וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הממשלה: "הדמוקרטיה הישראלית לא בסכנה"

טל שלו

8.2.2012 / 15:58

ראש הממשלה נאם בטקס לציון 63 לכנסת. "יש לנו במה להתגאות", התעקש: "דמוקרטיה נבחנת באופן בו שומרים על מערכת המשפט וזכויות העיתונות". לחברי הכנסת: "כבדו זה את זה"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

אין סכנה לדמוקרטיה, מערכת המשפט נשמרת, וכך גם זכויות הפרט והעיתונות: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (רביעי) למצבה של הדמוקרטיה הישראלית, לרגל ישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לציון יום הולדת 63 לבית העם. "אינני מסכים שהדמוקרטיה הישראלית עומדת בפני סכנה", אמר נתניהו, "אין הוכחה טובה יותר לחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית מהוויכוחים ומההכרעות סביבה. כשאנחנו מביטים במתרחש סביבנו, או בדמוקרטיות נערצות כמו ארצות הברית ובריטניה, שהגבילו בעתות מלחמה את זכויות הפרט וחופש הפרט – דברים שאנחנו מעולם לא עשינו – יש לנו במה להתגאות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת מושב החורף בכנסת, אוקטובר 2011. עומר מירון
"יש לנו במה להתגאות". נתניהו בכנסת/עומר מירון

"דמוקרטיה אמיתית נבחנת בתקופות שבין מערכות הבחירות", המשיך ראש הממשלה. "מהדרך שבה שומרים על מערכת המשפט, זכויות הפרט, העיתונות. חשיבות מוסדות דמוקרטיים אלה בולטת על רקע הטלטלות שעוברות על המזרח התיכון. כל אחד מאתנו שואל: מה יביא הגל האסלמי ששוטף את המערב? כולנו מקווים שיצמחו כאן דמוקרטיות של ממש". הוא הוסיף וציין כי "הרעיון הבסיסי של החוזה בין הנבחרים והשלטון, הוא רעיון שלא חדר לחלקים נרחבים של העולם ובוודאי לא למזרח התיכון. זהו רעיון שאינו מובל מאליו ואינו בא לידי ביטוי במערכת בחירות גרידא. המבחן של יישום דמוקרטיה במלוא מובן המילה הוא מבחן קשה מאד לשכננו – מקווים שיצליחו".

"חברי הכנסת - כבדו זה את זה"

בדבריו גינה נתניהו את הרשות הפלסטינית. "למרבה הצער בין שכנינו יש אלו שבוחרים לדאוג אחרת. הרשות הפלסטינית צריכה לבחור בין דרך החמאס לדרך השלום. הרשות בחרה להימנע מלפעול נגד גורמים קיצוניים. היא בחרה להתחבק איתם – הם מעודדים הסתה נגד יהודים ומאפשרים קריאות אנטישמיות וקוראים להשמדת ישראל. אנחנו יכולים רק לקוות שיבחרו ללכת בדרך אחרת. הבית הזה והערכים שבו, הדמוקרטיה הישראלית וחסונה – הם הביטוי הטוב ביותר לאילן שצמח ופרח באותן נטיעות לפני 63 שנים".

ראש הממשלה ניסה גם להגן על חברי המשכן, ואמר: "חברי הכנסת עושים עבודה גדולה מעמיקה ויסודית. ההישגים הרבים של מדינת ישראל לא היו מתאפשרים ללא הפעילות הענפה של חברי הכנסת במליאות הכנסת ובוועדות הכנסת. לא תמיד בציבור יש הערכה מספקת לעבודת חברי הכנסת ואני חושב שאני יודע את הסיבה לכך; הסיבה הראשונה היא סגנון הדיבור. אינני מצפה שחברי הבית יתנסחו בלשון בית הלורד הבריטי, אך אני מצפה שלא יתנסחו בלשון של התנצחות אישית. אם יש סיבה שהציבור לא מכבד את חברי הכנסת - זה בגלל אותם מקרים שחברי הכנסת לא מכבדים זה את זה".

גם נשיא המדינה, ומי שכיהן כחבר הכנסת במשך 48 שנים, שמעון פרס, נשא דברים בישיבה. הוא התייחס לשורת נושאים, בהן השתלבות החרדים בנטל האזרחי: "כל אזרחי ישראל חייבים ליטול חלק במעגל התעסוקה, בהבטחת הביטחון ובעילוי החברתי. רק בעבודה קשה ניתן יהיה להגדיל את העוגה כולה, ולחלקה בצורה צודקת. אין מקום בתוכנו להדרת נשים, לכפייה דתית או אנטי דתית". פרס התייחס גם לשביתה הכללית במשק, ואמר כי "כולנו יודעים ששביתה דינה להסתיים. יפה שעה אחת קודם".

מהנעשה בכנסת
תקרית בכנסת: ח”כ מיכאלי שפכה מים על ח”כ מג’אדלה
הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק לשון הרע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully