וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריפה בכרמל: "המבקר יקרא להדיח את ישי ושטייניץ"

לפי דיווחים המתפרסמים הבוקר, מבקר המדינה צפוי להגיש בימים הקרובים את טיוטת הדו"ח שכתב לשר הפנים ולשר האוצר. לינדנשטראוס יקבע כי השניים נושאים אחריות אישית למחדל

הדו"ח שחקר את המחדלים שהובילו לשריפה בכרמל, שמבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס צפוי לפרסם בחודש הבא, יקרא להעביר מתפקידם את שר האוצר יובל שטייניץ ואת שר הפנים אלי ישי, בגין אחריותם המשותפת למצב מערך הכבאות ערב השריפה - כך פורסם הבוקר (ראשון) בעיתון הארץ.

בשריפה, שפרצה ב-2 בדצמבר 2010, נספו 44 בני אדם והלהבות כילו חלקים רבים מיערות הכרמל. כל ההרוגים – צוערי שירות בתי הסוהר (שב"ס), שלושה קציני משטרה וכיבוי ונער מתנדב, מצאו את מותם בתקרית בה אוטובוס של השב"ס נקלע ללהבות ליד קיבוץ בית אורן כאשר השוטרים מנסים לחלצם מהמקום.

לפי הדיווח, לינדנשטראוס לא יקרא לפטר את שני השרים הבכירים, אלא לשלול את תיקם, דבר שמותיר אפשרות להעבירם לתפקיד אחר בממשלה. בכירים נוספים שעלולים להיפגע מהדו"ח הם מפקד מחוז צפון במשטרה בעת האסון, ניצב שמעון קורן ונציב הכבאות וההצלה דאז, רב-טפסר שמעון רומח, לצד בכירים אחרים בשירותי הכיבוי, במשטרה וברשות הטבע והגנים.

טיוטת הדו"ח צפויה להימסר בתוך שבוע לכל מי שעלול להיפגע ממנו, ומי שיקבלה אמור להגיב לטענות המופנות נגדו בשבוע לאחר מכן. הטענה העיקרית כלפי השר ישי היא שהוא אמנם הכיר במצב הקשה בו שרויים שירותי הכיבוי, אך "לא ראה בסכנה מוחשית לחיי אדם עילה מספקת לאיים בהתפטרות מהממשלה אם לא ייענו דרישותיו למימון שדרוגו של מערך הכיבוי". עוד נטען כי ישי לא העביר לטובת שיפור מצב מערך הכיבוי בין סעיף לסעיף בתקציבו.

שריפת הענק בכרמל. רויטרס
בשריפה נספו 44 בני אדם. הטיוטה לחקר המחדלים תימסר תוך שבוע/רויטרס

נתניהו ואהרונוביץ' מחזיקים אחריות מופחתת

בנוגע לחלקו של שטייניץ באחריות לאסון, מותח המבקר ביקורת חריפה בשל ההתניה שהציבו במשרד האוצר בפני שירותי הכיבוי, לפיה העברת הכספים למערך תתבצע במסגרת שינוי מבני בלבד, שינוי לו התנגדו הכבאים במשך זמן רב. בדיווח ב"הארץ" נטען כי להחלטה הזו, שהתקבלה בשרירותיות במשרד האוצר ושזכתה לגיבוי ואישור השר שטייניץ, היו תוצאות הרות אסון.

ב"ידיעות אחרונות" פורסם הבוקר כי גורמים משפטיים מעריכים שגם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', יימצאו כמחזיקים באחריות לאסון, אך זו תהיה "אחריות מיניסטריאלית" בלבד – כלומר אחריות מופחתת בחומרתה לעומת שטייניץ וישי, והיא לא תוגדר "אחריות אישית". עוד פורסם כי הדו"ח שצפוי לפרסם המבקר יפרט את דרך קבלת ההחלטות מרמת הכבאי והשוטר בשטח ועד לרמת השר וראש הממשלה.

מלשכת ישי נמסר בתגובה: "נוכח מלוא העובדות שהוצגו בפי המבקר, ובהן עשרות התראות של השר ישי מפני התרחשות אסון והשגת מאות מיליוני שקלים למערך הכבאות אחרי מחדל מתמשך של ממשלות קודמות, לא סביר שאלה יהיו מסקנות המבקר. אם המידע מדויק הרי שמשמעותו אחת: בכל פעם ששר בכיר אינו מקבל את מבוקשו יהיה עליו לפרק את הממשלה בכל שני וחמישי, כדי לעמוד ברף הבלתי סביר שמוצע כעת. מדובר בסכנה ממשית ליציבות המשטר בישראל והשר ישי ייאבק למנוע הכתמת שמו לשווא".

את תגובתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, לא ניתן היה להשיג.

השריפה בכרמל - עוד כותרות
טיוטת הדו"ח נשלחה: "שורת מחדלים"
שנה לאסון - והיכן הרפורמה בכבאות?
ישי מתגונן: המחדל - בגלל כשל מקומי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully