וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: "המתיחות עם אירן מזיקה לתהליך השלום"

טל שלו

30.1.2012 / 0:52

שר החוץ הגרמני, שיגיע לביקור באזור השבוע, הזהיר כי העימות המתפתח בסוגיית הגרעין האירני "יגרום נזק למאמצים להחייאת תהליך השלום, ומהווה סכנה ליציבות האזורית"

שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, קשר אתמול (ראשון) בין סוגיית הגרעין האירני לבין המגעים המדיניים בין ישראל לפלסטינים, באומרו כי המתיחות סביב תכנית הגרעין האירנית עשויה "לגרום נזק למאמצים הקשים להחיות את תהליך השלום במזרח התיכון". וסטרוולה הוסיף והזהיר כי "העימות המתפתח סביב תכנית הגרעין האירנית הוא סכנה ליציבות האזורית במזרח התיכון".

את הדברים נשא וסטרוולה עם המראתו לעמאן, לקראת ביקורו באזור במהלך השבוע. הוא תקף בחריפות את ההתבטאויות האחרונות מטהרן, וקרא למשטר האירני "להימנע מפעילויות שמעודדות הסלמה נוספת. במקום לחמם את האווירה ברטוריקה, על אירן להפגין סוף סוף נכונות לשקיפות ולשיחות מהותיות על המשך תכנית הגרעין שלה". וסטרוולה כבר התריע נגד החרפת המתיחות מול אירן "אני מזהיר מפני הצפת הרעיון של אופציות צבאיות", אמר וסטרוולה בחודש נובמבר האחרון, וטען כי הדיונים בנושא "רק מחזקים את המשטר במקום להחלישו".

שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה. Musadeq Sadeq, AP
יבקר בעמאן, קהיר, ירושלים ורמאללה - וילחץ על המשך המגעים המדיניים. שר החוץ הגרמני וסטרוולה/AP, Musadeq Sadeq

וסטרוולה יבקר בשבוע הקרוב בעמאן, קהיר, ירושלים ורמאללה, על רקע האמברגו האירופי על תעשיית הנפט האירני ומאמץ בינלאומי רחב למניעת פיצוץ השיחות בין ישראל והרשות. הוא ידון עם מנהיגי המדינות בהתפתחויות, כמו גם במצב המתדרדר בסוריה. וסטרוולה צפוי להיפגש, בין היתר, עם ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, כמו גם עם בכירי הרשות הפלסטינית, ולדון עמם בהמשך השיחות בין הצדדים, שהחלו בתחילת החודש בעמאן תחת חסות ירדנית.

בתוך כך, ראש הממשלה התייחס אתמול לאיום הרשות הפלסטינית שלא להמשיך בשיחות, עם חלוף המועד שהקצה הקוורטט להגשת הצעות בנושא ביטחון וגבולות, לטענתם. "תקוותנו היא שהפלסטינים יישארו בשיחות כדי להגיע בסופו של דבר למשא ומתן קונקרטי בינינו ובינם לגבי הסדר שלום", אמר נתניהו בישיבת הממשלה, "עד לרגע זה, הפלסטינים סירבו אפילו לדון איתנו על צורכי הביטחון של מדינת ישראל". ראש הממשלה הודה כי הוא אינו אופטימי, אך הוא "מקווה שהם יתעשתו וימשיכו בשיחות כדי שנוכל להתקדם למשא ומתן של ממש". היום צפוי להתכנס הוועד הפועל של אש"ף, כדי להחליט אם להמשיך בשיחות עם ישראל.

ביום חמישי, בשיחת טלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, התחייב נתניהו כי ישראל מוכנה לשורת מחוות כלפי הפלסטינים, לאחר שמרקל הביעה את חששה מפיצוץ השיחות וקראה לו "לעשות ככל שיוכל כדי שהתהליך הנוכחי ימשיך". מרקל עדכנה את נתניהו בפגישה שקיימה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בשבוע שעבר בברלין, וסיפרה כי גם עליו לחצה להמשיך בשיחות. וסטרוולה צפוי לשאת מסרים דומים בפני הבכירים עמם ייפגש.

מזכ"ל האו"ם יגיע השבוע לביקור בירושלים

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, צפוי להגיע לישראל ביום רביעי ולהיפגש עם בכירים בירושלים, רמאללה ועזה. ראש הממשלה אמר היום כי הוא מתעתד לשוחח עם המזכ"ל על "העצמה והחרפה" של הסנקציות על אירן, וכן על רצונה של ישראל בהמשך התהליך המדיני.

בפגישה האחרונה, שהתקיימה ביום רביעי האחרון בין הנציג הישראלי עורך הדין יצחק מולכו, לנציג הפלסטינים סאיב עריקאת, הציגה ישראל בעל פה את עמדתה בנושא עקרונות הגבול העתידי של המדינה הפלסטינית. מולכו הציג שורה של עקרונות כלליים ללא ציון שטחים ספציפיים, כשהעיקרון המנחה הוא גבול עתידי שיאפשר את קיומם של גושי התיישבות יהודיים בשטחי מדינת ישראל. הפלסטינים ביקשו לקבל הבהרות בנוגע לעמדות העקרוניות, לאחר שבפגישה הקודמת סירבו לקבל סקירה בעל פה של ראש החטיבה לתכנון אסטרטגי בצה"ל.

עוד בנושא
באן: "משבר הגרעין האירני ייפתר רק בדרכי שלום"
יעלון: "אירן ביקשה להעשיר אורניום לרמה צבאית"
באן קי מון: "מודאג מהיכולת הצבאית של חיזבאללה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully