וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק, האחריות לחוק טל היא על כתפיך

יובל אדמון

10.2.2012 / 4:43

שר הביטחון הציע להאריך בשנה את חוק טל "במתכונתו הנוכחית". במכתב פתוח לברק קורא לו יובל אדמון לתקן את העוול ההיסטורי ולהביא לכנסת במהירות הצעת חוק חלופית

לכבוד שר הביטחון חבר הכנסת אהוד ברק,

"חוק טל במתכונתו הקיימת סיים את תפקידו ואינו נותן מענה לסוגיה המרכזית לשמה הוקם- איזון בנשיאה בנטל". את הדברים האלה אתה אמרת לפני פחות משבועיים, בזמן שהצעת להאריך את חוק טל "במתכונתו הקיימת" בשנה אחת נוספת במקום חמש כפי שהציע ראש הממשלה. בכך, גם הציניקנים ביותר יודו, נתת רוח גבית אדירה למחאה הציבורית כנגד רעיון העוועים להאריך חוק אשר בית המשפט קבע בצורה חד משמעית כבר ב-2006 כי הוא "פוגע קשות בכבוד האדם של אלה המחויבים בשירות צבאי", שלא לדבר על הפגיעה האדירה שלו באתוס הציוני, בסולידריות החברתית ובמשק הישראלי.

כחייל הכי מעוטר בצה"ל, רמטכ"ל בדימוס וראש הממשלה אשר טבע את הסיסמא "עם אחד גיוס אחד" והקים ב-1999 את ועדת טל אשר הובילה לחוק המפורסם, אני מאמין באמת ובתמים שחובת השירות של כלל אזרחי ישראל יקרה לך. כשראש אכ"א אלוף אורנה ברביבאי אמרה לפני כשבועיים כי "אין חולק על כך שהמציאות הביטחונית המאתגרת מחייבת אותנו לגייס את כולם לשירות משמעותי", אני מניח שזה לא הפתיע אותך. הרי לך לא צריך להסביר את המשמעות של צה"ל שכבר מזמן הפך מ"צבא העם" ל"צבא חצי העם".

אתה גם יודע שיש כיום פתרון לגיוס של קבוצות אוכלוסיה שפחות מתאימות לצה"ל. אתה מכיר את מנהלת השירות האזרחי-לאומי אשר במסגרתה משרתים צעירים חרדים וערבים שירות קהילתי וחברתי, מנהלת שמשוועת לעוד משאבים ושמוכנה לגייס כל צעיר שרק יחפוץ בכך. אתה גם מכיר את הנתונים שהציג לפני שבועיים מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, שר שלום ג'רבי, המראים כי 78% מקרב מתנדבי השירות האזרחי הצהירו כי יעבדו או ילמדו בסיום תקופת השירות, והרי ידוע כי אלה הדרכים היחידות להיחלץ ממעגל ההתבדלות והעוני שמאפיין כל כך חלקים גדולים מהחברה החרדית והערבית בישראל.

בן גוריון הספיק להתחרט

ההיסטוריה הקצרה שלנו מראה כי יש לדוד בן גוריון ולך משהו מן המשותף. שניכם התכוונתם כראשי ממשלה למצוא הסדר מתאים שיאפשר לקבוצה מצומצמת של עילויים בתורה לשמור על הגחלת היהודית, בזמן שהרוב המוחלט של הנוער מתגייס: בן גוריון בהחלטתו ב-1948 לפטור 400 בחורי ישיבה משירות צבאי במסגרת הסדר "תורתו אומנתו" (מכסה שגדלה כעבור 20 שנה ל-800, וב-1977 בוטלה לחלוטין על ידי מנחם בגין במסגרת דיל פוליטי עם המפלגות החרדיות), ואתה במסגרת חוק טל. בשני המקרים הניסיון כשל, אם במיידי ואם כעבור זמן. ההבדל הגדול הוא, שבן גוריון הספיק להתחרט, אבל כבר לא היה בעמדת השפעה על מנת לשנות זאת. אתה נמצא כיום בעמדה הרלוונטית והממשית להפסיק את הניסוי הכושל שנקרא חוק טל. האחריות היא על כתפיך.

בהצעתך להאריך את חוק טל בשנה בלבד, נימקת זאת בכך שזמן זה יאפשר לגבש הצעת חוק חלופית אשר תשיג את המטרה הראויה כל כך של "עם אחד גיוס אחד". ביבי כהרגלו, נלחץ ולא העלה את ההצעה בישיבת הממשלה, תוך שהוא מגלגל את ההחלטה לפתחה של כנסת ישראל, אשר תצטרך תוך חצי שנה להכריע בנושא, במלאת עשור לחוק טל הכושל. עכשיו יש לך הזדמנות לקצר שנה לחצי שנה (כי הרי חוקים אפשר לגבש גם בשבועיים כשזה מספיק חשוב) ולהביא לכנסת הצעת חוק חלופית שתתקן את העוול ההיסטורי הזה שנמשך כבר עשורים. יש לך הזדמנות לסגור מעגל ולהצליח איפה שניסית בעבר. הזדמנות להיכנס לספרי ההיסטוריה כמי שהציל את ערך השוויון, את כבוד האדם וחירותו ואת צה"ל.

יובל אדמון הוא מפעילי המאבק כנגד הארכת חוק טל

עוד בנושא:
"הצבעה על חוק טל? לא במושב הכנסת הנוכחי"
כחלון: חלוקת הנטל לפי "חוק טל" היא אסון לכולנו
דגן במאהל: נסמן כל ח"כ שיתמוך בשינוי חוק טל

  • עוד באותו נושא:
  • חוק טל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully