וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: שופט העליון אדמונד לוי בראש צוות המאחזים

יהושע בריינר, טל שלו ופנחס וולף

16.1.2012 / 18:30

מי שבאחרונה פרש מכס השיפוט צפוי לעמוד בראש הצוות שיבחן אפשרות להכשיר מאחזים בלתי חוקיים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. לצדו בצוות: הפצ"ר לשעבר, תא"ל אביחי מנדלבליט

מסתמן: שופט בית המשפט העליון בדימוס, אדמונד לוי, יעמוד בראש צוות המאחזים שעל הקמתו יודיע השבוע ראש הממשלה, ושמטרתו להכשיר מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון, בהם כאלה שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית. לוואלה! חדשות נודע כי גורמים בלשכת ראש הממשלה כבר פנו ללוי לפני מספר שבועות, אולם זה ביקש לחכות עד שיתפרסם פסק דינו האחרון בעליון – בעניין חוק האזרחות. כעת הוא צפוי להשיב בחיוב על ההצעה. על פי המתוכנן, הצוות יכלול מלבד השופט המוערך גם את הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אלוף אביחי מנדלבליט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
יעמוד בראש צוות המאחזים? אדמונד לוי/מערכת וואלה, צילום מסך

"צוות המאחזים" הוקם על מנת לבחון את סוגיית המקרקעין והבנייה ביהודה ושומרון, ובפועל להכשיר מספר מאחזים שהוקמו באופן בלתי חוקי, ושחלקם יושבים על קרקע פרטית של פלסטינים. גורמים בלשכת ראש הממשלה התייחסו לפרסומים אודות הצוות, ואמרו כי זהות חבריו טרם נקבעה, וכי הרכבו עדיין מצוי בתהליכי גיבוש. עם זאת, בישיבת סיעת הליכוד התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לסוגייה. במענה לשאלות חברי הכנסת דני דנון וציפי חוטובלי, אמר נתניהו כי "קיים סיכוי טוב שצוות המאחזים יוקם כבר השבוע".

וינשטיין: הצוות לא יבחן מאחזים שעליהם יש פסיקה

יצוין כי על פי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הצוות לא יעסוק במאחזים שלגביהם כבר עומדת פסיקה של בית המשפט – לרבות המאחז מגרון, אותו הורה בית המשפט העליון לפנות עד חודש מרץ. עם זאת בקרב המתנחלים, שלחצו מאוד על ראש הממשלה להקים צוות שיספק אלטרנטיבה לדו"ח המאחזים של טליה ששון, מאמינים כי לו יחליטו לוי ומנדלבליט שראוי לדון מחדש בסוגית חוקיות המאחז מגרון, עמדת וינשטיין לא תפריע להם לעשות כן. "קשה להגיד שהשופט בדימוס לוי ומנדלבליט הם החלום הרטוב שלנו, אולם אפשר לומר שאנחנו מרוצים מהרכב הצוות", אומר גורם בכיר בהתיישבות. מי שהמתנחלים דחפו שייקח חלק בוועדה הוא שופט העליון בדימוס צבי טל, מי שעל שמו קרוי "חוק טל" השנוי במחלוקת, אולם זה סירב לקחת חלק בצוות.

לוי, הנחשב לשופט "אקטיביסט" – כזה המוכן להתערב בהחלטות שלטוניות ואף לפסול חוקים של הכנסת, זכה להערכה בקרב חוגי ימין כשקבע ב-2005 שתכנית ההתנתקות אינה חוקתית. בתשובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ, היה לוי בדעת מיעוט, כשקבע כי ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, הונה את בוחריו בכך שהתחייב במסע הבחירות שלא לסגת בעזה, והדגיש את זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל, לדבריו. בנוסף, הוא גם היה היחיד משופטי העליון כי יותר למשה פייגלין להתמודד בבחירות לכנסת ה-16. עם זאת, בעתירה שהוגשה לאחרונה בעניין "חוק האזרחות" – כולל זו שפורסמה רק בשבוע שעבר – הפגין לוי עמדה מנוגדת לזו של חוגי הימין, כשקבע כי התיקון לחוק המונע איחוד משפחות בין פלסטינים לבין תושבי ישראל, אינו חוקתי, וביקש לבטלו. גם בהקשר זה היה לוי בעמדת מיעוט.

לעומת לוי, מנדלבליט בשום שלב לא היה המועמד המועדף של המתנחלים. זאת לאור מספר החלטות שקיבל במסגרת תפקידיו בצה"ל, שלא מצאו חן בעיני הימין. ביניהן זכורה החלטתו להעמיד לדין חיילים שנטלו חלק במבצע "עופרת יצוקה", וכן השימוש שעשה בעדויות שאסף ארגון זכויות האדם "בצלם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שלט מגרון בנווה צוף, ינואר 2011. נמרוד סונדרס
הצוות יתערב בסוגיית מגרון?/נמרוד סונדרס

בפברואר אשתקד הוחלט שהמדינה תהרוס את כל המאחזים היושבים על קרקע בבעלות פלסטינית פרטית וכעת מדובר על ניסיון להכשיר שטחים שבמחלוקת. ההערכה היא שהחלטת נתניהו בעניין התקבלה לאחר הלחץ האינטנסיבי שמופעל כלפיו מצד חברי סיעת הליכוד, שעליו פורסם לראשונה בוואלה! חדשות. למעשה מדובר בבחינה מחודשת של "דו"ח טליה ששון", שהקים ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון בשנת 2001, לאחר שהופעל עליו לחץ בנושא. הציפייה כעת היא שצוות המשפטנים יגיש המלצות בעלות תוכן הפוך להמלצות ששון.

עוד בנושא
תושבי מגרון: מיליון שקל למוכיח בעלות על אדמותינו
המדינה: לפלסטינים אין יכולת להוכיח בעלות במגרון
נתניהו נכנע ללחץ: בוחן הכשרת מאחזים בגדה
בג"ץ למדינה: פנו את מגרון עד סוף חודש מרץ

לפניות לכתבים:
טל - tal_sh@walla.net.il
פנחס - pinchas_wolf@walla.com
יהושע - joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully