כה שותף סמוי בפרויקט מטוס האימון, החליטה לשתף פעולה באופן פומבי ורשמי בשיווק המטוס וקידומו ברחבי העולם. מהלך זה יכול להוביל לאפשרות שארצות הברית תסייע לרכישת המטוסים מאחר ומדובר בשותפות אמריקאית. בתוך כך, על רקע ההתפתחויות, הגיע בכיר בממשל הקוריאני לישראל על מנת לדון במשבר אפשרי על רקע ההצעה האיטלקית. יש לציין כי התעשיות הביטחוניות בישראל תומכות ברכישת המטוס הדרום קוריאני, מאחר והוא מסוגל לשאת מערכות תוצרת כחול לבן.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

עוד בנושא:
ישראל תהיה לספקית הנשק העיקרית של דרום קוריאה?
דיווח: "גרמניה תעביר לישראל צוללת שישית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully