וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן מבריחה נשק בשיטות של קרטלי סמים מקולומביה"

דו"ח של מכון מחקר שבדי בעל שם חושף את שיטות הברחת הנשק והציוד לפיתוח הגרעין: שימוש בחברות ספנות אירופיות ואסיאתיות, ללא דגל אירני, והסתרת הציוד במכולות תמימות

אירן משתמשת בשיטות של קרטלי סמים מקולומביה כדי להבריח נשק וציוד לתכנית הגרעין והטילים שלה – כך קובע דו"ח חדש שהתפרסם אתמול (שני) על ידי המכון הבינלאומי למחקרי שלום בשטוקהולם. על פי הדו"ח, הדבר נעשה כדי לעקוף את מדיניות העיצומים שהטילו חברות מועצת הביטחון של האו"ם ומדינות המערב על אירן וכדי לחמוק מהפיקוח ההדוק של שירותי הביון. לפי הדו"ח, צפון קוריאה, שאימצה בעצמה שיטות דומות, מסייעת לאירן במאמצי ההברחה, ההסתרה וההסוואה.

מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן. AP
איך זה הגיע לשם? הכור באיספהן, מבט מבפנים/AP

הדו"ח מדגיש כי אירן וצפון קוריאה חוששות כי אם ישנעו מטענים בשיטות מוכרות, הן עלולות להיחשף על ידי משטר הפיקוח הבינלאומי שיכול לעקוב אחר תנועת הספינות על פי הדגל, הבעלות עליהן, נתיבי השיט, נמלי המוצא והיעד הסופי. במקום זאת, משתמשות הדיקטטורות בחברות ספנות אירופאיות ואסיאתיות מוכרות שאינן חשודות. ספינות של חברות אלה מפליגות דרך קבע כחלק מסחר בינלאומי שגרתי לנמלים אירניים, סוריים או אמירויות המפרץ. "הראשונים שהשתמשו בשיטות אלה היו קרטלי הסמים וסוחרי הקוקאין של קולומביה, שפעלו מדרום ומרכז אמריקה, ובהמשך אומצו בידי מבריחי הסמים של מקסיקו".

קפריסין ומלטה נרדמו בשמירה

יודגש כי חברת הספנות הלאומית של אירן מצויה ברשימות העיצומים של האו"ם, וכך גם הספינות שחוכרת החברה. על כן, מעמיסים האירנים את המטענים ה"מיוחדים" שלהם על מכולות הנראות תמימות למראה, והשייכות לחברות ספנות של מדינות שעליהן לא מוטלים עיצומים. כמות המכולות הנעות בנתיבי הים ברחבי העולם היא עצומה, ועל כן לא סביר שמכולה הנראית תמימה תיפתח ותיבדק אם לא עוררה חשד.

הדו"ח מנתח כעשר תפיסות של ציוד וחומרים שהיו מיועדים לתכניות הגרעין והטילים של אירן, אשר הוסתרו במכולות על ספינות מפינלנד, צרפת רוסיה, אוסטרליה ומדינות נוספות בין השנים 2009 ל-2011. הדו"ח אף האשים כמה מדינות, בהן מלטה, קפריסין, הונג קונג ואיי הבהמה ככאלה שאינן ערניות מספיק להברחות השיטתיות של אירן.

על אף שהשיטות נחשפו, עושה רושם שהמאמץ האירני לא ממש נפגע: להערכת שר ההגנה האמריקאי, לאון פנטה, אירן עלולה לפתח פצצה גרעינית בתוך שנה, ולהשלים את פיתוח האמצעים לשיגורה בתוך שנתיים נוספות. בריאיון שהעניק שלשום לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS, אמר פנטה כי "הנשיא אובמה הבהיר זאת היטב: ארצות הברית לא מעוניינת שאירן תפתח נשק גרעיני. זהו קו אדום עבורנו, ובברור, גם עבור הישראלים. אנחנו חולקים מטרה משותפת".

לדברי פנטה, "ננקוט כל צעד שיידרש כדי לעצור זאת, ואין אפשרות שאינה נמצאת על השולחן. ההערכה הכללית היא שאם האירנים יחליטו (שהם רוצים), כנראה ייקח להם כשנה לפתח פצצה, ולאחר מכן עוד שנה עד שנתיים שיוקדשו לפיתוח אמצעים לשיגורה".

אירן בדרך לגרעין? כותרות אחרונות
ארה”ב: אירן יכולה להשיג נשק גרעיני תוך כשנה
אירן הציגה בגאווה: פגזים ”חכמים” מונחי לייזר
גרמניה: ”המתיחות עם אירן מזיקה לתהליך השלום”

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully