וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם היסטורי: ממשלת אחדות פלסטינית, אבו מאזן בראש

ניר יהב

6.2.2012 / 12:11

מאז הסכם הפיוס בין חמאס לפתח לא גובשה הסכמה על זהותו של ראש הממשלה, דבר שיצר מכשול לקירוב בין הפלגים. יו"ר הרשות יכהן גם כראש הממשלה עד לבחירות - שנדחו לפי שעה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

אחרי כשנה, נושא הסכם הפיוס בין הפלגים הפלסטיניים פירות: פתח וחמאס חתמו הבוקר (שני) באופן רשמי על הסכם להקמת ממשלת מעבר זמנית, שבראשה יעמוד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בתום פגישה בקטאר בין יו"ר הרשות לראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, סוכם כי אבו מאזן יעמוד בראש הממשלה הזמנית, וכי "אישים עצמאיים-טכנוקרטיים" ימלאו את תפקידי השרים. תפקידה של הממשלה יהיה להכין את הבחירות הכלליות הבאות לנשיאות ולפרלמנט. שמות השרים טרם נמסרו.

במסיבת עיתונאים בעיר הבירה דוחה, עם משעל ועם יורש העצר הקטארי, שייח' תמים בן חמד א-ת'אני, אמר אבו מאזן כי ההסכם "ייושם במהירות האפשרית". לדבריו, "לא חתמנו על ההסכם לשם החתימה או לשם ההכרזה, אלא לשם יישום ההסכם". משעל אמר כי השיחות המתקיימות בין פתח לחמאס הן שיחות "רציניות" שמטרתן לאחד את העם הפלסטיני "על מנת להיאבק יחד באויב הכובש הישראלי". סגן שר החוץ הקטארי אמר כי הבחירות לפרלמנט ולנשיאות, שהיו צפויות להיערך בחודש מאי, יידחו. הוא לא נקב במועד חדש.

חאלד משעל, אמיר קטאר ואבו מאזן חותמים על הסכם להקמת ממשלת אחדות בדוחה. קטאר, פברואר 2012. רויטרס
טקס החתימה בקטאר: משעל, אמיר קטאר ואבו מאזן/רויטרס

ראש ממשלת הרשות הנוכחי, סלאם פיאד, שצפוי לאבד את תפקידו בעקבות חתימת ההסכם, בירך על ההסכם וקרא "ליישמו במהירות האפשרית".

האסירים הפוליטיים ישוחררו; בכירים בחמאס איימו לפרוש מהארגון

ההסכם כולל גם שחרור של כל האסירים הפוליטיים, כפי שסוכם בעבר וטרם יושם בשטח, ואבו מאזן כבר הודיע כי ישחרר 64 מהם. לדבריו, הפיוס הוא "אינטרס לאומי פלסטיני-ערבי" והודה לקטאר ומצרים על העזרה במאמצי הפיוס. אמיר קטאר, חמד בן חליפה א-ת'אני, אמר בעקבות ההסכם כי "האחדות הלאומית הפלסטינית אינה אופציה אלא גורל". עוד הבהיר כי האומה הערבית כולה תומכת בהסכם.

נושא בחירת ראש ממשלה מוסכם על חמאס ופתח היה עד כה מכשול בפני הסכם הפיוס, שנחתם לפני כשנה. מאז חתימת ההסכם, לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמות בנושא ראש הממשלה, ומדי פעם עלה שמו של ראש הממשלה הנוכחי פיאד כמועמד לכהן גם כראש ממשלת המעבר, אולם חמאס הודיע כי לא יסכים למינויו לתפקיד.

כמה בכירים בחמאס אמרו בעילום שם לרשת "אל-ערבייה" כי הם לא מקבלים את ההסכם שנחתם הבוקר בקטאר, ואיימו להתפלג מהארגון בעקבותיו.

עוד בנושא
מדוע אבו מאזן לא יכול לנהוג במכונית בישראל?
יו"ר הרשות קיבל בחזרה את ביתו ברצועת עזה
משעל ואבו מאזן במגעים: חמאס יצטרף לאש"ף?

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 11:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully