וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: להאריך את חוק טל בשנה אחת ולגבש חוק חדש

טל שלו

26.1.2012 / 0:01

שר הביטחון ניסח מתווה חדש לחוק טל, ומתכוון להציע לממשלה להאריך את החוק הנוכחי בשנה בלבד, לאחריה יוחל החוק החדש. החידוש: שכר גבוה למתגייסים ושירות אזרחי חובה ליתר

שר הביטחון, אהוד ברק, הודיע אמש (רביעי) למזכיר הממשלה כי בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון יעלה הצעת החלטה להארכת חוק טל בשנה אחת בלבד. זאת כדי לגבש עד השנה הבאה חוק חדש שיחליף את חוק טל הנוכחי.

ברק אמר כי הוא סבור שהחוק, במתכונתו הקיימת, "סיים את תפקידו ואינו נותן מענה לסוגיה המרכזית לשמה הוקם - איזון בנשיאה בנטל". בדבריו בישיבת סיעת העצמאות בתחילת השבוע, אמר ברק כי "כמי שהיה ראש הממשלה כשהחוק עבר - היום, אחרי עשר שנים, עברו מספיק שנים כדי להבין שהחוק אינו מצליח להשיג את מטרתו הכוללת, ושנדרש הסדר חדש ורחב".

אהוד ברק בוועדה לביקורת המדינה, ינואר 2012. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ברק עם הרמטכ"ל וח"כ רוני בר-און בכנסת, שלשום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

לפי המתווה החדש שמציע ברק, צה"ל יגייס את מי שירצה לשירות חובה בשכר מוגדל, ואת יתר הצעירים יחייב בשמונה עד 12 חודשי שירות אזרחי. "הדבר הנכון הוא להפנות את עיקר האנרגיה שתתפנה לקיצור אורך השירות", אמר ברק, ,זה נושא חשוב שהוא גם טוב לחברה החרדית - כמובן, אם ייושם בהידברות ולא בפטיש חמישה קילו".

ראש הממשלה עצמו, שתומך בהארכת החוק לתקופה של פחות מחמש שנים אך טרם הודיע על תמיכתו בחוק שמקדם שר הביטחון, התייחס אתמול לנושא בנאומו במליאה ואמר כי ?בנושא שקשור ביחסים בין הציבור החילוני והדתי לאומי לציבור החרדי אני מאמין שיש משימות גדולות וצריך לפתור אותן בדרך של הידברות, במידת האפשר בדרך של הסכמה, ובוודאי שאפשר גם בהכרעה וגם את זה עושים?.

בג"ץ קבע שהחוק סותר את כבודם של חיילי צה"ל

לפי הצעתו של ברק, המתגייסים לצה"ל יקבלו שכר שיוצמד בהדרגה לשכר המינימום. יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שאול מופז, תומך בהצעה, וקורא לבטל לחלוטין את חוק טל. גם במפלגת העבודה תומכים בהצעתו של שר הביטחון, שמעגנת בתוכה את הצעתו של ח"כ אבישי ברוורמן, התואמת את יוזמת ברק להעניק תגמול כספי למשרתים.

אם יאושר שוב החוק, תהיה זו הפעם השלישית שתוקפו מוארך מאז נחקק ב-2002. חוק טל נותן הכשר חוקי, הלכה למעשה, לפטור שמעניק צה"ל לגיוס חרדים, ועורר ביקורת עוד בשלבי הכנתו לחקיקה ומחאה מצד חיילי מילואים ובכירים במערכת הביטחון. ב-2006, קבע בג"ץ כי החוק סותר את כבוד האדם של המשרתים בצה"ל ואינו מהווה תכלית ראויה המצדיקה פגיעה בזכויות המשרתים, אולם נמנע מלפסול אותו.

חוק טל קובע כי על הכנסת להתחיל לדון בהארכתו כחצי שנה לפני שפג תוקפו, ומליאת הכנסת אכן קיימה דיון ראשוני בנושא כדי שלא להיקלע למלכודת חוקתית. בשעתו הוארך תוקף החוק עד תחילת אוגוסט 2012. ולכן החליט השבוע יור הכנסת להתחיל בדיון ראשוני בנושא.

בפורום לשוויון בנטל הגיבו על ההחלטה להאריך את חוק טל בשנה, ואמרו כי הם "מגנים כל הארכה של החוק, אפילו בשבוע". בפורום טענו כי "החוק תם בעוד חצי שנה וזה מספיק זמן כדי לשנותו. כשרוצים יודעים בישראל לשנות חוקי יסוד ביום, כך שאין סיבה לא לשנס מותניים ולהביא לשינוי הרצוי". בפורום הבטיחו שלא יורידו את הנושא מסדר היום הציבורי עד שיתחולל שינוי.

עוד על חוק טל
נתניהו התקפל - ויהיה מוכן לקצר את הארכת החוק
מתווה ברק: שכר גבוה לחיילים - ושירות אזרחי לשאר
צוות המעקב ליישום החוק קבע: מתווה חוק טל נכשל

לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 21:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully